Vi håller på att diskuterar med Myresjöhus om att bygga ett av deras hus. Vår erfarenhet hittills är att det är vi som driver hela procesen, vi får ringa och jaga för att det hela ska rör sig framåt, vi får fråga samma frågor flera gånger för att få raka och tydliga svar. Dessutom kan skriftliga svar skilja sig ganska mycket i förhållande till ett muntligt svar vi fått på samma fråga tidigare. Säljaren har initialt gett prisuppgifter som i vissa fall varit kraftigt i underkant har det visat sig när vi senare fått "riktiga" prisuppgifter och säljaren verkar också generellt osäker på "hela" byggprocessen då han först ger svar på frågor och intryck av att veta vad som gäller men det har i några fall senare visat sig att det han sagt inte stämt. Utöver detta så skylls det också på de interna processerna hos Myresjöhus för att förklara varför det tar så lång tid att ge oss svar ...ja listan kan göras lång.

Är det någon som haft samma problem innan slutbeställning/byggstart som sedan i slutänden blivit nöjd? Nu funderar vi på bytta huslevernatör för detta känns allt annat än seriöst.

Om du tittar på ett antal trådar som medlemmen "Bambi" har här, framförallt i juridikforumet och badrummsforumet så ser du lite hur de har haft det med ett Myresjöbygge. Att det är Myresjö de anlitat framgår av ett eller två av inläggen.

Jag är lite osäker på om de problem de har haft är så stora att de direkt avråder från tillverkaren, du kan troligen få mer information om du kontaktar Bambi via PM.

Jag skulle rekommendera dig att byta husleverantör. Vi hade liknande problem och det blev bara värre och värre. Myresjöhus är paragrafryttare och har ingen som helst good will om ni skulle bli oense.

Vi bygger med myresjöhus och upplever väl att kontakten är...sådär. Kontakten med säljaren har varit sporadisk, det har varit svårt att få fram priser, beräknat inflyttningsdatum har hela tiden flyttats fram etc. Nu har vi köpt tomten av myresjöhus och var således tvungna att köpa huset också av myresjöhus.

Men å andra sidan så känner jag mig trygg när det gäller kvaliteten på bygget osv. Har pratat med byggledaren nu några gånger om olika tekniska lösningar, hur placera fjärrvärmeshunt, hur dra golvbrunn från garaget. Byggledarna ger ett mycket kompetent intryck. Tycker att det känns bra att de tar ett helhetsansvar gentemot underleverantörer.

För att summera: Att beställa huset och bestämma tillval tog betydligt längre tid än det borde ha tagit. Nu tror jag att det blir bra i slutändan. Men vi har förstås inte fått huset ännu. Om ett år när jag har flyttat in kan jag ge ett helhetsomdöme.

Intressant. Säljarens engagemang betyder väldigt mycket, för oss har det varit helt annorlunda och därmed en positiv resa än så länge. Vår säljare på Myresjöhus har vi upplevt som engagerad och bemötande, både kompetent och professionell. De av våra frågor han inte kunnat besvara själv har han kontrollerat med andra och återkommit till oss med inom kort, och våra mail med 20+ frågor åt gången har han svarat på inom kort de med. En del säljare hade nog uppfattat oss som jobbiga, misstänker jag, då vi har frågat om priser på allt vi kunnat tänka på samt förhört oss om såväl byggmetoder som möjligheter till förändringar på en hel del saker i huset - .både stort och smått. Nu återstår att se hur leveransen och uppförandet blir, men än så länge i processen är vi nöjda.

Hur säljare eller byggledare är väl olika från region till region, i östergötlandsområdet där vi byggde för ett antal år sedan upplevde jag säljaren som...säljare...tillmötesgående till en viss gräns, byggledaren var väldigt kompetent och hjälpsam. De kontakter vi hade med huvudkontoret var positiva, dels när det gällde betalningar och avdrag, dels vad avsåg en del förändringsförslag vi hade. Nu var vi nog inte speciellt "krångliga" och testade inte deras gränser allt för mycket.

Vi skrev kontrakt för några veckor sen så det är egentligen för tidigt att uttala sig, men än har vi endast positiva upplevelser av Myresjöhus. Säljaren är tillmötesgående, trevlig och alltid snabb på att ringa upp om vi lämnat meddelande. Han var helt klart den som var mest intresserad av att sälja ett hus till oss av alla de säljare/leverantörer vi kommit i kontakt med!

Och jag säger ALLA för det är säkert ett 10-tal. Av Trivselhus fick vi inte ens köpa, han återkom inte till oss fast vi försökte flera gånger. Även Ekjsöhus säljare "släppte" oss mitt under en process - vi skulle mycket väl ha kunnat sitta med ett Eksjöhus kontrakt i dag om det inte vore för det.

För oss var det initiella bemötandet viktigt och och de vi är nöjdast med är Myresjöhus, LB-hus och Modulenthus.

Som någon skrev ovan, jag tror mycket handlar om säljaren som person och inte vilket leverantör han arbetar för. Det husföretag som på en ort upplevs som mycket proffesionell kan upplevas (uppenbarligen) precis tvärtom på ett annat. Jag skulle nog akta mig för att skriva kontrakt om säljare redan nu upplevs som ointresserad, hur ska det inte då bli när kontraktet är skrivet. Kanske kan ni istället hitta ett liknande hus ni gillar hos en annan leverantör, många skräddarsyr ju...

Vi har precis byggt färdigt vårt myresjöhus.
Vår säljare har varit super bra, snabba svar och va det nått han inte kunde ge ett direkt svar så tog det inte
lång tid innan han återkom.
När det gäller själva bygget så kan man väll säga att byggledaren gjorde sitt jobb men inte så mycket mer kanske.
Vi hade en väldigt bra snickare som tog tag i saker och ting och löste eventuella problem.

Kan väll säga att vi slutbesiktning så hade vi inte en enda anmärkning.
Däremot så har några av våra grannar haft en del bekymmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.