3 012 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Mystiskt utlösande av jfb
Hej
Kan någon klok reda ut detta: Vår tvättmaskin har pajjat och jag skule koppla loss den, Till dosan där tvättmaskinen och torktumlaren sitter inkopplade går tre grupper (säkringar). Jag vippade ner dem och kollade att torktumlaren och tvättmaskinen var döda (inga lampor lyste, de gick inte att få igång). Sedan klippte jag sladden till tvättmaskinen och då blev allt svart.
Trots att säkringarna var avslagna verkar det ligga några få volt över sladdarna, kan det vara så utan att det är fel?
Fem kablar går i kabeln til dosan där maskinerna sitter. I dosan delar tvättmaskinen och torktumlaren på blåa sladden och jord. Tvättmaskinen har en brun, torktumlaren har en svart och en svartvit är blind (ledig).
Så det stämmer ju med tre säkringar.
Men som sagt varför ligger det några volt över sladdarna?
/Martar
Kan någon klok reda ut detta: Vår tvättmaskin har pajjat och jag skule koppla loss den, Till dosan där tvättmaskinen och torktumlaren sitter inkopplade går tre grupper (säkringar). Jag vippade ner dem och kollade att torktumlaren och tvättmaskinen var döda (inga lampor lyste, de gick inte att få igång). Sedan klippte jag sladden till tvättmaskinen och då blev allt svart.
Trots att säkringarna var avslagna verkar det ligga några få volt över sladdarna, kan det vara så utan att det är fel?
Fem kablar går i kabeln til dosan där maskinerna sitter. I dosan delar tvättmaskinen och torktumlaren på blåa sladden och jord. Tvättmaskinen har en brun, torktumlaren har en svart och en svartvit är blind (ledig).
Så det stämmer ju med tre säkringar.
Men som sagt varför ligger det några volt över sladdarna?
/Martar
He, he! ;Dmartar skrev:Hej
Kan någon klok reda ut detta: Vår tvättmaskin har pajjat och jag skule koppla loss den, Till dosan där tvättmaskinen och torktumlaren sitter inkopplade går tre grupper (säkringar). Jag vippade ner dem och kollade att torktumlaren och tvättmaskinen var döda (inga lampor lyste, de gick inte att få igång). Sedan klippte jag sladden till tvättmaskinen och då blev allt svart.
Trots att säkringarna var avslagna verkar det ligga några få volt över sladdarna, kan det vara så utan att det är fel?
Fem kablar går i kabeln til dosan där maskinerna sitter. I dosan delar tvättmaskinen och torktumlaren på blåa sladden och jord. Tvättmaskinen har en brun, torktumlaren har en svart och en svartvit är blind (ledig).
Så det stämmer ju med tre säkringar.
Men som sagt varför ligger det några volt över sladdarna?
/Martar
Klassiskt fel, som man fortfarande begår av ren glömska då och då :-X
Du kortslöt väl nollan och jorden när du klippte!
Då löser jordfelsbrytaren även om du gjort hela den aktuella gruppen spänningslös.
Detta råkade jag ut för för nå´n månad sedan när jag bytte ett vägguttag. En kortslutning mellan nolla-jord kan lösa ut JFBn. Beror på att strömmen från andra förbrukare råkar ta den vägen istället för den riktiga genom JFBn. Då går det förbi större ström in i systemet än vad som går ut den riktiga vägen, vilket löser ut jordfelsbrytaren!
Klicka här för att svara