Ni är välkomna att ta bort min Parkslide när som helst, kan till och med bjuda på kaffe! Var inte blyga nu staten.. :rofl:

• Gilla
MagicFingers och 17 till
  • Laddar…
Kanske kan få hjälp med kischkål också?

• Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Frågan är vad de har för metoder för att sanera Parkslide

Kommer kommunen gå runt i villaområden och plocka Lupiner nu?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det svåra här är väl att få kommunerna att förstå problemet? Är så glad att vi har gott om berg i dagen mellan oss och alla parkslidebestånd....

• Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kanske kan få hjälp med kischkål också?
De där förb.... munkarna!

fia_mstd fia_mstd skrev:
De där förb.... munkarna!
Mycket kan man anklaga kyrkan för, men enligt Wikipedia:

Kirskålen sägs ofta felaktigt ha införts av munkarna under medeltiden. Arkeologiska fynd visar emellertid att den odlades i Sverige redan under förromersk järnålder (500 f. Kr. – år 0), långt innan klosterväsendet etablerats i Skandinavien.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Äntligen vill någon försöka stoppa eländet.

Jag föreslår att nästa steg skulle vara att kriminalisera plantering av parkslide..... ett lämpligt staff skulle vara straffarbete... att utrota samma växt någon annanstans.

• Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
HashtagPL400 HashtagPL400 skrev:
Frågan är vad de har för metoder för att sanera Parkslide
Jag har läst en del om den där otäcka växten. Som jag har förstått så krävs det att man gräver bort all jord minst 3 meter ner i marken och sen bombar området med napalm (så försvinner den kanske) ;)

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Är bra att man tar ett samlat grepp för vår miljö/natur om det finns fastighetsägare som inte gör det eller kanske inte har kunskap inom området.

• Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
Det vore inte orimligt att kräva någon typ av insats från markägaren. Kanske inte 3m grävning och napalm. Men att man åtmibdstånne slår ner det ett par gånger per sesång så att det inte sprids ohämmat. Det skulle ju även bli ett incitament att bli av med den helt. Det även för Jättebjörnlokan. Men när parkslide nyligen förbjöds att säljas då fick ju handlarna ändå sälja ut lagret.

D Daniel 109 skrev:
Det vore inte orimligt att kräva någon typ av insats från markägaren. /.../Men när parkslide nyligen förbjöds att säljas då fick ju handlarna ändå sälja ut lagret.
Håller med, och det visar väl tyvärr var politikerna lägger vikten i sina beslut. Viktigare att utöka sina befogenheter än att med rimliga medel lösa problemen.

En lag som ger staten rättigheter att göra något som den sen aldrig kommer orka lyfta ett finger för att göra känns, eh, meningsfullt och väntat.

• Gilla
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
Längre ned på vår gata (än så länge ett par hundra meter från oss) är tre tomter drabbade och även en bra bit längs en allmän gångväg.

En av husägarna har iaf försökt, de grävde ur en stor bit på framsidan av tomten och täckte sedan marken och la stenar på och planterade några växter. Tyvärr kommer parksliden upp igen både där och i angränsande områden.

Längs allmänningen verkar kommunen köra hårt på att bara ta en röjsåg en gång per säsong vilket mest verkar gynna spridningen...

Lite märkligt fokus på kommentarerna hittills. Hade förväntat mig stor upprördhet över att statens bereds tillträde för tvångsingrepp på privata fastigheter.

Själv anser jag att förslaget är välkommet. Tokigt många fastighetsägare struntar helt i sitt ansvar när det gäller att stoppa spridning av invasiva arter. Jättebjörnlokan är en klassiker. Går att få bort genom rätt bekämpning. Ändå ser man dem på alla möjliga ställen år efter år växa, blomma och vissna bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.