P Poontus skrev:
nu äger jag redan en bostad, den var visserligen snorbillig, 305.000kr för 5 år sedan
men jag skulle vilja höja bolånet, har renoverat för en bit över 300.000kr
Den svåra frågan är då: Varför du vill låna mer pengar?
Har du inte så det räcker att leva för, vill du låna för att ... vadå?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den svåra frågan är då: Varför du vill låna mer pengar?
Har du inte så det räcker att leva för, vill du låna för att ... vadå?
hävstång till investeringar :)

P Poontus skrev:
Men då kanske du skulle försöka få någon, bank eller privat investerare, att satsa pengar utifrån den affärsmodellen. Bostaden kan väl inte finansiera allt man vill göra i livet?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Men då kanske du skulle försöka få någon, bank eller privat investerare, att satsa pengar utifrån den affärsmodellen. Bostaden kan väl inte finansiera allt man vill göra i livet?
okej, så jag antar att du själv då använder alla dina pengar som blir över till amortera och inte investera i aktier?
det är inte många som gör så...

P Poontus skrev:
okej, så jag antar att du själv då använder alla dina pengar som blir över till amortera och inte investera i aktier? det är inte många som gör så...
Förstår inte riktigt vad du menar är fel i mitt resonemang.
Finansiering av familjens bostad är en sak, andra investeringar borde hamna på ett annat konto.
För att upprepa min ursprungliga fråga "Den svåra frågan är då: Varför du vill låna mer pengar?"

Finansiering av familjens bostad är en sak, andra investeringar borde hamna på ett annat konto.
För att upprepa min ursprungliga fråga "Den svåra frågan är då: Varför du vill låna mer pengar?"
varför har jag ju redan svarat på.
jag förstår inte varför jag inte skulle få ha investeringar bara för att jag har ett bolån, en stor majoritet av alla som har investeringar har också bolån, det är väl bättre att jag investerar pengarna än att jag spenderar pengarna, och jag har ju råd med lånet så vad är problemet?
jag har lagt mycket pengar på renoveringar, det är inte mer än rimligt att jag då får höja bolånet, renoveringarna har bestått i byte av tak, totalrenovering av övervåningen, byte av värmesystem, sådant som ofta resulterar i att man höjer sitt bolån

Majoriteten av dagens ungdomar kan väl inte förvänta sig fasta jobb utan dom blir en del av prekariatet, snuttjobb, vikariat, vara uber chaufför ibland. Då blir det svårt att få till nånting alls ställt i livet. Men det är systemet vi har nu och i den riktningen det går.

DennisCA DennisCA skrev:
Majoriteten av dagens ungdomar kan väl inte förvänta sig fasta jobb utan dom blir en del av prekariatet, snuttjobb, vikariat, vara uber chaufför ibland. Då blir det svårt att få till nånting alls ställt i livet. Men det är systemet vi har nu och i den riktningen det går.
Jag skulle nyansera lite och säga, majoriteten av ungdomarna utan gymnasieutbildning, ja. Kanske runt hälften av de med gymnasieutbildning och en minoritet av de med högskoleutbildning.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
P
T tobiast skrev:
I nyliberalistiska system där Sverige utmärker sig som det kanske värsta, är politikerna obenägna att reglera marknader.
Marknaden är självreglerande sägs det. Och det är sant, lika självreglerande som en ballong som man inte slutar fylla med luft.
Sen får de skattebetalare som återstår i en krasch med massarbetslöshet ,och som redan fyllt bankernas räntekassor till bredden, betala kalaset.
Du lyckas verkligen att ha alla fel i ovanstående, starkt jobbat!

Bostadsmarknaden är genomreglerad, det är därför den inte fungerar. Räntan är reglerad av den politiskt tillsatta riskbanken, det är därför den är alldeles för låg med otrolig tillgångsinflation som följd.

Och dessutom så är det helt vansinningt att 20-åringar skall köpa bostadsrätter för miljonbelopp. Transaktionskostnaderna och risken blir extremt hög att göra så i en fas i livet när man byter boende ofta. Flyttar till utbildning eller jobb och flyttar ihop och isär.

