4 005 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Mycket knäppande från radiatorer
Har installerat den saknade radiaton i köket från krypgrunden. Tydligen har man bara gjort hål i bjälkarna och lagt rören löst i dom så där borde det kunna röra sig. Tog tyvärr ingen bra bild på just det.B BSOD skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men kan ju hända att hålen i bjälkarna där det knäpper är desto mindre. Hade inte tänkt ta upp där och titta i nuläget dessvärre.
Redigerat:
Ja kände nu men känns ingenting tyvärr, varken i rör eller radiator. Har provat speja ner en hel del silikon men hjälpte ej tyvärr. Röret går en bit in så fettet lär inte komma dit.J jonaserik skrev:
Jag tror ljudet kommer härifrån så det är säkert där röret ligger i bjälken. Hoppar man lite i golvet så knakar det på liknande vis.
Logga in
Skapa konto
Känns som enda lösningen är att ta upp golvet eller göra nytt hål från krypen och titta..
Men svårt att säga säkert, ljud kan ju fortplanta sig i rör. Det låter även lite i badrummet bredvid men där är ju gjutet golvväme.
Redigerat:
Nur uppvärmningen igång igen.F Fideliox skrev:
Någon med idéer om knäppandet kommer från radiatorn? Vi har 14 radiatorer men bara en som det knäpper i vid varje cykel som värmepumpen kör.
Kanske uppstår knäppandet av att radiatorn ändrar längd och glider lite på fästena eller att längdändringen påverkar skruvarna i väggen.F Fideliox skrev:
I mitt förra hus hade jag samma fenomen - vattenradiatorer som var upphängda på väggen med hållare i metall. Friktionen mellan hållare och radiator, när radiatorn ändrade i temperatur, gjorde att det uppstod ett knäppande ljud.F Fideliox skrev:Hösten är här och värmepumpen har börjat köra lite då och då. Har märkt att radiatorerna har börjat knäppa rejält(försökte på det på film men min mikrofon är nog inte tillräckligt känslig.
Lite knäppande är väl normalt när metallen expanderar av värme men kan inte minnas att det var såhär illa förra säsongen. I somras så demonterade jag sidorna och toppgallret och rengjorde dem, kan jag monterat dem fel?
Lösning? Jag la en liten plastbit emellan så det inte blev metall mot metall och problemet försvann.
Ja alltså jag provade att lossa dom helt där uppe men det.hjälpte ej. Svårt att göra något åt botten utan att montera av hela radiatorn. Vilket kanske löser problemet men det blir lite kyligt. 😆roland53 skrev:
I mitt förra hus hade jag samma fenomen - vattenradiatorer som var upphängda på väggen med hållare i metall. Friktionen mellan hållare och radiator, när radiatorn ändrade i temperatur, gjorde att det uppstod ett knäppande ljud.
Lösning? Jag la en liten plastbit emellan så det inte blev metall mot metall och problemet försvann.
Lägg upp en bild på radiatorn, så man ser vilken typ. Då är det kanske. lättare att ge ett råd.F Fideliox skrev:
roland53 skrev:
Logga in
Skapa konto
Dessa övre har jag lossat helt innan.
Logga in
Skapa konto
Sen hänger den ju på dessa:
Logga in
Skapa konto
Får försöka. Nu när det är lite kallare är det inte lika mycket då vattnet inte hinner svalna så mycket så diffen är mindre. Men det ser ut som att tillverkaren redan tänkt på det.roland53 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa sektionsradiatorer från utlandet eller inte?
Värme allmänt -
Byta från radiatorer till golvvärme.
Värme allmänt -
Ljud från nya radiatorer och rör
Värme allmänt -
Droppande/knäppande/slag ljud ifrån avloppet vid varmt vatten
Vatten & Avlopp -
Kalla radiatorer och ljud från radiator och stamm.
Värme allmänt