12 241 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Myrsjöhus millers cove
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra götaland
· 32 inlägg
Hej
Är det någon som byggt huset Myresjöhus Millers Cove som ingår i deras ocean livinghusserie? Jag skall träffa deras säljare nästa torsdag men är lite nyfiken om någon har byggt huset innan. Jag vill också gärna veta vad ni fick betala för ett nyckelfärdigt hus? Millers Cove är ju ett ganska nytt hus i deras hussortiment så det är möjligt att ingen har hunnit bygga än men dela med er av de erfaranheterna som finns. Ni får även dela med er priser på andra nyckelfärdigahus hos Myresjöhus. Vi skall bygga i Göteborgsområdet och vill gärna också veta hur det funkar med myresjöhus i den här delen av landet. Har hört massa dumt om dem i andra delar av landet men hittar nästan inget om dem i Göteborg.
Är det någon som byggt huset Myresjöhus Millers Cove som ingår i deras ocean livinghusserie? Jag skall träffa deras säljare nästa torsdag men är lite nyfiken om någon har byggt huset innan. Jag vill också gärna veta vad ni fick betala för ett nyckelfärdigt hus? Millers Cove är ju ett ganska nytt hus i deras hussortiment så det är möjligt att ingen har hunnit bygga än men dela med er av de erfaranheterna som finns. Ni får även dela med er priser på andra nyckelfärdigahus hos Myresjöhus. Vi skall bygga i Göteborgsområdet och vill gärna också veta hur det funkar med myresjöhus i den här delen av landet. Har hört massa dumt om dem i andra delar av landet men hittar nästan inget om dem i Göteborg.
Nej, har inte byggt detta hus o vet inget om Myresjöhus Göteborg. Men fint hus! Konstaterar att Millers Cove är som Myresjöhus Åhus ungefär, men med New Englandfasad? Åhus tror jag har varit en storsäljare, därmed bör det finnas andra som byggt och kan dela med sig av erfarenheter. LB-hus har i sina nya skisser (skiss 3) ett hus som också liknar Millers Cove. Även Villa Hummelsta Björklidenhus (inte riktigt samma planlösning) i samma stil. Det verkar vara en husmodell och storlek som går hem och som de vet säljer bra.
Medlem
· Västra götaland
· 32 inlägg
Håller med att just de husen liknar Millers Cove. Problemet med både Lbhus och björklidenhus är ju att de går så dåligt ekonomiskt för dem. LBhus konkursade ju tillochmed även om de nu har blivit uppköpta så känns det inte helt säkert att bygga med dem. Även Björklidenhus har ju nyligen bytt ägare om jag fattat det rätt, men i dessa strama ekonomiska tider så vill jag ha en stor hustillvekare så jag vet att huset säkert blir klart och inte halvbyggt som vissa här inne ha drabbats av.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Två trådar som handlar om Myresjöhus i närheten av Gbg. Dessutom gäller det samma underentreprenör som Myresjöhus envist fortsatte att anlita trots anmärkningar från elsäkerhetsverket.
http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
http://www.byggahus.se/forum/juridik/166842-missnojd-med-vvs-installation.html
Ang. konkursrisken så är ju Myresjöhus inblandade i ett antal stora rättsfall ang. enstegstätade putsade fasader. Innan man gör affärer med dem så bör man kanske informera sig om läget i de målen, det handlar ev. om miljardskadestånd. Både för att undvika att hamna i en konkurssituation men också för att få en känsla för hur de hanterar reklamationer (seriösa byggföretag hamnar inte i rätten).
http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
http://www.byggahus.se/forum/juridik/166842-missnojd-med-vvs-installation.html
Ang. konkursrisken så är ju Myresjöhus inblandade i ett antal stora rättsfall ang. enstegstätade putsade fasader. Innan man gör affärer med dem så bör man kanske informera sig om läget i de målen, det handlar ev. om miljardskadestånd. Både för att undvika att hamna i en konkurssituation men också för att få en känsla för hur de hanterar reklamationer (seriösa byggföretag hamnar inte i rätten).
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Vi bygger själva men med husdelar från Myresjö och har kontakt i Göteborg. Än så länge fungerar det bra, även när åsikterna har gått isär, men vi har ju haft helt egna entreprenörer. Vi ligger på tidsplan och budget - men myresjö har ju inte levererat en pinal än så länge. Sanning med modifikation, idag kom syllen från Myresjö och de har ju levererat ritningsunderlag. Det har vi fått granska och skicka tillbaka ganska många gånger men det beror på att det förmodligen är billigaste personal som konsultfirmorna använder (myresjö gör inte ventilation, el och vvs ritningar själva).
På göteborgskontoret finns en väldigt duktig arkitekt som hjälper till med att få till den lösning man är ute efter. Det var absolut en av anledningarna till att det blev Myresjö för vår del.
