BirgitS
Johan1975z skrev:
Kärnan i feminismen stavas offerkultur.
Feminism är lite ”ute” nu också. Hbt och sånt har fyllt den platsen.
Nej, det där är bara nypåhittat trams för dem som inte förstår vad feminism går ut på. Ordet feminism har använts sen slutet av 1800-talet men har rötter i t.ex. franska revolutionen.. Att kämpa för kvinnlig rösträtt, lika lön för samma jobb osv. har inget att göra med offerkultur. Lika lite som att kämpa för samma värde och rättigheter oavsett sexuell läggning etc.

• Gilla
Rasputitsa och 56 till
  • Laddar…
RoTe
Vissa kvinnor är bara för konstiga, har en "släkting" som vägrar arbeta, så ekonomin går åt helvete, hon gör inget annat än att klaga över att hennes man jobbar "så mycket" (heltid) för hon får ju ingen avlastning i hemmet. När han är hemma får han ta hand om både barn och hushåll så att hon kan "vila upp sig"...

• Gilla
  • Ledsen
multix och 5 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Vissa kvinnor är bara för konstiga, har en "släkting" som vägrar arbeta, så ekonomin går åt helvete, hon gör inget annat än att klaga över att hennes man jobbar "så mycket" (heltid) för hon får ju ingen avlastning i hemmet. När han är hemma får han ta hand om både barn och hushåll så att hon kan "vila upp sig"...
men hon är snygg?

• Haha
  • Gilla
kallund och 13 till
  • Laddar…
MrJay
Har förstående fru med likadan smak.
Nemas problemas (y)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Nemas problemas
Vad är detta för språk?

• Haha
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
MrJay
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är detta för språk?
Spanska.. :cool:
Det är försvenskning av ”nema problema” från serbiska/kroatiska/bosniska enligt diverse online faktakällor. Det betyder inga problem

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Stensson11 och 10 till
  • Laddar…
P
För vår del är det tvärt om. Misslyckanden, stora som små, ger oss en chans att arbeta tillsammans för att nå ett resultat som båda är nöjda med. Husets alla projekt likväl trädgård har svetsat oss samman på ett sätt jag aldrig trodde var möjligt två personer emellan. Men så är vi två lesbiska feminister också, av tråden att döma så låter det som en bra kombination för husfrid. Och jo, ekonomin är mycket bra. Snart har vi sparat oss till självständighet.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
vindöga och 55 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att anse att kvinnor har samma värde samt ska ha samma möjligheter och rättigheter som män är själva kärnan i feminism. Så om du anser det så är du feminist.
Anser du att kvinnor i Sverige inte har samma möjligheter och rättigheter som män i detta land så behöver du söka hjälp. Tänk vad tragiskt det hade varit om jag hade sagt till mina döttrar att dom inte har samma möjligheter som män i detta land.

Jag brukar alltid säga att vi lever i världens bästa land där man kan bli exakt vad man önskar och det änd som står i vägen är en själv.

Den vita mannen i Europa är den som är mest utsatt av alla raser, alla problem är deras fel och det framgår även tydligt i självmordsstatisiken av vita män mår mycket sämre än samtliga "raser".

Till TS; ta detta förhållande som en lärdom och gör inte allt som din framtida tjej säger till dig, som du beskriver det så renoverade du, tog hand om huset, barnen osv. Vad gjorde hon? Ingen kvinna gillar en BETA utan dom gillar när man är rak, tydlig och även att du sätter gränser på vad som är ok och inte. Kvinnor älskar män som är starka mentalt och även om dom klagar över att man ska öppna upp sig känslomässigt så hatar kvinnor generellt en man som är känslomässigt lagd då det inte är i en mans natur att prata känslor osv. Gråter du framför din tjej så kommer dom se det som en svaghet och du kommer bli överkörd. Kom inte hem från jobbet och gråt över att dina kollegor är dumma eller att din chef är en idiot. Mitt tips är att inte visa några känslor över huvud taget.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
Lilak och 17 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Jag brukar alltid säga att vi lever i världens bästa land där man kan bli exakt vad man önskar och det änd som står i vägen är en själv.
Komplett bullshit.

