Tror inte det var myckenus fel faktiskt om han inte drog hårt i kabeln med sitt fiskespö.. Öland har iaf ny reservkabel på gång.

men så är det att vara öbo, de är nog vana.

har de inte en massa vindmöllor där? de borde ju vara vana att inte ha kontakt med fastlandet så att de inte kan köra helt på vindkraft var lite märkligt, visserligen med varierande frekvens men öbor är ju vana med ett besvärligare liv;)
kanske är det mycke-nu som släppt loss alla kiloampere i kabelskåpet som han höll på att backa sönder med traktorn om jag inte minns fel...

Jo, det var kul..

Den mysdimmade kökslampan lyste med 3000 W i två sekunder vid sexsnåret och sedan blev det svart i fem timmar innan gasturbinerna i Slite kom igång.

Det var med viss oro jag gick och kollade om överspänningsskydden hade blåst, det måste ha varit en 7-helvetes överspänning ett tag.

Screen Shot 2012-12-14 at 6.27.42 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antagligen berodde överspänningen på att vindkraftverken här intill inte hade hade tillräcklig last när nätet rasade.

Ja, så är det på Ön. Vi är beroende av två trettio år gamla kablar till fastlandet, om en faller ur så går det åt helskotta. Det har hänt tre gånger i år.

Just nu finns det faktiskt ingen redundans alls eftersom en kabel matar ön och den andra skickar eventuellt överskott från vindkraften till fastlandet.

En ny kabel är utlovad inom fem år eller så. Fram tills dess ser jag till att ha ordentligt med bensin hemma och välfyllt i vedboden..

Det måste känns tryggt att ha så mycket vindkraft när sådant här händer.

Och om MP får som de vill kan ni väl klippa kablarna till fastlandet för gott.

Då kommer inget så'nt här att hända igen :rolleyes:

Jo, det är bara det att vindkraftverken tvärnitar när fastlandslänken faller ur. Det går inte att hålla nätet stabilt med bara vindkraft vilket den kraftiga spänningstoppen vid avbrottet igår säkert var ett exempel på.

Just nu blåser det som f-n här men vindkraften går på 25% annars rasar det igen, gasturbinerna är för små för att orka hålla nätet stabilt. Det här med ö-drift är inte lätt.

Sitter det inte en maskin med svänghjul på DC-stationen på ö-sidan? Och att i fall vid ett rejält lagerhaveri skulle svänghjulet rulla ut i havet? Har för mig att det togs upp på någon lektion i skolan på 80-talet någon gång, men det var ju då det.

Tacka MP för att ni inte är inkopplade på Nordstream-röret som går förbi alldeles utanför kusten.

Då hade ni kunnat elda på och inte behövt ransonera på julgransbelysningen.

Jag vet, nötter.. :mad:

snaggletooth skrev:
Sitter det inte en maskin med svänghjul på DC-stationen på ö-sidan? Och att i fall vid ett rejält lagerhaveri skulle svänghjulet rulla ut i havet? Har för mig att det togs upp på någon lektion i skolan på 80-talet någon gång, men det var ju då det.
Vet du något mer om detta eller har källor på det eller andra liknande lösningar så dela gärna med dig!

Nej, jag har inga som helst källor mer än en vagt minne från skoltiden.

Är det risk att man missar bron i mörkret?

Korvgubbe
Det är alltid en bra idé att stanna och kolla så att bron finns kvar innan man kör över!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.