4 493 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Mystisk koppling läckage
Dina egna spekulationer i inlägg # 7 & 11 stämmer nog rätt bra.
Någon har dragit undre muttern och inte lyckats få det tätt.
Om du inte själv har verktyg, material och/eller kunskap så är det nog klok att anlita en rörläggare.
När kopplingen är demonterad kan det mycket väl visa sig att kopparröret och/eller kona är skadat. Då behöver man kanske skarva på en ny rörbit. Sådant material har alltid en seriös rörläggare med sig i bilen.
Någon har dragit undre muttern och inte lyckats få det tätt.
Om du inte själv har verktyg, material och/eller kunskap så är det nog klok att anlita en rörläggare.
När kopplingen är demonterad kan det mycket väl visa sig att kopparröret och/eller kona är skadat. Då behöver man kanske skarva på en ny rörbit. Sådant material har alltid en seriös rörläggare med sig i bilen.
Har haft besök av ett par rörfirmor. Den första som kom på besök, vill ta bort 1 meter av nedesta röret. Skarva ett nytt rör från krypgrunden. Då blir det en doldkoppling som hamnar under golvet nere i krypgrunden. Uppfyller kravet för säkervatten säger han eftersom kopplingar till radiatorsystem får vara inbyggda. Han har inte öppnat kopplingen utan kom med det här förslaget på en gång !!
Andra firman som kom på besök, säger att röret är för kort för att kapas för ett skarv rör. Han vill göra om halva systemet för att uppnå ett professinellt resultat.
Får uppfattningen att jobbet att få tätt på kopplingen är alldeles för litet utan de vill göra något större av det ?
Har jag rätt?
Har jag rätt?
Nja, svårt att vara tankeläsareMorteza Khodabandehloo skrev:
Kan kanske ligga lite i din gissning, men å andra sidan, det är ju inte ett optimalt ställe att byta en koppling, i ljuset av att det möjligen behöver skarvas rör. Inklämt med en massa rör framför.
Roland53: den ligger ju ovanför 30 cm tjock isolering + spånskivor spm ska bort för att i första hand komma åt isoleringen. Så att säga den blir inte lätt åtkomligt. Fattar inte hur säkervatten kan gå med på inbyggda kopplingar för värmesystem. En radiator system på 200 litets vatten kan lika bra resultera i en stor fuktskada.
Ja, då hörs det som dolt om det inte går att montera någon slags inspektionslucka?Morteza Khodabandehloo skrev:Roland53: den ligger ju ovanför 30 cm tjock isolering + spånskivor spm ska bort för att i första hand komma åt isoleringen. Så att säga den blir inte lätt åtkomligt. Fattar inte hur säkervatten kan gå med på inbyggda kopplingar för värmesystem. En radiator system på 200 litets vatten kan lika bra resultera i en stor fuktskada.
Kan inte säkert vatten bestämmelser särskilt bra, men ett värmeledningssystem har inget högre tryck (i princip det statiska trycket) och volymen är begränsad, till skillnad från en läcka från tappvattnet som har 6 bar och du riskerar att få in hela vattenverkets reservoar om du inte upptäcker läckan i tid. Detta kan ju vara orsaken?
Kopparröret ser misshandlat ut och där har du troligvis ditt problem.
Båda vvs-arna har noterat detta och för att kunna åtgärda problemet måste man byta delar av det röret.
Ett litet läckage i värmesystem kan du upptäcka genom att du tappar trycket vilket du ser på din tryckmätare, händer detsamma med vattensystemet märker du inget förrän det börjar synas mågonstans.
Båda vvs-arna har noterat detta och för att kunna åtgärda problemet måste man byta delar av det röret.
Ett litet läckage i värmesystem kan du upptäcka genom att du tappar trycket vilket du ser på din tryckmätare, händer detsamma med vattensystemet märker du inget förrän det börjar synas mågonstans.
Redigerat:
Går ju att kapillärlöda en skarv också. Den blir garanterat tät även om röret är lite deformerat.
Problemet kan vara att utföra det på ett säkert sätt enligt Heta arbeten med tanke på närheten till brännbara material i grunden.
Problemet kan vara att utföra det på ett säkert sätt enligt Heta arbeten med tanke på närheten till brännbara material i grunden.
Anders S: jag vill oxå att det blir riktigt gjort. Men en koppling i krypgrunden, skulle jag inte gilla, fast den är laglig och får på sig säker vatten stämpel. Tänk om den här kopplingen var inbyggd. Då skulle jag inte upptäkt läckage förrän år 2030.
Det finns inga dolda kopplingar i huset. I så fall, den blir den första.
Det måste finnas ett säkrare sätt att laga den.
Vad tycker ni?
Några förslag, tack?
Det finns inga dolda kopplingar i huset. I så fall, den blir den första.
Det måste finnas ett säkrare sätt att laga den.
Vad tycker ni?
Några förslag, tack?
Utdrag ur säkert vatten:
"Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i
ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller
vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller
monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.
Servisledning genom krypgrund eller annat ouppvärmt
utrymme ska skyddas mot frysning.
Vägledning
Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt
utläckande
vatten snabbt kan upptäckas.
Ledningar för tappvatten med kortare livslängd än byggnadens
avsedda brukstid bör vara lätt åtkomliga och lätta
att byta ut.
Fogar på rörledning ska vara placerade så att de är utbytbara
och så att eventuellt utläckande vatten från en
fog snabbt kan upptäckas.
Utrymmen för fogar i inbyggnader, installationsschakt
eller kopplingsskåp ska ha vattentät botten och vara
försedd med indikering för läckage med tillräcklig
kapacitet."
Om det är en mycket svår uppgift att byta ut hela röret skulle jag nog ändå försöka se om det går att löda på en förlängd rörbit och sedan från den gå ut med förgrening till befintligt system.
"Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i
ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller
vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller
monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.
Servisledning genom krypgrund eller annat ouppvärmt
utrymme ska skyddas mot frysning.
Vägledning
Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt
utläckande
vatten snabbt kan upptäckas.
Ledningar för tappvatten med kortare livslängd än byggnadens
avsedda brukstid bör vara lätt åtkomliga och lätta
att byta ut.
Fogar på rörledning ska vara placerade så att de är utbytbara
och så att eventuellt utläckande vatten från en
fog snabbt kan upptäckas.
Utrymmen för fogar i inbyggnader, installationsschakt
eller kopplingsskåp ska ha vattentät botten och vara
försedd med indikering för läckage med tillräcklig
kapacitet."
Om det är en mycket svår uppgift att byta ut hela röret skulle jag nog ändå försöka se om det går att löda på en förlängd rörbit och sedan från den gå ut med förgrening till befintligt system.
Fritzel: bra ide!
Det finns ett annat problem. Om röret byts ut då blir det inte tätt runt omkring den som det är nu med tätskickt och manscheter.
Kan man inte lödda en bit skarvrör strax före kopplingen?
Det finns ett annat problem. Om röret byts ut då blir det inte tätt runt omkring den som det är nu med tätskickt och manscheter.
Kan man inte lödda en bit skarvrör strax före kopplingen?
Fritzel: jag tror oxå att det är det bästa alternativet. Men ännu bättre är att få tätt den på ett smärt fritt sätt. Inte för att jag är rädd för större kostnader. Nej, då är inte fallet. Men jag tror att det dyker upp nya problem om jag går med på en större övergrepp på systemet.
Då kanske det kommer att läcka två kopplingar istället för en !!
Då kanske det kommer att läcka två kopplingar istället för en !!