Precis, vid avfrostning så slår 4-vägsventilen om och skickar in kyla i värmesystemet för att få värme till avfrostningsprocessen. Avfrostning behövs ofta trots att det är några plusgrader ute.

F
B BSOD skrev:
Sitter rören fritt blir det inte knäppning nödvändigtvis. Tror det är det som skiljer vänstra från högra sidan.
Har installerat den saknade radiaton i köket från krypgrunden. Tydligen har man bara gjort hål i bjälkarna och lagt rören löst i dom så där borde det kunna röra sig. Tog tyvärr ingen bra bild på just det.
Vattenrörinstallation i krypgrund med böjda rör och isolering synlig i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men kan ju hända att hålen i bjälkarna där det knäpper är desto mindre. Hade inte tänkt ta upp där och titta i nuläget dessvärre.

Redigerat:
Kan du få tillfälle att känna på rören när det knäpper, går do rakt ner och kanske innte är fästa, så rör dom på sig. Prova med att spreja silion ner runt rören i genomgången. Blir liksom en smörjning där då.

F
J jonaserik skrev:
Kan du få tillfälle att känna på rören när det knäpper, går do rakt ner och kanske innte är fästa, så rör dom på sig. Prova med att spreja silion ner runt rören i genomgången. Blir liksom en smörjning där då.
Ja kände nu men känns ingenting tyvärr, varken i rör eller radiator. Har provat speja ner en hel del silikon men hjälpte ej tyvärr. Röret går en bit in så fettet lär inte komma dit.

Jag tror ljudet kommer härifrån så det är säkert där röret ligger i bjälken. Hoppar man lite i golvet så knakar det på liknande vis.

Radiator och golv i ett rum, med röda streck ritade på golvet mot radiatorn för att indikera en möjlig ljudkälla från rören.
Skapa konto

Känns som enda lösningen är att ta upp golvet eller göra nytt hål från krypen och titta..

Men svårt att säga säkert, ljud kan ju fortplanta sig i rör. Det låter även lite i badrummet bredvid men där är ju gjutet golvväme.

Redigerat:
  • Gilla
tb97tool
  • Laddar…
F
Jag inbillar mig dock att knäppandet kommer enbart ifrån själva radiatorn. Stänger jag termostaten så fortsätter det knäppa. Bör man testa stänga på radiatorkopplet och se vad som händer?

Redigerat:
F
F Fideliox skrev:
Jag inbillar mig dock att knäppandet kommer enbart ifrån själva radiatorn. Stänger jag termostaten så fortsätter det knäppa. Bör man testa stänga på radiatorkopplet och se vad som händer?
Nur uppvärmningen igång igen.

Någon med idéer om knäppandet kommer från radiatorn? Vi har 14 radiatorer men bara en som det knäpper i vid varje cykel som värmepumpen kör.

F Fideliox skrev:
Nur uppvärmningen igång igen.

Någon med idéer om knäppandet kommer från radiatorn? Vi har 14 radiatorer men bara en som det knäpper i vid varje cykel som värmepumpen kör.
Kanske uppstår knäppandet av att radiatorn ändrar längd och glider lite på fästena eller att längdändringen påverkar skruvarna i väggen.

F
J Jochi skrev:
Kanske uppstår knäppandet av att radiatorn ändrar längd och glider lite på fästena eller att längdändringen påverkar skruvarna i väggen.
Hmm kanske? Har provat lossa de övre fästena så att den bara hängde på de nedre så att säga men det verkade inte hjälpa.

F Fideliox skrev:
Hösten är här och värmepumpen har börjat köra lite då och då. Har märkt att radiatorerna har börjat knäppa rejält(försökte på det på film men min mikrofon är nog inte tillräckligt känslig.

Lite knäppande är väl normalt när metallen expanderar av värme men kan inte minnas att det var såhär illa förra säsongen. I somras så demonterade jag sidorna och toppgallret och rengjorde dem, kan jag monterat dem fel?
I mitt förra hus hade jag samma fenomen - vattenradiatorer som var upphängda på väggen med hållare i metall. Friktionen mellan hållare och radiator, när radiatorn ändrade i temperatur, gjorde att det uppstod ett knäppande ljud.
Lösning? Jag la en liten plastbit emellan så det inte blev metall mot metall och problemet försvann.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
roland53 roland53 skrev:
I mitt förra hus hade jag samma fenomen - vattenradiatorer som var upphängda på väggen med hållare i metall. Friktionen mellan hållare och radiator, när radiatorn ändrade i temperatur, gjorde att det uppstod ett knäppande ljud.
Lösning? Jag la en liten plastbit emellan så det inte blev metall mot metall och problemet försvann.
Ja alltså jag provade att lossa dom helt där uppe men det.hjälpte ej. Svårt att göra något åt botten utan att montera av hela radiatorn. Vilket kanske löser problemet men det blir lite kyligt. 😆

F Fideliox skrev:
Ja alltså jag provade att lossa dom helt där uppe men det.hjälpte ej. Svårt att göra något åt botten utan att montera av hela radiatorn. Vilket kanske löser problemet men det blir lite kyligt. 😆
Lägg upp en bild på radiatorn, så man ser vilken typ. Då är det kanske. lättare att ge ett råd.

F
roland53 roland53 skrev:
Lägg upp en bild på radiatorn, så man ser vilken typ. Då är det kanske. lättare att ge ett råd.
Vitt väggmonterat element med termostatventil och synliga röranslutningar, lossat från den övre fästningen.
Skapa konto

Dessa övre har jag lossat helt innan.

Element med metallgrill och hållare på väggen.
Skapa konto

Sen hänger den ju på dessa:
Grå väggyta med monteringsdetalj och skruv upptill, vit list nedtill samt brun golvyta.
Skapa konto

Det brukar gå att lyfta i den motsatta änden mot där rören är anslutna, försiktigt, bara någon millimeter, för att stoppa in något i hållaren typ plast el. dyl.

F
roland53 roland53 skrev:
Det brukar gå att lyfta i den motsatta änden mot där rören är anslutna, försiktigt, bara någon millimeter, för att stoppa in något i hållaren typ plast el. dyl.
Får försöka. Nu när det är lite kallare är det inte lika mycket då vattnet inte hinner svalna så mycket så diffen är mindre. Men det ser ut som att tillverkaren redan tänkt på det.

• En vit plastkrok med en röd pil som pekar på den, monterad mot en grå yta.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.