Falken skrev:
Exakt NÄR blev katter opålitliga?? Min son på sju månader älskar att dra våra katter i svansen men inte blir katterna agressiva eller arga för det, dock kanske lite förvånade. Bara för att du inte gillar katter så betyder inte det att katter är opålitliga djur (vad du nu än menar med det)...
Undvik debatt i detta ämne då det är på förväg förlorat, för vi vet ju redan alla att hundar är djurvärldens egen lilla freakshow. ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Falken skrev:
Min son på sju månader älskar att dra våra katter i svansen men inte blir katterna agressiva eller arga för det, dock kanske lite förvånade.
Och vi vet ju att alla katter som finns beter sig på exakt det här sättet så det kan inte vara någon fara. Eller...

General Failure skrev:
Och vi vet ju att alla katter som finns beter sig på exakt det här sättet så det kan inte vara någon fara. Eller...

Självklart... o alla hundar beter sig på samma sätt oxå, snälla o goa... ;D

För det är väl inte hundar som oprovoserat attackerar människor o andra djur ??? nänä det e väl såna där pitbull eller vad det heter.... 8)

Behandlar man ett djur på ett riktigt sätt så beter djuren sig på ett riktigt sätt, men det är ju fortfarande djur precis som vi... som kan ta sig för vad som helst ::) ;)

Hursomhelst är nog antalet kattdödade möss större än kattdödade småbarn, så oddsen är med dig...

Vi har tre katter med olika specialiteter, honan fångar massor med möss ute, tar tyvärr gärna med in och visar bytena >:(
Ena hanen är enormt skicklig på riktad jakt inne, perfekt att släppa in i ett rum där ett skadedjur befinner sig, må det vara en irriterande fluga eller råtta, han fixar biffen. 8)
Den tredje hanen är i dessa avseenden värdelös, ligger i soffan hela dagarna, möjligtvis med undantag för en stunds vegeterande på fönsterbrädan. Det enda han jagar är vår mat...

Enda nackdelen som jag ser med katterna är deras förkärlek till småfågeldiet.

Att lära barn umgås med olika slags djur är att göra dem en stor tjänst.

/T

Mr_T skrev:
Hursomhelst är nog antalet kattdödade möss större än kattdödade småbarn, så oddsen är med dig...

/T
Och antalet av hundar dödade småbarn är nog högre än av katter dödade småbarn.

Mr_T skrev:
Att lära barn umgås med olika slags djur är att göra dem en stor tjänst.

/T
Kan bero på vilken typ av djur. ;)

Vicken debatt! JAG gillar inte katter och JAG anser dem vara opålitliga för JAG är en extrem hundmänniska så JAG vill inte ha katt! Att det sedan finns andra människor som har annan syn på katter och dess pålitlighet inser jag ju eftersom det trots allt finns människor som har katt. Men jag ville ha tips på hur man blir av med mössen utan att behöva skaffa katt - därav att jag blev tvungen att ventilera mina fördomar (välgrundade eller ej) mot katterna. Och ang. er omtanke om mina stackars barn umgås de med många olika typer av djur (främst våra hundar) men även grannens hästar och katter. Så de blir nog vana vid djur ändå ;D

jureit skrev:
Jag skiter i om du gillar katter eller ej!  ;D

Du ville ha tips på hur du blir av med mössen utan katt och det blir du inte. Men möss är ju söta de oxå...
Katt eller möss - välj.

Klartext ;D ;D

Alltså.
Vi har haft ungefär samma problem som ni. Kalasmycket möss. En höstmånad tog vi 40 möss i fällor i vaskskåpet. Vi har dock bara fått två möss hela vägen in i huset.
Skogsmöss är lite annorlunda än yuppiemössen från stan. Dom letar sig runt lite mer taffligt och har inte för avsikt att bosätta sig inomhus.
Beakta de tips jag skrev i tidigare inlägg.

Ormar tar förresten också möss, så om en katt inte duger kanske en liten cobra kan vara en lösning.

Det lär inte bli mycket kvar av musen om du köper en Cobra... ;D

cobra_1.jpg

Nämen seriöst - till vintern kan du se i snön var råttorna/mössen har sina stråk. Sätt fällor där och bered dej på att du får vittja dem rätt ofta.

Annars får du göra som i vittulaboken - gräv ner ett halvt oljefat (även det i råttstråket) och häll i vatten i fatet. Sen har du lite saneringsjobb framför dej.

EDIT:
...fast vid närmare eftertanke (och läst ditt ursprungsinlägg igen) så får du nog göra som Marlene föreslår: Leta rätt på platserna som mössen tar sej IN - det kan vara löjeväckande små hål. Täta.

Att utrota möss utomhus är som att utrota myror - det går inte. Vi hade/har problem med YuppieRåttor - feta rackare. Dessa mår gott av gamla äpplen, kompost och annat godis på vintern. Vill man inte ha dem runt huset får man försöka fajtas så gott det går - störa vid boplatsen och sätta fällor.

