Hej,

Ganska nyligen köp ett hus där det sitter en metallåda med ventilationsgaller på fasaden. Frågade förra ägarna vad det var och de kunde inte svara på det.
Har försökt söka rundor på nätet men hittar inget liknande.
Är det någon här som vet vad denna är tillför eller har varit tillför en gång i tiden?

• Metallventilationslåda med galler monterad på vit tegelvägg, omgiven av växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallåda med ventilationsgaller monterad på en tegelvägg, okänd funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du på insidan?

Radonventilation?

Centano Centano skrev:
Vad har du på insidan?
Innanför är köket och diskmaskinen sitter direkt där lådan är.

B b8q skrev:
Radonventilation?
Bra tanke. Men vi har sett dokumentation från en tidigare mätning, men den visade låga siffror. Har även googlat en massa på radon+ventilation+fasad typ utan att hitta något liknande

Skruva loss och titta vad som finns, tycker mig se franskskruv på sidorna och stjärnskruv framtill.

• Gilla
claym
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skruva loss och titta vad som finns, tycker mig se franskskruv på sidorna och stjärnskruv framtill.
Blir att göra det snart, men har hittils inte hittat någon som har sett en liknande låda tidigare.

MrJay
Alltså, detta är inte en massproducerad produkt utan något en plåtslagare slängt ihop när huset byggdes, därför är det svårt att avgöra syftet för oss.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Alltså, detta är inte en massproducerad produkt utan något en plåtslagare slängt ihop när huset byggdes, därför är det svårt att avgöra syftet för oss.
Intressant, har inte ens tänkt att det kan vara så.

Jag tror inte att den har någon funktion idag utan mest bara sitter kvar.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
B bredford skrev:
Intressant, har inte ens tänkt att det kan vara så.

Jag tror inte att den har någon funktion idag utan mest bara sitter kvar.
Japp, sådant finns. Har ett galler kvar i fasaden, ersätter en tegelsten, som tidigare hade en kanal till ett skafferi.

• Gilla
bredford
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.