Kom och tänka på mina försvunna ringblommor när jag läste om Marlens försvunna maskrosor.
Jag sådde ringblommor när jag anlade de första rabatterna på gräsmattan för 12-13 år sedan. Sedan hade jag ringblomma precis överallt i många år. Fick rensa bort dem så perennerna skulle få en chans men de fyllde ändå ut varje lucka i rabatterna. För tre år sedan var det borta helt. Så jag försökte så nya på samma sätt som jag gjorde förra gången. Slängde ut fröna i maj och hoppades på det bästa. Inga ringblommor.
Förra året såg jag till att vattna regelbundet där jag sådde dem. Inga ringblommor.
I år sådde jag både i glesa rabatter som jag tyckte att jag var väldigt noga med att vattna och som kant i odlingslådor som vattnats och täckts med fiberduk. Inga ringblommor!
Vad sjutton har hänt? Först beter det sig som värre ogräs än våtarv för att sedan var mer svårflörtad än den känsligaste raritet?!
Ingen annan växt har försvunnit. Alla andra sommarblommor jag sår både kommer upp och självsår sig från år till år. Jag använder inga bekämpningsmedel. Det kanske slinker med något i kopåsen jag gödslar med. Men då borde väl andra växter också försvinna?