P
yonna yonna skrev:
Vissastorföretag premierar manliga anställda i karriären - man anser att påläggskalvarna blir bättre chefer om de är föräldrar. Då uppmuntras pappaperioden hemma med att fylla på till full lön om de tar hand om ungen de där 6-9 månaderna. Men jag har aldrig hört att det gäller mammorna;).
Det är väl någon jämställdhetsgrej för att de öht skall ta ut någon föräldraledighet alls då den statliga ersättningen har så lågt tak att det blir väldigt dyrt om du har bra lön.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Är hon inte nöjd får hon väll göra om det själv. Å andra sidan har det bara hänt 1 gång och då slog hon kofoten i huvudet på sig själv när hon skulle ta ner taklisten, vilket resulterade i att hon ångrade sig och plötsligt tyckte det såg väldigt bra ut.

• Haha
  • Gilla
K Nizze och 12 till
  • Laddar…
Om nu feminism står för jämlikhet varför har man då döpt det till ett av de mest ojämställda ordnamn som finns?

• Gilla
  • Haha
K Nizze och 12 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Det är väl någon jämställdhetsgrej för att de öht skall ta ut någon föräldraledighet alls då den statliga ersättningen har så lågt tak att det blir väldigt dyrt om du har bra lön.
Gnäll.
Det är som anställd oavsett kön lämpligt att minska arbetstiden så man kommer under gränsen för statlig skatt och får mer tid för familj och eventuellt husbygge/renovering, för de flesta är det dessutom betydligt billigare att bygga själv än att leja bort byggarbete vilket beläggs med både moms och skatt.

Har man mer tid hemma och delar på arbetet kan man komma något närmare drömmen om det perfekta resultatet.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
I den sämre ändan av arbetsmarknaden är det inte ovanligt att bli uppsagd för att man har barn på kommande......... så det låga taket på föräldrapenningen är något av ett I-landsproblem

Fairlane
Vissa kvinnor är ... Borde nog bytas mot "vissa människor är" för både män och kvinnor gör konstiga saker.

Felet är nog vanligen brist på en bra kommunikation. Det är inte frågan om att man ska slå näven i bordet eller tro att det är 1800-talet där.mannen bestämmer. Båda parter måste jobba på kommunikationen. Fundera på hur man lägger fram kritik, förlag och frågor. Jag uppfattade till exempel att mitt ex kritiserade allt jag gjorde, men hon menade inte det som jag tolkade det. Tar man inte tag i det direkt utan biter ihop har det en tendens att bara bli värre. Jag sa ingenting om hur jag uppfattade det så det blev såklart ingen förändring.

Sen måste man vara beredd på att man är olika personer i en relation, oavsett kön. Klarar man inte av den andras egenheter och hen inte är beredd att jobba på en förändring så har man två val, jobba på att försöka acceptera eller lämna relationen. Man måste se hur man själv är i en relation. Jag inser att jag nog inte är så lätt att leva med och inser att ska jag gå in i en ny relation så måste jag förbättra min kommunikation, vare sig vi blir sambos eller särbos.

• Gilla
Rasputitsa och 20 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Gnäll.
Det är som anställd oavsett kön lämpligt att minska arbetstiden så man kommer under gränsen för statlig skatt och får mer tid för familj och eventuellt husbygge/renovering, för de flesta är det dessutom betydligt billigare att bygga själv än att leja bort byggarbete vilket beläggs med både moms och skatt.

Har man mer tid hemma och delar på arbetet kan man komma något närmare drömmen om det perfekta resultatet.
Ersättningen är max 30200kr i månaden före skatt och ger väl inte ens jobbskatteavdrag, tänk vad det kostar någon som har 100k i månaden i lön! Med högre inkomster brukar högre utgifter komma så kvar i månaden är ungefär lika lite.

Hur lätt tror du det är att få en 30-50% tjänst om man jobbar på de nivåerna?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Ersättningen är max 30200kr i månaden före skatt och ger väl inte ens jobbskatteavdrag, tänk vad det kostar någon som har 100k i månaden i lön! Med högre inkomster brukar högre utgifter komma så kvar i månaden är ungefär lika lite.

Gissningsvis lättare än att få en sådan tjänst då man har fått sparken på "skäl som beror på arbetstagaren" där det skälet är barn.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
mnils skrev:

Tja, jag tror att det är lättare än för den lågavlönade att få en rimlig ersättning för sitt arbete.

