7 212 läst ·
42 svar
7k läst
42 svar
Mutterknackare från coop bygg funkar det?
Jag drar åt 110Nm, efter att ha gjort rent och fint och smörjt på kopparpasta. Det klarar sen min el-drivna makita på 200-någonting fint att lossa.
Har hjulen däremot blivit fastskruvade av däckfirma (där det i princip alltid blir vansinnigt hårt fastspännt) så klarar min makita inte av att ta dem.
Viktigt när man kör med momentnyckel är att man inte tar fram sitt vanliga skaft och "känner lite"/"ger en liten tryckare till"...för då är man inte längre på rätt moment. Ett väldigt vanligt fel..
Har hjulen däremot blivit fastskruvade av däckfirma (där det i princip alltid blir vansinnigt hårt fastspännt) så klarar min makita inte av att ta dem.
Viktigt när man kör med momentnyckel är att man inte tar fram sitt vanliga skaft och "känner lite"/"ger en liten tryckare till"...för då är man inte längre på rätt moment. Ett väldigt vanligt fel..
Som sagt ska dom absolut inte dras för mycket och runt 110Nm är vanligt.Daniel_N skrev:Jag drar åt 110Nm, efter att ha gjort rent och fint och smörjt på kopparpasta. Det klarar sen min el-drivna makita på 200-någonting fint att lossa.
Att dra dom hådare kan tom. vara farligt då man förstör både bult och anläggningsytan på fälgen.
Jag sommarjobbare som däckmontör för knappt 15 år sedan. Då hade vi mycket smidig IR mutterknackare. Tyvärr så kunde man inte ställa åtdragningsmoment och losstagningsmoment oberoende av varandra, utan man ställde hur mycket kraft man skulle ha, och sen bara back eller fram på en annan knapp. Och eftersom det alltid var bråttom, så var det max kraft på maskinen, och bara fram eller tillbaka. Var man lite varsam så lät man inte den slå så många gånger när man spännde, fast det blev allt som oftast alldeles för hårt ändå. Med en så kraftig maskin märkte man aldrig av om bultar eller muttrar hade sträckta gängor, det var bara fullt blås av och på. Få av våra kunder som fått punktering vid vägkanten hade en rimlig chans att få loss hjulen...P-plats skrev:
Vad jag förstått så vrider dom sig en aning, funkar eftetsom muttersmäcken är slående. Nån mer insatt får gärna fylla i.
Själ använder jag dragskaft och hylsa.
Själ använder jag dragskaft och hylsa.
Kan nu meddela att mutterknackaren är bara skit.
Köpte en igår och testade idag.
Inte en endaste bult lyckades den lossa, trots max bar (10) på kompressorn och starkaste draget på mutterknackaren.
Fick lossa dom med fälgkors först innan den klarade av det.
Så den åker tillbaks till butiken i em.
Köpte en igår och testade idag.
Inte en endaste bult lyckades den lossa, trots max bar (10) på kompressorn och starkaste draget på mutterknackaren.
Fick lossa dom med fälgkors först innan den klarade av det.
Så den åker tillbaks till butiken i em.
Hur många Nm hade du på knacken?Videoten skrev:
Japp, det är rätta tillbehöret till mutterknack + hjulbyte.Micke_vb skrev:
Tänk bara på att står man och tomdrar i botten en lite längre stund blir det betydligt mer moment än det på staven angivna.
Men har man inte momentstav så blir det tokmycket moment efter bara några få slag.
Har använt en 230v mutterpistol från Rusta i nåra år nu och den har aldrig misslyckats med attDzollero skrev:
få upp en mutter och då har jag testat fastrostade och betydligt grövre dimensioner än
vanliga bil muttrar.
Däremot drar jag fast hjulen för hand då den inte har nåt moment men den är till stor hjälp ändå,dessutom mkt enklare att dra förlängningssladd än luftslang.