22 378 läst ·
51 svar
22k läst
51 svar
Myresjöhus - Tenor
HarGer skrev:Detta erbjuder Myresjöhus:
<Totalentreprenad ger dig en unik trygghet och bekvämlighet under hela byggprocessen. Då får du en av våra egna erfarna byggledare som ansvarig för bygget. Byggledaren blir också din kontaktperson hos oss.
Med Totalentreprenad är det vi som planerar och samordnar alla materialleveranser, hantverkare och andra fackmän som behövs. Vi sköter dessutom alla kontakter med myndigheterna. Då är det vi som bär hela det juridiska ansvaret under byggtiden och som ser till att ditt hus blir färdigt på utsatt tid. >
Det låter som om du jobbar på Myresjöhus. Det här forumet ska vara en ojävig plattform och ingen reklamplats för byggare. Du har i detta inlägg inte lagt in några värderingar utan varit saklig men i ett tidigare inlägg är du väldigt postitv till Myresjöhus.
Jobbar du där eller har du bara byggt med dom?
cian skrev:HarGer skrev:Detta erbjuder Myresjöhus:
Det låter som om du jobbar på Myresjöhus. Det här forumet ska vara en ojävig plattform och ingen reklamplats för byggare. Du har i detta inlägg inte lagt in några värderingar utan varit saklig men i ett tidigare inlägg är du väldigt postitv till Myresjöhus.
Jobbar du där eller har du bara byggt med dom?
Nej, nej, jag jobbar inte alls för dom! Vi är mitt uppe i byggprocessen och har precis skickat iväg slutlig beställning. Och ja, jag är väldigt positiv så här långt med kontakten med Myresjöhus. Och det får man väl vara?
Det negativa just nu är väl att vi får vårt hus senare än planerat eftersom det tydligen är hårt tryck på fabriken med mängder av beställningar. Så, nu var det klarlagt hoppas jag...![]()
Om man har delad entreprenad så har man väl oftas snickaren som byggsamordnare, han planerar in när de olika hantverkarna ska göra sina jobb. Borde inte bli så mycket extra jobb för mig som står som byggherre eller ?
Står inte husleverantören för att det matrialet som ska ingå i huset finns på plats vid byggnationen ?
Vad har ni för erfarenheter som byggt med delad entreprenad ?
Står inte husleverantören för att det matrialet som ska ingå i huset finns på plats vid byggnationen ?
Vad har ni för erfarenheter som byggt med delad entreprenad ?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är säkert så att snickaren eller någon på husfirman säger att han är samordnare. Men ansvarsmässigt så är det du som är skall samordna. Om snickaren inte lyckas få dit ex. elektrikern vid rätt tillfälle så är det du som får ta smällen. Dessutom så kommer alla andra inblandade att skylla sina ev. förseningar på att inte elektrikern var där den den där dagen för 6 månader sedan.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo men hur kan du bli garanterad att så är fallet. Det är väldigt vanligt att saker som är "garanterade" inte gäller alls när ni väl skrivit på.
Här finns flera fall som passerat på bygga hus med folk som just fått en "garanti" om en viss uppstättning hantverkare, när de väl skrivit på för husleveransen så har det plötsligt blivit en helt annan uppsättning med hantverkare som kommit med skinande nya verktyg från Jula och Co, "erfarna proffs". Och med åratal av konflikter stämningar osv som resultat.
Vid en delad entrepenad så är det du som beställare som är ansvarig för vilka hantverkare som beställs, även om någon på husfirman "garanterar" att de skall stå för samordning och fixa bra hantverkare.
Jag vill inte säga att du skall avstå från delad entrepenad, men det gäller att vara medveten om vad som kan hända, se till att vara engagerad ner i minsta detalj. Försök samordna kontraktsskrivningen med huslev och hantverkare så att du verkligen får de hantverkare som du tror att du skall få. När du väl skrivit på för husleveransen så är du helt ointressant för säljaren, han får sin provision då. Allt ytterligare arbete han måste lägga ned efter kontraktsskrivningen är bara en "onyttig" kostnad.
Här finns flera fall som passerat på bygga hus med folk som just fått en "garanti" om en viss uppstättning hantverkare, när de väl skrivit på för husleveransen så har det plötsligt blivit en helt annan uppsättning med hantverkare som kommit med skinande nya verktyg från Jula och Co, "erfarna proffs". Och med åratal av konflikter stämningar osv som resultat.
Vid en delad entrepenad så är det du som beställare som är ansvarig för vilka hantverkare som beställs, även om någon på husfirman "garanterar" att de skall stå för samordning och fixa bra hantverkare.
Jag vill inte säga att du skall avstå från delad entrepenad, men det gäller att vara medveten om vad som kan hända, se till att vara engagerad ner i minsta detalj. Försök samordna kontraktsskrivningen med huslev och hantverkare så att du verkligen får de hantverkare som du tror att du skall få. När du väl skrivit på för husleveransen så är du helt ointressant för säljaren, han får sin provision då. Allt ytterligare arbete han måste lägga ned efter kontraktsskrivningen är bara en "onyttig" kostnad.
Vårt hus blir tyvärr inte klart förrän i december - under hösten kommer bilder...BERNE skrev:
Det verkar nämligen vara rejäla förseningar på Myresjöhus fabrik just nu pga många beställningar. Dåligt att de inte kan lösa det bättre med tanke på hur mycket pengarna man ändå betalar för ett hus.
Vår beställning är gjord, bygglov är klart, men vi lär inte få ut vårt hus förrän efter semestern. Riktigt trist, men vad ska man göra?
Vi har varit i visningshuset utanför Borås, men hoppas också att någon i detta land har byggt ett Tenor och har lite bilder att visa!
några bilder från visningshuset i borås
Vi var nere i det visningshuset, säkert tre gånger, men missade att ta bilder vid vartenda tillfälle!
Är nu ett par veckor ifrån byggstart av vårt eget Tenor. Huset kommer i slutet av augusti.
Bilder från bygget utlovas fortlöpande på vår egen blogg/hemsida.
Är nu ett par veckor ifrån byggstart av vårt eget Tenor. Huset kommer i slutet av augusti.
Bilder från bygget utlovas fortlöpande på vår egen blogg/hemsida.
Hej harger.
Vart ska ni bygga huset? Vi ska bygga vårt i Vaggeryd.
Vem anlitade som kvalitét ansvarig? För i vårt eget hus, alltså tenor är säljaren själv ansvarig. Är det bra ? Jag vet inte så mycket om husbygget så kan du ge mig lite råd?
Tack i förhand.
Vart ska ni bygga huset? Vi ska bygga vårt i Vaggeryd.
Vem anlitade som kvalitét ansvarig? För i vårt eget hus, alltså tenor är säljaren själv ansvarig. Är det bra ? Jag vet inte så mycket om husbygget så kan du ge mig lite råd?
Tack i förhand.
Hej! Vi bygger i Uddevalla.
Det är jätteviktigt, tycker vi, att ni på egen hand utser en oberoende kvalitetsansvarig. Alltså inte tar någon som husföretaget utser eller så. Vi har hittills haft mycket bra hjälp från vår och är mycket nöjda med det stödet från vår KA.
Ni hittar mer info kring en KA på länken nedan:
Kvalitetsansvarig
Lycka till!
Det är jätteviktigt, tycker vi, att ni på egen hand utser en oberoende kvalitetsansvarig. Alltså inte tar någon som husföretaget utser eller så. Vi har hittills haft mycket bra hjälp från vår och är mycket nöjda med det stödet från vår KA.
Ni hittar mer info kring en KA på länken nedan:
Kvalitetsansvarig
Lycka till!