1 986 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Mysigt vardagsrum..hur?
Jippie!
Ett forum om inredning - precis vad jag behöver! Är totalt borta när det gäller det här.. Grejen är den att jag verkligen skulle vilja ha det litet mysigt hemma.. men hur? Håller på att försöka byta ut de gamla möbler som jag inte gillar iallfall och står nu med en ny skön soffa i en ljusbeige varm nyans och lite mörka trämöbler.. jo.. de är ju fina.. MEN.. får ju fortfarande ingen helhet eller mysighet.. Skulle vilja ha tips och insiration vad jag kan göra med matta, gardiner och kuddar, tavlor, dekoration för att få till en helhet? Vilka färger/teman hade ni valt? Är lite inne på nån typ av orientalisk, afrikansk stil.. vill iallafall ha varma färger.. men hur skapar man det? Snälla.. nån som kan vägleda och ge lite förslag.. för jag är helt vilse.. :-[
Om jag var dig så skulle jag måla väggarna i några ljusa men varma färger, cappucino med en nyans rätt och en ljusare färg än cappucino kommer att ge ett ljust men varmt vardagsrum som garanerat tar upp soffan och de mörka möblerna. Sedan skulle jag välja att ta lite kraftigare färger på gardiner, kuddar och ev dukar för att ge mer kraft och liv. Starka färger kan man lessna på fort och då är det bra att snabbt kunna byta ut och då kan du också förändra radikalt. PÅ en riktig färgfirma (som typ bara säljer färger) bör du kunna få bra hjälp med färger och betydelse. Samma färg kan ju t ex upplevas annorlunda beroende på vilket läge rummet har (söder-väster-öster-norr). Lycka till
Var i ett litet upplevelsehus där dom gjort det mysigt med tyg i taket. Först hade dom satt upp ljusslingor och därefter stora tygstycken i tunt genomskinligt tyg, shiffong (tror jag det heter) och spets. Fäst det lite här och där så det hänger ner i "bågar". Om detta kan va ngt, tänk bara på att du lätt ska kunna ta ner det och tvätta.
Belysningen gör allt!Ljus i hörnor för att få rummet större. Punkbelys och framhäv vissa detaljer tex tavlor. Läsljus där det behövs tex golvlampa brevid soffan ,riktat ljus på skrivbord. En balans mellan mörkt och ljust , inte för stora kontraster i ljusstyrka , det gör ögat trött. Inte för mycket ljus heller så att det blir platt ljus = lika mkt ljus överallt.
Klicka här för att svara