Fasting65 skrev:
Det lär inte bli mycket kvar av musen om du köper en Cobra... ;D
Ha, ha, köp en mamba då! ;D

På tal om råttor. Mina föräldrar hade problem med råttor i sin nyinköpta hushållsafallskompost.

Dom köpte en fälla och fick omgående en fet rackare i den.

Sen fick dom inte fler.

Varje gång dom gillrat fällan och sedan skulle kolla om dom fångat något, så var fällan överskyfflad med jord av dom andra råttorna! Dom lärde sig alltså kusligt snabbt!

Det slutade, efter mycket ojjande, med att mina föräldrar fick avveckla komposten.

Det finns ju en hel uppsjö med diverse elektroniska hjälpmedel som ska skrämma bort inkräktarna.

Idag hittade jag något på http://www.miljocenter.se - Silverline.

Kan inte detta vara något?

För övrigt så har jag två katter i vår lägenhet, de jagar inte annat än blomflugor och "laser-prickar".
Tror inte jag kommer ha stor nytta av dem i ett kommande hus heller, då deras senaste besök på landet resulterade i att så snart de ålat sig ur sina koppel sprang in i huset och gömde sig under kökssoffan *skratt*
Ett annat alternativ var att springa till den inglasade verandan där vi satt och trycka sina nosar mot glaset och skrika hjärtskärande :D

Vad jag ger för deras naturliga jaktinstikter kan ni ju klura på... ::)

/ Linda
(och de farliga katterna Tessla och Sigma)

Linjo skrev:
För övrigt så har jag två katter i vår lägenhet, de jagar inte annat än blomflugor och "laser-prickar".
Tror inte jag kommer ha stor nytta av dem i ett kommande hus heller, då deras senaste besök på landet resulterade i att så snart de ålat sig ur sina koppel sprang in i huset och gömde sig under kökssoffan *skratt*
Ett annat alternativ var att springa till den inglasade verandan där vi satt och trycka sina nosar mot glaset och skrika hjärtskärande :D

Vad jag ger för deras naturliga jaktinstikter kan ni ju klura på... ::)
Det tar tid för katterna att vänja sig vid en ny miljö, så du kan inte förvänta dig att de ger sig ut och jagar möss me en gång. Men jaktinstinkterna sitter så djupt att jag skulle bli förvånad om de inte skulle tjäna ihop till födan när dom flyttar till huset.

Själv hade jag två tonåriga innekatter när vi flyttade till en avstyckad gård. Första hösten var det bara antalet fällor som begränsade hur många möss jag kunde fånga på vinden. Normalt tog jag fyra möss per dygn. Men när de gamla katterna blev det snabbt spindelväv på fällorna. Nu har vi fyra nya katter (eller kanske bara tre - en försvann förra veckan, snyft) och det var flera år sedan jag fick en mus i någon av fällorna.

En kulsak med att flytta till hus med gamla innekatter är att se hur katterna lever upp när det får lite mer spelrum. Tidigare var jag helt övertygad om att katter mådde lika bra inne som ute, men nu skulle jag nog aldrig kunna tänka mig att ha en innekatt.

perf skrev:
Det tar tid för katterna att vänja sig vid en ny miljö, så du kan inte förvänta dig att de ger sig ut och jagar möss me en gång. Men jaktinstinkterna sitter så djupt att jag skulle bli förvånad om de inte skulle tjäna ihop till födan när dom flyttar till huset.

...

En kulsak med att flytta till hus med gamla innekatter är att se hur katterna lever upp när det får lite mer spelrum. Tidigare var jag helt övertygad om att katter mådde lika bra inne som ute, men nu skulle jag nog aldrig kunna tänka mig att ha en innekatt.
Måste bara hålla med om bägge dessa påståenden! Vår första gemensamma katt var en innekatt, men fick sen börja vara ute lite, och gissa om det blev en hel annan katt! Han gick upp minst tåv kilo i vikt (var en liten speta innan) blev strakre, smidigareo ch framför allt mycket mer harmonisk! Tyvärr föll han offer för vägen, men vi tyckte ändå att han hade väldigt mycket bättre sitt sista år som ute katt än han haft som innekatt.

Sen har vi haft fler katter, och de som vi hade i lägenheten innan vi flyttade till hus har även de fallit offer för bilar. De katter vi har nu har alla vuxit upp på landet, och alla springer åt rakt motsatt håll om de hör en bil. Däremellan liger de till min stora förtvivlan gärna och solar mitt på vägen, men sen springer de ju iväg när de hör en bil så de verkar ha koll på vad de gör...

Och, som sagt, möss ser vi inte så ofta, även om dessa katter kan förefalla rätt lata emellanåt... ::)

jureit skrev:
Detta styrkte min fars bestämda uppfattning att "där ser en tydligt att djur och onga blir förstörda i stan... men kommer di ut på ena gård ett tag så rättar di sej snart te"!

En klarsint o listig far har du Jureit ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.