Hej!
För kanske 20 år sedan inredde farsan ett litet garage som gäststuga. Nu har jag upptäckt en vattenskada vid ytterdörren, troligtvis pga felmonterad tröskelplåt. Har sågat upp lite av golvspånskivan och hade hoppats att det räckte med det men det visar sig att myror byggt bo i golvbjälken. Måste man byta den eller räcker det med att torka upp den och ta kål på myrorna? Det verkar vara en rejäl bjälke på 80x120 och den känns fast och hård.
För övrigt är myrorna små och svarta, det ser inte ut som hästmyror. De är inte speciellt aggressiva men jag tror att några försökte bita mig och det kändes knappt.
För kanske 20 år sedan inredde farsan ett litet garage som gäststuga. Nu har jag upptäckt en vattenskada vid ytterdörren, troligtvis pga felmonterad tröskelplåt. Har sågat upp lite av golvspånskivan och hade hoppats att det räckte med det men det visar sig att myror byggt bo i golvbjälken. Måste man byta den eller räcker det med att torka upp den och ta kål på myrorna? Det verkar vara en rejäl bjälke på 80x120 och den känns fast och hård.
För övrigt är myrorna små och svarta, det ser inte ut som hästmyror. De är inte speciellt aggressiva men jag tror att några försökte bita mig och det kändes knappt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Om det är en lokal skada pga tröskelplåten och vatten inte har kommit in under bjälken, samt att det inte är hästmyror, så bör det gå bra att låta det torka ut och sedan lägga igen utan andra åtgärder. Ja, myrorna behöver åtgärdas förstås också.
Jag skulle nog vänta lite med att bygga igen. Det är ju inte bara hästmyror som äter trä utan det finns andra små myror som äter och bygger bo i trä. Du ser väl ganska fort om dom kommer tillbaka .
Ja, i vilket fall ska jag vänta minst ett par veckor så jag vet att det är torrt. Och egentligen behöver vi inte gäststugan förrän nästa år så det kanske kan stå öppet betydligt längre? Har strött ut något vitt pulver vi fått från Anticimex vid ett annat tillfälle och hoppas det hjälper.
Aj, aj, aj! Det var illa. Trodde det bara var hästmyran som var ett problem. Vi har massvis med små myror, men troligtvis bara vanliga svartmyror. De bygger små termitstackar av jord. Förmodligen för att undgå att dränkas i vår lerjord när den blir vattensjuk.Düsseldorff skrev:
Nu har jag petat mer i bjälken med en liten kniv och det var rätt mycket som var skadat men det som är kvar verkar skapligt så vitt jag kan bedöma. Kan inte se några myror heller så förhoppningsvis är de borta. Ska inte bygga igen något än men funderar på om jag borde reparera bjälken på något sätt. Kanske såga ur 3 cm av ovansidan och skruvlimma dit nytt fräscht virke? Eller slipa rent och hälla på någon sorts epoxi?
Logga in
Skapa konto
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 115 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 115 inlägg
Det som ser ut som en skarv är bara en bit list som använts som distans. Jag kapade den eftersom den var så dålig. När det väl ska fixas iordning tänkte jag ta bort en fyrkant av golvspånet på kanske 30x90 cm men nu har jag bara tagit bort det som verkar dåligt. Det verkar ok inåt rummet men måste undersöka lite mer längs väggen.
Ser inte ut att vara djupt. Du kan ju känna lite på bärigheten på bjälken, men det förefaller inte som om den borde vara nämnvärt påverkad.T Trrttsch skrev:
Att skarva i med en bit friskt trä gör nog varken till eller från map på bärighet, däremot blir det lite krångel då tvärbjälken verkar sitta med spikplåt som man ser sticker fram.
Epoxi ska man undvika så långt det bara är möjligt. Det är ett ohälsosamt och miljödåligt ämne. Finns normalt aldrig ngn anledning att använda det i samband med trä eller hus öht.
Bör fungera bra att spackla upp med ngt som fäster i träet och som blir hyfsat hårt. Träspackel av ngt slag lämpligen. Det är bara till för att ge stöd under golvspånet.
Ok! Fick idén med epoxi efter att ha sett youtube-klipp där folk bygger bordskivor av gamla brädor och färgad epoxi men som du säger verkar det inte helt hälsosamt. Fördelen, som jag såg det, gentemot spackel var att det flyter ut och fyller alla håligheter.
Men nu känner jag mig iaf lite lugnare så tack för det.
Läste nånstans att man helst byter ut hela bjälken och den går under både kök och badrum så det skulle bli ett stort arbete.
Men nu känner jag mig iaf lite lugnare så tack för det.
Nu är det dags att ta tag i det. Har pillat bort golvspånskivan som gick under tröskeln. Den var förstås skruvad i bjälken under men det blir ju svårt att skruva den nya skivan med dörrkarmen på plats. Måste jag plocka bort hela karmen eller kan jag bara kila in skivan under?