4 635 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Myresjö Strandgården
Jag byggde på västkusten och. De anser att de kan ändra konstruktioner på eget bevåg , de bygger hus med advokat snarare än hantverkare. De hade konstruktionsfel. De tog inta ansvar för de fel som blev. De hade inte de behörigheter som krävde ex. för betongen. De följde inte branschpraxis och byggnormer. Problemet är att man inte kan hitta felen när huset står klart. Du kan dölja allt som du vill även byggherren flåsar dig över axeln. Hur ve du att schaktningen är ok och att de gjort som de skall om de inte har informerat när det är dags för kontroll och har fyllt igen med krossmaterial och till och med gjutit?
Slutbesiktning är ren bullshit. Du har ingen chans i världen att se de fel som faktiskt kan riskera hela huset om 5-50 år.
Hur skall du se att armeringen är gjord enligt anvisningarna när de fyllt formen med betong?
Hur skall du veta att tätskikt är gjort korrekt när det är kaklat?
Ta en sådan simpel sak som, om hantverkarna bar hjälm vid husresning? Detta är ett lagkrav (om det är inte är uppenbart onödigt) som i slutändan åligger byggherren dvs du att ha koll på och se till att det efterföljs. sker det en olycka är det dit huvud som ryker.
Titta bara på deras reklam där står hantverkare utan skydd vid hängande last. Så gör inte ett seriöst företag.
Att sen komma vid slutbesiktningen och säga att huset är utan fel. njae den ger jag inte mycket för.
Att skylla på underentreprenörerna som många gärna vill göra är inte heller gångbart då man vid en totalentreprenad inte skall ha ett skit med underentreprenörerna att göra. du har en kontraktspart och det är den du skall förhandla med.
Men här vill man gärna att kunden gör egna avtal på extraarbete med underentreprenör. Bra för då fråntas dessa arbeten från eventuella garantier osv.
Slutbesiktning är ren bullshit. Du har ingen chans i världen att se de fel som faktiskt kan riskera hela huset om 5-50 år.
Hur skall du se att armeringen är gjord enligt anvisningarna när de fyllt formen med betong?
Hur skall du veta att tätskikt är gjort korrekt när det är kaklat?
Ta en sådan simpel sak som, om hantverkarna bar hjälm vid husresning? Detta är ett lagkrav (om det är inte är uppenbart onödigt) som i slutändan åligger byggherren dvs du att ha koll på och se till att det efterföljs. sker det en olycka är det dit huvud som ryker.
Titta bara på deras reklam där står hantverkare utan skydd vid hängande last. Så gör inte ett seriöst företag.
Att sen komma vid slutbesiktningen och säga att huset är utan fel. njae den ger jag inte mycket för.
Att skylla på underentreprenörerna som många gärna vill göra är inte heller gångbart då man vid en totalentreprenad inte skall ha ett skit med underentreprenörerna att göra. du har en kontraktspart och det är den du skall förhandla med.
Men här vill man gärna att kunden gör egna avtal på extraarbete med underentreprenör. Bra för då fråntas dessa arbeten från eventuella garantier osv.
Problemet för en "vanlig" konsument som inte är byggnadsingenjör är att du måste lita på din KA. Jag kan ingenting om betong t.ex.
Under hela vårt bygge bodde vi utomlands och vi höll kontakten med entreprenören via mail och telefon. Samtidigt kikade våra vänner in då och då för att ta lite bilder.
Varför skulle det vara bullshit att det var noll anmärkningar vid besiktningen ?
Jag har läst om många byggare här på forumet som hade ett antal anmärkningar.av allvarlig karaktär vid slutbesiktningen.
Under hela vårt bygge bodde vi utomlands och vi höll kontakten med entreprenören via mail och telefon. Samtidigt kikade våra vänner in då och då för att ta lite bilder.
Varför skulle det vara bullshit att det var noll anmärkningar vid besiktningen ?
Jag har läst om många byggare här på forumet som hade ett antal anmärkningar.av allvarlig karaktär vid slutbesiktningen.
Klicka här för att svara