PX-21, jag har ingen aning om det finns dräneringsrör.

Jag har nu fått intressant information från kommunen.
Nedanför mitt hus (jag bor uppe på ett "berg") finns ett
kärr med rödbrunt vatten. Vattnet i min grund är rödbrunt.
Vattnet luktar lite avlopps- eller kärraktigt. Ingenjören på
kommunen trodde därför att det är kärrvatten som söker sig
uppåt i berget. Kärrvattnet har redan förstört en brunn lite
nedanför mitt hus.

Så min grundfråga verkar vara om jag ska försöka lägga in
dräneringsrör inne i grunden och typ borra ett hål ut genom
grunden.

Alt. att göra som Linnex föreslår ovan.

Vad tycker ni?

Du behöver nog få bort vattnet med rör dränering på nåt sätt som du nämner...om vattnet hela tiden trycker på huset...då hjälper nog inte fläktar....

Mvh

Ja förmodligen. Dock rinner vattnet undan efter ett tag, men om jag har förstått det
hela korrekt så är grundvattennivåerna bättre än på mkt länge, vilket sannolikt bidrar
till mina problem.

Vi får först o främst hoppas att Ocab-killen inte hittar förhöjd fuktnotering i morgon
bitti och sedan får man väl till våren ta tag i detta med dränering givet att inget akut
problem föreligger.

Det känns dock lagom kul eftersom grunden är gjuten rakt på berget så det är inte bara att gräva diken utan man måste köra med snigeldynamit eller så samtidigt som vattnet trycker på underifrån...

Det låter inte kul...:( Det går ju inte lika bra med Rotselleri.....(Den här gången):)
Men lycka till i alla fall...

Mvh

Nä, som lök på laxen kommer jag driva detta mot besiktningsmannen, som ju missade att kolla detta utrymme.

Jag köpte detta hus för att det skulle vara lite jobb.....

Kort fråga. Hur vanskligt är det att spränga med snigeldynamit nära en grundmur?
Notera att delar av området är under vatten samt att man lagt betong på berget så jag behöver nog spränga mig genom betongen och ner i berget för att få rätt lutning.

Problemet är att området är ondulerat och det sluttar generellt sett inte åt ett håll så det blir nog ett antal sprängingar lite här o var.

Jag tror inte på att ta dit en sprängare, besiktiga 10 hus som är inom 50 meter etc.

Rotselleri skrev:
Jag har nu fått intressant information från kommunen.
Nedanför mitt hus (jag bor uppe på ett "berg") finns ett
kärr med rödbrunt vatten. Vattnet i min grund är rödbrunt.
Vattnet luktar lite avlopps- eller kärraktigt. Ingenjören på
kommunen trodde därför att det är kärrvatten som söker sig
uppåt i berget. Kärrvattnet har redan förstört en brunn lite
nedanför mitt hus.

Så min grundfråga verkar vara om jag ska försöka lägga in
dräneringsrör inne i grunden och typ borra ett hål ut genom
grunden.

Alt. att göra som Linnex föreslår ovan.

Vad tycker ni?

Vatten rinner mkt sällan uppåt från ett kärr.

Anaitis (och andra), om det vore regnvatten och närmaste material är berg.
Kan vattnet vara rödbrunt? Det finns en del barr runt omkring som trillat
ner. Möjligt att det kan färga av sig?

Den andra teorin, den som Ocab har, är att det finns en ficka nära huset där
regnvatten ansamlas och sedan transporteras under huset för att tränga upp
underifrån. Detta skulle lösas genom att gräva ur framför huset och fylla igen
fickan, men det vore ju trist att gräva ur och så visar det sig att det (mot all förmodan) är grundvatten som tränger upp underifrån och att omdränering
utifrån inte skulle hjälpa.

Jag har nu pratat med de som byggde huset samt killen som sög upp allt vatten och isolering senast och de säger samma sak.

- ojämn sprängyta med flera håligheter på 20-30 cm djup per hål.
- det är rent berg med synliga sprickor. Ingen gjuten betong ovanpå berget.
- ingen av de jag pratade med tror på att dränering från sidan löser detta utan
det får antingen bli ett pumpsystem eller att man får slänga i ännu mera leca i
håligheterna.

Nu vet jag inte så mkt om topografin runt omkring ditt hus, men:
Om det ligger på en lokal höjd men det finns mer höglänta områden en bit bort kan det komma vatten genom sprickor i berget därifrån. Sånt vatten kan vara färgat osv.

Om du vill ha bort vattnet kan du isf bli tvingad att inte bara lägga dräneringsrör på korrekt djop och läge utan också att täta berget för att förhindra uppträngande vatten. Sådan tätning gör man ofta genom att injicera lämpl tätmassa i borrhål. Massan kan vara cementpasta om man vill undvika alltför exotiska och ev ökända preparat.

Det finns en liten platt kulle, som är 1 meter högre än huset samt några meter bred.
Den ligger 4-5 m från huset.

Jag ska kolla med Ocab-killen vad han tror om att fylla igen sprickorna. Han var lite tveksam till det eftersom "man inte vet var vattnet då dyker upp". Men tack för tipset.

Den tätning jag tänkte mig görs lämpligen en bit från huset, uppströms.
Man injicerar en tätande skärm så att vattnet stoppas vid denna.

OK, Ocab-killen pratade även om detta.

När jag pratade med en av de som var med och byggde huset så sa han att det förekom väldigt mycket sprängningar där eftersom husen står tätt samt ligger på berget (många hus vars grund ska sprängas in). Han sa att det blev en del sprickor här och där.

Och visst, det bästa vore att förhindra att få in skiten.

Nu har Ocab-killen varit och kollat och anser att grunden är i mycket gott skick utifrån ett fukt(skade)perspektiv. Han ska kolla runt lite och se hur andra i samma situation gjort med vatten som sipprar upp underifrån. Vet inte om jag varit tydlig om detta men grunden är gjuten rakt på berget. Sedan finns platonskiva på grunden. Sedan finns grus framför delar av platonskivan. Frågan är hur man lägger dräneringsrör i ett sådant läge?

Jag har pratat med en sprängare som rekommenderar att vibrera bort ojämnheterna i grunden och sedan försöka borra sig genom grunden och lägga en dräneringsslang från grunden och ut. Detta om man inte ska lösa problemet på utsidan.

Slutligen håller jag på att jaga de som grävde grunden -99 för att få veta hur det är (eller inte är dränerat) samt om det finns någon ficka framför kåken. Framför huset ligger en stor altan som jag vill undvika att ta bort innan jag ev. har full info.

Jag kommer nu också att involvera urspr. besiktningsman fullt ut. Han missade detta i sin besiktning (missade att inspektionslucka fanns på 2 ställen) så vad det än blir så kommer jag naturligtvis att försöka ta det på hans ansvarsförsäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.