Hej,
Vi har en ca 1500kvm stor tomt, med en övre plan där hus och gräsmatta är, sedan en nedre plan med parkering. Där emellan är det en relativt kraftig sluttning. Till saken hör att vi har skogsmyror och hästmyror överallt! Spelar ingen roll var på tomten man står. Det finns inte 1 kvadratdecimeter utan en myra, och oftast flera. Som tur är, har de inte tagit sig in i huset. Men oturligt nog har de ingen hederlig myrstack, utan de bor i backen… därmed har jag gått bet på hur jag ska bli av med dem, eller i alla fall hålla de på en rimlig nivå. Jag tror mig ha testat varenda myrr-produkt. De som fungerar bäst är det de bär hem till boet. Men även de gör en knappt märkbar skillnad.
Jag behöver HJÄLP!

De brukar gilla gamla stubbar. Har du det i backen? I så fall rensa bort. (Det är ROT-avdrag på sånt :crysmile:)

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Pioner brukar dra till sig myror, växer det sådana hos er? (Pioner, alltså, inte myror.)

Jag har en pion och en stubbe på hela tomten, har svårt att tro att alla myror bor och livnärar sig på de ;)

BirgitS
Myror gillar inte att få vatten i sina gångar så se om du kan vattna ovanför slänten så mycket att marken blir genomblöt och myrorna vill flytta.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Myror gillar inte att få vatten i sina gångar så se om du kan vattna ovanför slänten så mycket att marken blir genomblöt och myrorna vill flytta.
Varit inne på att vattna ofta, men hittar myrgångar överallt. Då vi har egen brunn har jag dessvärre ingen möjlighet att dränka alla 1500kvm så det blir ett träsk. I sånt fall kommer vi inte ha något vatten kvar till hushållet i sig.

BirgitS
Det behöver inte bli ett träsk för att myrorna ska flytta eftersom de vill att boet ska vara helt torrt. Slänten är väl torrast så pröva vad som händer om du gräver ett spaddjupt hål någonstans i överkanten av slänten och tömmer vattenkannan i det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.