Nu krånglar det lite med monteringen såhär precis inför jul och man vill prompt få ut huset före nyår så det blir lite kompromisser men än så länge kan jag inte svara på om det blir bra eller inte.
På göteborgskontoret finns en väldigt duktig arkitekt som hjälper till med att få till den lösning man är ute efter. Det var absolut en av anledningarna till att det blev Myresjö för vår del.
Nu krånglar det lite med monteringen såhär precis inför jul och man vill prompt få ut huset före nyår så det blir lite kompromisser men än så länge kan jag inte svara på om det blir bra eller inte.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Vi gjorde en riktig kreditupplysning på Myresjöhus inför vårt avtal och då (i januari i år) såg deras stabilitet mycket bättre ut än de flesta andra husföretag.
Medlem
· Västra götaland
· 32 inlägg
Jätte bra att ni skriver om era erfarenheter om Myresjöhus. Får kolla med säljaren vilka som gör el och vvs jobben för dem. Hoppas innerligt inte att det är Bollebygds El & VVS. Mariatherese vilket hus har ni valt? Det blir att göra en grundlig koll på myresjöhus och inte vara rädd för att fråga de kritiska frågorna till dem. Fortsätt att dela med er av erfarenheterna av myresjöhus. Man kan inte få för mycket underlag om dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Man skall kanske se katastrofen med el o VVS entrepenören här mer som ett exempel på företagets kvalitetsambition. Dvs. Om de kan systematisk fortsätta och fullt medvetet anlita entreprenörer för el o VVS som de VET är odugliga, så kan de säkert göra likadant med andra entreprenörskategorier.
Vi skall komma ihåg att när det gäller el felet, så var det inte bara fråga om "en dålig dag", eller en enstaka fuskande hantverkare, sådant kan alla råka ut för. Entreprenören hade dels genom fusk skapat felet, sedan uppmärksammats på att det var fel. men ihärdigt hävdat att de inte gjort något fel. Och när elsäkerhetsverket fick kännedom om felet ville de utrymma byggnaden, den var farlig att vistas i.
Den firman fortsatte alltså MH att anlita, så att de fick förstöra ytterligare några byggen.
Vi skall komma ihåg att när det gäller el felet, så var det inte bara fråga om "en dålig dag", eller en enstaka fuskande hantverkare, sådant kan alla råka ut för. Entreprenören hade dels genom fusk skapat felet, sedan uppmärksammats på att det var fel. men ihärdigt hävdat att de inte gjort något fel. Och när elsäkerhetsverket fick kännedom om felet ville de utrymma byggnaden, den var farlig att vistas i.
Den firman fortsatte alltså MH att anlita, så att de fick förstöra ytterligare några byggen.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det där gäller många husbolag tyvärr. Man skall tänka på att Myresjö är ett av sveriges största husbolag och har därför lite fler husbyggen än de flesta andra. Jag kan hålla med att en underleverantör som agerar såhär borde ha rensats ut från första början. Någon miniminivå måste man kunna kräva. Att el och vvs-firman fortfarande lever verkar ju vara ett bevis på att hantverkarmarknaden inte fungerar som den borde. I en annan marknad borde ett liknande ruffel och bågföretag vara utrensat på fyra år. Om man förutsätter att de fuskar varje gång (kan ju också ha varit anställda/byggarbetsledare som bytts ut).
Skall man ha någon kontroll av kvaliteten och resultatet så rekommenderar jag nog att man bygger själv. Då kan man fritt välja entreprenörer och sätta krav på hur installationer skall göras.
Skall man ha någon kontroll av kvaliteten och resultatet så rekommenderar jag nog att man bygger själv. Då kan man fritt välja entreprenörer och sätta krav på hur installationer skall göras.
Medlem
· Västra götaland
· 32 inlägg
Det låter ju så bra på myresjöhus hemsida . Myresjöhus har ju en slogan på sin hemsida där de marknadsför "vår nollfels-vision", där 7/10 hus går igenom utan anmärkning på slutbesiktningen. "De hus som har anmärkningar skall åtgärdas omgående och orsakerna skall även där analyseras". De står dock inte om de verkligen åtgärdar felen om myresjöhus inte tycker att de gjort fel fast besiktningen säger så. Det är väl där många tvister ligger kan jag tro när besiktningsmannen och myresjöhus tycker olika.
Myresjöhus är ju dock sveriges tredje största husföretag så det är klart att de får en del klagomål men det verkar ju som om fiskarhedenvillan får minst klagomål av de tre stora husföretagen. Det verkar som det största problemet hos MH verkar vara sina underentrepenören samt brist på dialog när problem uppstår mellan kund och säljare. Det blir viktigt att anlita en bra kvalitetsansvarig som vågar ställa höga krav på kvalite och är vaksam på de brister som uppstår. Men det är klart varningsklockor ringer ju när man läser om all denna sörja.
