19 505 läst ·
46 svar
20k läst
46 svar
Mycket liten toa, hur bygga dusch utan att flytta vägg?
Hej!
Jag skulle vilja få tips på vad detta kan tänkas kosta, och framförallt idéer till hur man kan gå tillväga för att bygga in en dusch på smidigt sätt. På måndag kommer en snickare och ska kolla på toan i vår uthyrningsdel. Den saknar dusch och vi vill bygga in en. Jag vet att vissa i föreningen gjort detta utan att flytta på någon vägg så det ska gå trots storleken på toan. Det som jag tänker behöver fixas är detta:
- Bila upp golvet/klinkers
- Bygga in avlopp för dusch
- Lägga ny klinkers
- Sätta dit platsmatta på väggar så allt blir våtrumssäkert
- Bygga duschvägg eller draperi eller något
Jag har bifogat en ungefärlig planlösning på uthyrningsdelen samt en bild på toaletten som den är nu. Jag vill ha toa + handfat sen med, men det måste inte vara samma som sitter där nu.
Ritningar finns här. Vi bor på bottenplan med källare under där tvättstuga/förråd osv finns. Jag har markerat toaletten i PDF filerna.
https://ufile.io/jzv8j
Undrar även om det är något speciellt jag bör tänka på när snickaren kommer för att kolla på detta. Ska jag fråga honom något speciellt, vad bör jag tänka på? Jag är inte alls van vid renoveringar så här.
Jag skulle vilja få tips på vad detta kan tänkas kosta, och framförallt idéer till hur man kan gå tillväga för att bygga in en dusch på smidigt sätt. På måndag kommer en snickare och ska kolla på toan i vår uthyrningsdel. Den saknar dusch och vi vill bygga in en. Jag vet att vissa i föreningen gjort detta utan att flytta på någon vägg så det ska gå trots storleken på toan. Det som jag tänker behöver fixas är detta:
- Bila upp golvet/klinkers
- Bygga in avlopp för dusch
- Lägga ny klinkers
- Sätta dit platsmatta på väggar så allt blir våtrumssäkert
- Bygga duschvägg eller draperi eller något
Jag har bifogat en ungefärlig planlösning på uthyrningsdelen samt en bild på toaletten som den är nu. Jag vill ha toa + handfat sen med, men det måste inte vara samma som sitter där nu.
Ritningar finns här. Vi bor på bottenplan med källare under där tvättstuga/förråd osv finns. Jag har markerat toaletten i PDF filerna.
https://ufile.io/jzv8j
Undrar även om det är något speciellt jag bör tänka på när snickaren kommer för att kolla på detta. Ska jag fråga honom något speciellt, vad bör jag tänka på? Jag är inte alls van vid renoveringar så här.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Köksdelens vatten och avlopp verkar gå in till toan,
Eftersom det är någon i huset som byggt om, varför inte kolla hos dom hur dom löst det.
Eftersom det är någon i huset som byggt om, varför inte kolla hos dom hur dom löst det.
Jag har fått tag på en som byggt om, men de byggde om för ca 25 år sedan och flyttade en vägg. Jag har däremot fått reda på en annan i en trappuppgång i närheten som byggt om också och som ska ha gjort det utan att flytta på väggar. De är borta mest hela tiden, men jag hoppas på att få prata med dem snart.kenneth5828 skrev:
Tar gärna emot tips och tankar härifrån med.
Toan ser för liten ut för att få till en bra lösning. Flytta runt lite väggar istället. Badrummet förstoras på hallens bekostnad tycker jag.
Det behöver inte kosta så mycket heller, skippa klinker och kör endast plastmatta så drar du ner på kostnaderna och det blir lika bra i alla fall.
Det behöver inte kosta så mycket heller, skippa klinker och kör endast plastmatta så drar du ner på kostnaderna och det blir lika bra i alla fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 948 inlägg
Spontant skulle jag tänka mig ett hörnhandfat och toa mot ena kortväggen och dusch mot den andra.
Det lutar åt att att bygga toa + handfat på den högra kortsidan ifall det går att få in ett mycket litet handfat eller hörnhandfat. För att då ha en "stockholmsdusch" direkt där man kommer in på toan. Kanske med ett vanligt duschdraperi som man drar för dörren så den inte blir blöt.
Det är jag själv som ritat planritningen så den är lite ungefärlig. Men en sak som jag lagt till nu i bilden nedan är var dörren in till min lägenhet går. Själva dörren är kvar, men på min sida är det satt för med ljuddämpning + gipsskiva så det går inte att gå mellan lägenheterna. Vi har varsin dörr ut till trapphuset. Däremot är det bra att ha kvar dörren mellan de båda delarna av lägenheterna så det blir tyvärr svårt att göra som Mazen's alternativ 2. Annars hade jag gärna gjort så om det varit möjligt.
Det är jag själv som ritat planritningen så den är lite ungefärlig. Men en sak som jag lagt till nu i bilden nedan är var dörren in till min lägenhet går. Själva dörren är kvar, men på min sida är det satt för med ljuddämpning + gipsskiva så det går inte att gå mellan lägenheterna. Vi har varsin dörr ut till trapphuset. Däremot är det bra att ha kvar dörren mellan de båda delarna av lägenheterna så det blir tyvärr svårt att göra som Mazen's alternativ 2. Annars hade jag gärna gjort så om det varit möjligt.
Såhär kanske? Kan du ju även ha en så dusch där du viker in dörrarna, så tar det inte mycket platsP perlundstrom skrev:Det lutar åt att att bygga toa + handfat på den högra kortsidan ifall det går att få in ett mycket litet handfat eller hörnhandfat. För att då ha en "stockholmsdusch" direkt där man kommer in på toan. Kanske med ett vanligt duschdraperi som man drar för dörren så den inte blir blöt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan mäta exakt på måndag morgon, men ca 1 * 2 meter skulle jag säga. Alltså väldigt litet. Jag tänker mig något åt det här hållet där x står för duscharean, och att man drar för ett draperi för att skydda dörren. Vi får se vad snickaren har för idéer på måndag sen också. Nu har jag iaf lite input härifrån med.BirgitS skrev:
Ett duschhörn med inställda dörrar hade ju varit det bästa (om inte enda alternativet?) Tar minimalt med plats så vore optimalt i detta läget.P perlundstrom skrev:Jag kan mäta exakt på måndag morgon, men ca 1 * 2 meter skulle jag säga. Alltså väldigt litet. Jag tänker mig något åt det här hållet där x står för duscharean, och att man drar för ett draperi för att skydda dörren. Vi får se vad snickaren har för idéer på måndag sen också. Nu har jag iaf lite input härifrån med.
Ja, kanske om man kan ta en sån här på röda krysset i min bild:P Pappa1986 skrev:
https://www.cabinex.se/shop/product...rodukter/duschar/vikbara-duschar-envaggsdusch
Börja med att mäta, annars är det svårt att veta vad som funkar.P perlundstrom skrev:
1x2 m skall inte vara något problem att få till nåt, men på din bild ser det mindre ut än så. Men det kan ju vara en synvilla.