De som nekas av banken borde snarast vara tacksamma!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nej, min bild är att de flesta ungdomar oavsett utbildningsnivå (minst gymnasie.) får fasta arbeten ganska snabbt när de vill ha det, många arbetar extra på "snuttjobb" samtidigt med studier, men när det gäller att få ett "riktigt jobb" så har alla ungdomar jag känner fått det. I mina barns bekantskapskrets / kusinskara finns ungdomar med "långtids sabbatsår" efter gymnasiet, de arbetar heltid, där finns ungdomar med färdig examen från högskola osv.

ALLA har "riktiga" jobb eller studerar. Med ETT undantag. Den killen har stora problem, och har nyligen kommit ut efter ett halvlångt fängelsestraff, och tyvärr fortsätter det i den riktningen. Ytterligare en i kompis/kusinskaran gick det snett för, han har ett mentalt problem, och har suttit några år på rättspsyk, det blev hans räddning, under utskrivningsprocessen därifrån fick han själv utan stöd söka praktikplats, det var villkor för utskrivningen. Han stegade in på en större butik, förklarade vad han hade gjort osv. fick praktikjobb. Är idag, några år senare chef för en avdelning i butiken. Men han måste ta medicin.

Men många av de här ungdomarna med kort utbildning, har heltidsarbeten men med oregelbundna arbetstider.

Det kan ju vara så enkelt att man vill låna just för att investera. Det låter kanske galet, men det är ju ett vanligt scenario när man köper en bostad, så att göra samma sak med en bostad man redan äger är ju fullt gångbart om man vet vad man håller på med.*

* Så länge räntorna är så låga som de är så är det direkt oekonomiskt att köpa bostad för egna pengar om man har råd att inte göra det, men även för de som måste låna så är det ju ofta bättre att låna så mycket som möjligt -- även i princip säkra investeringar som exempelvis ränteobligationer ger en bra avkastning relativt till vad du betalar i ränta på dina lån. Går räntorna upp så förändras naturligtvis detta, men då får man i värsta fall sälja av och amortera en del av lånet.

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
P Poontus skrev:
P Poontus skrev:
nu äger jag redan en bostad, den var visserligen snorbillig, 305.000kr för 5 år sedan
men jag skulle vilja höja bolånet, har renoverat för en bit över 300.000kr och värdet är mer än fördubblat, andra hus har sålts för runt miljonen här.
Men det känns hopplöst så som bankerna räknar, min fru är student/tar hand om barn så vi har bara en inkomst, bankerna räknar på orimligt höga schablonbelopp på levnadskostnaderna,skulle ju ha råd att äta oxfilé varje dag så som dom räknar :(
dom räknar även med att kreditkorten är maxutnyttjade med 16% ränta, jag betalar alltid hela fakturan så räntan är ju 0%

däremot om jag söker blancolån då räknar dom inte med att jag ska försörja resten av familjen och jag kan då räkna med att jag bara betalar halva boendekostnaden och får då istället en glädjekalkyl

Hörrö du kan inte ta ett bostads på och sedan spekulera dessa i aktier det är oansvarigt.

N N.A.F.N_82 skrev:
Hörrö du kan inte ta ett bostads på och sedan spekulera dessa i aktier det är oansvarigt.
haha... okej, säg det till 90% av alla som har aktier, för det du säger är att man inte får ha något lån före man kan investera något, antar att man måste ha betalat tillbaka hela lånet innan man får börja pensionsspara också. förstår du inte hur dumt det är?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P Poontus skrev:
haha... okej, säg det till 90% av alla som har aktier, för det du säger är att man inte får ha något lån före man kan investera något, antar att man måste ha betalat tillbaka hela lånet innan man får börja pensionsspara också. förstår du inte hur dumt det är?
Allt beror väl på vilken belåningsgrad man har. Vilken belåningsgrad har du på huset nu?

Jag har så svårt för dessa domedagsresonemang och "det var bättre förr" snack.
Vi är rikare än någonsin, arbetslösheten bland etniska svenskar är noll procent, dvs de som är arbetslösa kommer vara det oavsett system och eller kan/vill inte arbeta.
Att en 28 åring skulle kunna, med en medioker lön, investera och köpa sig en bostad i en storstad är inte en rättighet och har aldrig varit det.
Och, bostäder är inte speciellt mycket dyrare idag än förr, personligen tycker jag snarare att de just nu, i förhållande till rådande ränteläge de senaste 5-10 åren (och sannolikt framöver) är billiga. Inflationen är större än räntan och kronan är billig.
En bra bostad har generellt aldrig varit gratis eller billig i förhållande till köpkraften, varken förr eller idag.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.