Hempularen du vet inte om MH fortfarande anlitar samma firma för el &vvs jobb?
Myresjöhus är ju dock sveriges tredje största husföretag så det är klart att de får en del klagomål men det verkar ju som om fiskarhedenvillan får minst klagomål av de tre stora husföretagen. Det verkar som det största problemet hos MH verkar vara sina underentrepenören samt brist på dialog när problem uppstår mellan kund och säljare. Det blir viktigt att anlita en bra kvalitetsansvarig som vågar ställa höga krav på kvalite och är vaksam på de brister som uppstår. Men det är klart varningsklockor ringer ju när man läser om all denna sörja.
Hempularen du vet inte om MH fortfarande anlitar samma firma för el &vvs jobb?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Här skall du vara försiktig. Din kontrollansvarige (kvalitetsansvarig existerar inte längre) kontrollerar bara uppfyllandet av vad lagkravet säger. Inte kvalitén. Det mesta av det som den kontrollansvarige sammanställer baserar sig dessutom på egenkontroller som utförs av underentreprenörerna själva.
Någon form av konsult eller kvalitetskontrollant är nog bra att ha. Men det kommer att bli lite besvärligt att få honom på plats att inspektera exakt när det finns möjlighet. schaktbotten, form inför gjutning osv... Inte omöjligt men det kräver en del av dig. Jag kan tänka mig att entreprenörerna jobbar för husföretaget och det är inte säkert att du blir meddelad om tidsplanen ändrar sig hit eller dit med ett par dagar.
Någon form av konsult eller kvalitetskontrollant är nog bra att ha. Men det kommer att bli lite besvärligt att få honom på plats att inspektera exakt när det finns möjlighet. schaktbotten, form inför gjutning osv... Inte omöjligt men det kräver en del av dig. Jag kan tänka mig att entreprenörerna jobbar för husföretaget och det är inte säkert att du blir meddelad om tidsplanen ändrar sig hit eller dit med ett par dagar.
Medlem
· Västra götaland
· 32 inlägg
Jag hade gärna gjort det själv men det blir så himla mycket jobb när man själv är byggledare. Jag har varken kunskap eller tid för det. Man tycker ju att man borde kunna lita på husföretagen att gör sitt jobb på ett bra sätt, men så verkar inte vara fallet med en del husföretag.mariatherese skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 32 inlägg
Givetvis kommer jag att vara rätt mycket på plats när de väl börjat bygga. Visst kvalitetansvarig kan inte ha koll på varenda steg som underentrepenören men jag kommer att ställa ganska höga krav på den KA som jag anlitar, även om jag får betala lite extra för det. Jag kommer att ta många referenser av dem jag anlitar så att inget lämnas åt slumpen.mariatherese skrev:Här skall du vara försiktig. Din kontrollansvarige (kvalitetsansvarig existerar inte längre) kontrollerar bara uppfyllandet av vad lagkravet säger. Inte kvalitén. Det mesta av det som den kontrollansvarige sammanställer baserar sig dessutom på egenkontroller som utförs av underentreprenörerna själva.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Om du ändå är mycket på plats så tycker jag du lika gärna kan satsa på delad entreprenad. Du får mer för pengarna och större kontroll över bygget. För att manna upp kunskapsmässigt så kan du kanske ta en byggkonsult till hjälp? Vi är vana att arbeta i projektform och implementation men inte med byggen i vanliga fall. Vi har haft mycket god hjälp av duktiga entreprenörer och vår KA i vissa fall.
Medlem
· Västra götaland
· 32 inlägg
Men skiljer det verkligen så mycket i pris då? Har läst att det inte skiljer så mycket i pris. Dessutom så får man ju mer jobb i och med att man får sitta och ta in offerter hit och dit. Visst jag har kontakter i släkten som är både elektriker och målare men det känns ändå som det kommer att bli mycket jobb att råda hit och dit. Men jag har inte bestämt helt och hållet för nf hus. Kanske ändrar jag mig på vägen när jag ser hur prisbilden ser ut, men dela gärna med dig hur det skiljer och blir det mycket extrajobb?mariatherese skrev:Om du ändå är mycket på plats så tycker jag du lika gärna kan satsa på delad entreprenad. Du får mer för pengarna och större kontroll över bygget. För att manna upp kunskapsmässigt så kan du kanske ta en byggkonsult till hjälp? Vi är vana att arbeta i projektform och implementation men inte med byggen i vanliga fall. Vi har haft mycket god hjälp av duktiga entreprenörer och vår KA i vissa fall.