Hej, i vårt nyinköpta fritidshus i Sörmland har vi nu under vintern sett en helt snöfri, men mycket lerig fläck i gräsmattan. Trots att det har snöat ymnigt i perioder och snötäcket varit ganska tjockt är det en fläck omkring en meter i diameter mitt ute på gräsmattan som hela tiden är snöfri men blöt trots åtskilliga minusgrader. Fläcken uppstår precis nedanför en slänt.
Vi blir lite misstänksamma och undrande. Enligt den tidigare ägaren går inga elledningar, vattenledningar eller avlopp i marken på den platsen. Samtidigt tycker vi att våra elkostnader skenar, skulle det kunna finnas ett samband? Jag vill ogärna ställa mig och gräva i detta om där finns en elledning som är skadad.
Och om det inte beror på någon elledning vad skulle då kunna vara orsaken?
Några idéer?
Albin

Säker på att det inte finns någon nedgrävd seperationstank eller liknande? Vi hade samma fenomen på landet, då var det seperationstank som gamla ägarna tyckte det var bra att dölja locket till med ett par cm jord.. :|

Nja, vi har en avloppstank som är nedgrävd på ett annat ställe i trädgården, men jag skulle vara förvånad om avloppsröret går vägen via "fläcken". Vad annars skulle en separationstank kunna ha för funktion?

Hej Albin71, välkommen till Bygga Hus!

Vad menar du med att elkostnaderna skenar? Normalt ökar ju elförbrukningen på vintern.
Man har flera lampor tända, värmeapparaterna, värmepump, pelletspanna eller direktel, drar mer ström när det är kallt och mörkt.
Hur ser din elförbrukning ut för de senaste månaderna?

Men din elförbrukning enligt mätaren, som väl finns på eller i huset, påverkas ju inte av fel på kablarna i marken.
Eller har du någon form av frostskydd, värmevakt eller liknande som värmer upp något i stil med en septiktank?
Vad säger elschemat vid elcentralen? Finns det några underliga förbrukare på någon säkringsgrupp?

Enklast är väl att ta ett par spadtag på den snöfria fläcken och se vad som döljer sig där.
Så farligt är det ju inte med lite lagom kroppsarbete (= gratis body building).

Någon har bara skyfflat över brunnslocket på en gammal grävd brunn som inte använts utan att fylla den, dvs någon form av större hålrum.

Eftersom det är nedanför en slänt så handlar det nog vatten strax under markytan. Vattnet strömmar ner för slänten i marken och ansamlas under den leriga fläcken.

Ligger fläcken på en tänkbar väg mellan exempelvis hus till friggebod, ledningsstolpe till hus? Vill du vara så säker du kan vara så bryt strömmen till fastigheten så långt bort du bara kan och gräv sen. Som det låter så är det ju knappast el utan förmodligen någon brunn, tank eller annat vattenrelaterat. Kan ni se om vattnet sipprar fram? Kanske stugan har en direktanslutning till Island. ;)

Verkar vara ett ypperligt ställe att peta ner jordvärme på.;)

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Det är snöfritt där så du ser var du ska hämta ölen någonstans.

Ja jag har nog funderat i banorna av seismisk aktivitet. Väntar bara på att grannen ringer och klagar på vulkanen i vår trädgård... Krävs bygglov för såna? :x

Nej skämt å sido, Det verkar inte bero på vatten som rinner nedför slänten, för sådant vatten skulle säkerligen frysa när det är riktigt kallt ute, ungefär som vatten som rinner ut för en bergsida och som bildar stora istappar. Å andra sidan tror jag inte heller att det ligger någon bortglömd brunn eller tank där. Det verkar verkligen finnas en hyggligt kraftig värmekälla i marken. Det enda sättet att ta reda på vad det beror på är väl att gräva lite eventuellt med bruten ström från ledningsstolpen där elmätaren sitter och fram till huset. Jag får återkomma.

Kan du inte ut och gräva nu direkt? Man blir ju onekligen lite nyfiken på vad det kan tänkas vara. :)

//Patrik

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det inte en så kallad upprinna under gräsmattan då ? :)

Som mycke_nu är inne på ovan så handlar det säkert om vatten från marken ovan slänten som hittat ett ställe att tränga upp på (förmodligen menar Micro samma sak med det lokala (?) uttrycket "upprinna"... ;)). Jag har samma fenomen på min sommarstugetomt men i mindre omfattning och bara när det regnar mycket. Hur ser marken ut runt omkring? På lite större skala, ligger tomten lägre än omgivande mark eller i en större sluttning/slänt?
Du kanske kan börja sälja brunnsvatten på flaska!?

Ber om ursäkt för det lokala ordet ( upprinna ) menar såklart en vattenkälla som mynnar ut ytligt :D har sett dom fenomenen ute i skogen ibland då vattnet tränger upp från backen och blir till vattenflöden ovan mark.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Jag tror också på grundvatten som tränger fram, det är högt grundvatten i år och det verkar banne mig vägra att frysa till. Här hos mig kan man råka trampa i vatten än fast snötäcket är tunt och det varit kallt en längre period.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.