• Gilla
  • Arg
Rasputitsa och 18 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Komplett bullshit.
Ok, utveckla gärna? Finns det något yrke som en kvinna inte kan utöva pga att dom inte har samma möjligheter som män?

Självklart kommer andra män, och kvinnor stå i vägen för en vilket är normalt i alla konkurrerande situationer. Det har dock inget med en kvinnas möjligheter att göra.

• Gilla
Snailman och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
B Berrabus123 skrev:
Anser du att kvinnor i Sverige inte har samma möjligheter och rättigheter som män i detta land så behöver du söka hjälp. Tänk vad tragiskt det hade varit om jag hade sagt till mina döttrar att dom inte har samma möjligheter som män i detta land.
Naturligtvis anser jag det och det är tragiskt att det är så. Tyvärr kommer nog dina döttrar att märka med tiden att om de vill komma framåt/uppåt i en mansdominerad värld så måste de göra avkall på saker som inte män behöver.
B Berrabus123 skrev:
Ingen kvinna gillar en BETA utan dom gillar när man är rak, tydlig och även att du sätter gränser på vad som är ok och inte. Kvinnor älskar män som är starka mentalt och även om dom klagar över att man ska öppna upp sig känslomässigt så hatar kvinnor generellt en man som är känslomässigt lagd då det inte är i en mans natur att prata känslor osv. Gråter du framför din tjej så kommer dom se det som en svaghet och du kommer bli överkörd. Kom inte hem från jobbet och gråt över att dina kollegor är dumma eller att din chef är en idiot. Mitt tips är att inte visa några känslor över huvud taget.
Det du skriver nu visar ju tydligt att inte ens du anser att män och kvinnor har samma möjligheter och rättigheter. Du säger ju att män inte får bete sig på vissa sätt men att kvinnor får bete sig på just de sätten.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
SopWa och 31 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis anser jag det och det är tragiskt att det är så. Tyvärr kommer nog dina döttrar att märka med tiden att om de vill komma framåt/uppåt i en mansdominerad värld så måste de göra avkall på saker som inte män behöver.
Det du skriver nu visar ju tydligt att inte ens du anser att män och kvinnor har samma möjligheter och rättigheter. Du säger ju att män inte får bete sig på vissa sätt men att kvinnor får bete sig på just de sätten.
Vad har jag skrivit som tydligt visar att män och kvinnor inte har samma möjligheter & rättigheter?

Du får gärna ge exempel på saker som kvinnor behöver göra avkall på som inte män behöver?

Davidbagare
*Klickar på ”Bevaka” och knäpper en bärs*

• Gilla
  • Haha
Bob M och 24 till
  • Laddar…
Enklaste är väl att titta på statistiken där högutbildade kvinnor fortfarande har lägre löneutveckling än män (ca 15%)!

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 17 till
  • Laddar…
BirgitS
B Berrabus123 skrev:
Vad har jag skrivit som tydligt visar att män och kvinnor inte har samma möjligheter & rättigheter?
Du skrev ju att män inte får visa några känslor. De har alltså (enligt dig) inte rätt att bete sig som de vill om de ska tas på allvar.
B Berrabus123 skrev:
Du får gärna ge exempel på saker som kvinnor behöver göra avkall på som inte män behöver?
Kvinnor i mansdominerade yrken får fortfarande inte bete sig kvinnligt om de ska tas på allvar. Kvinnor behöver fortfarande vara bättre än alla män för att kunna komma vidare i karriären men för män räcker det att vara tillräckligt bra och vara kompis med chefen. Undantag finns men så är det för de flesta. Det är ju på samma vis för invandrare och andra grupper som ofta diskrimineras.

Män i kvinnodominerade yrken kan däremot avancera utan att vara bättre än kvinnorna, de är ju män så det är ju "självklart" att de kan ta på sig mer ansvarsfyllda roller som att vara chef.

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.