Hittade denna fastskruvad i plåten mellan tak och fasad på 2:a våningen. Det kommer ut 3 FK-sladdar (antar att det är FK) ur ett VP-rör, grön, grå och brun. Den gröna och bruna är kopplade i toppen på dosan, den gråa hänger löst. Ingen spänning i dem. Det finns inget i dosan, baksidan är en tjock metallplatta. Vad kan det vara?

• IMG_1051.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det ha något med en gammal telefonledning att göra? Eller har dom 4 ledare i sig?

Det är en ute-givare för shuntautomatik (värmesystem)

Aha den hänger ihop med gamla oljepannan som åkt ut alltså. Ja då kan jag ju ta ner den med gott samvete!

Jag tycker det ser ut att kunna vara en gammal temperaturgivare till tex en shunt?

Det är som tidigare skribenter nämnt en gammal givare till shuntautomatik.
Billmanregulatorer är ett märke med gamla anor!
Men av någon outgrundlig anledning är givaren monterad upp och ner.
Untitled-1.jpg

Sladdarna kommer ner genom takfoten, kanske därför de satte den upp och ner, kortaste vägen så att säga.

Kul med lite historik kring tillverkaren :)

harry73
Tror mig känna igen byasten, så jag antar att du fotade medan givaren låg på din uteplats? och då kan pegee inte se om den är monterad upp och ner, men det gjorde den kanske i alla fall :)

Harry, helt rätt den ligger på marken men jag fotade som den satt på väggen fast det kanske syns att den suttit upp och ner på något hemligt sätt :).

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Är du säker på att du inte råkade "tilta" mobiltelefonen lite så att bilden råkade bli tagen upp och ner? Det händer mig ibland när jag tar bilder uppifrån och ner.

Redigerat:
Haha nä helt säker :).

esox71 skrev:
................ fast det kanske syns att den suttit upp och ner på något hemligt sätt :).
Det var inte så svårt, eftersom loggan är felvänd :cool:

Som ytterligare kuriosa så köptes Billman upp av Landis & Gyr som senare blev Landis & Staefa och numera går under Siemens Building Technologies i Sverige

Hej, är det okej om jag använder din bild i en presentation? /Ulrica

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.