De som tar ut 100tuss som inkomst av tjänst kan ju inte fattat skattesystemet, att betala inkomstskatt om man inte omfattas av motsvarande sociala förmåner är inte så smart och bör undvikas anser jag

Mitt tråkiga svar är att aldrig låta ett kasst förhållande gå så långt. Gnälliga, okunniga och krävande kärringar ska man helt enkelt byta ut, precis som verktyg av dålig kvalitet. En fru av typen ”Black & Decker”, ”Meec”, ”Bruksbo” eller annat billigt gnäll utan längre garanti är helt enkelt ovärdigt en duktig hemmahantverkare som åstadkommit så mycket dom du har gjort! Byt upp dig!

• Haha
Vardagsrum
  • Laddar…
Färdmekaniker Färdmekaniker skrev:
Mitt tråkiga svar är att aldrig låta ett kasst förhållande gå så långt. Gnälliga, okunniga och krävande kärringar ska man helt enkelt byta ut, precis som verktyg av dålig kvalitet. En fru av typen ”Black & Decker”, ”Meec”, ”Bruksbo” eller annat billigt gnäll utan längre garanti är helt enkelt ovärdigt en duktig hemmahantverkare som åstadkommit så mycket dom du har gjort! Byt upp dig!
Om du ändå skrivit människor istället för "kärringar" nu framstår du ju bara som än gnällig gubbe

• Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 8 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Låter som att din exfru inte lärt sig att räkna uppskattad arbetstid med Pi.
Multiplicera!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jisses.. längs vägen ner i flödet tappade jag någonstans bort TS faktiska fråga (ventilering..) - vet inte om man ska skratta eller gråta över vissas kommentarer.

:oops: Har människan verkligen inte kommit längre i sin utveckling ?! :thinking:

Till TS - Tror aldrig vi gjort något helt enligt planen, helt rätt här. Varken med eller utan hantverkare! Har minnen kopplade till ”fel” i alla hus vi bott i :cool: lagning där vi sågat av inkommande el, bilder där golvbrunnen sitter uppochner, märken på fönsterkarmar där utkastning av sopor gått mindre bra, repor på nya golvet som var lite för mjukt för att dra säckkärra på, benen på växthuset vi satte uppochner först (ett par hundra skruvar o lossa ..o göra om), skåplucka ”någon” monterat lite snett, en kakelplatta som inte blev perfekt tillskuren..

Kan skratta och sucka över dem alla! Men de markerar (på gott och ont) vägen i livet - INGET är perfekt.. och man måste lära sig att inget/ingen kommer vara perfekt! Men att livet inte går under för det.. man kämpar sig vidare, framåt.. försöker göra bättre!

Men för vissa.. är det svårt att låta bli att ”peka finger” eller acceptera att något inte är perfekt. Det kommer förr eller senare tillbaka och biter dem i rumpan.

”Lättare att klaga på det som blir fel, än att lovorda det som blev rätt/som det skulle”

Människans natur.

• Gilla
Vardagsrum och 11 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Tyst på dig! Jag klagar inte så kom inte med falska anklagelser. Jag är nöjd med min tjej och för mig funkar det. Hon lagar bra mat också.

Fattar inte varför du drar upp saker som värde o trams. Kvinnor är i regel inte intresserade av ekonomi, teknik, bygg m.m i samma utsträckning som män. De har inte ett lägre värde för det.
Jag hoppas verkligen att du trollar och är ute efter att provocera.

Om du faktiskt tror på det du skriver borde du dra ut skallen ur röven och se dig om - det finns massor av kvinnor som är intresserade av och duktiga på teknik, likaså finns det gott om män som inte är varken intresserade eller duktiga på teknik men ändå tror att de kan och gör saker med dåliga resultat eftersom de inte vill söka svar eller be om råd. Det sitter liksom inte i könet hur duktig man är på att jobba med händerna och/eller med verktyg.

True story.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 12 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vissastorföretag premierar manliga anställda i karriären - man anser att påläggskalvarna blir bättre chefer om de är föräldrar. Då uppmuntras pappaperioden hemma med att fylla på till full lön om de tar hand om ungen de där 6-9 månaderna.
Tror du det är lagligt för dessa företag att göra skillnad på män och kvinnor i detta avseendet?

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.