Efter all åverkan vi gjort på vårt hus står tydligen dörren öppen för alla skogsmöss att besöka oss. Hur får man stopp på dem? Vi kör fällor men det är modell välmående skogsmöss vilket gör dem lite för stora för musfällorna och mycket för små för råttfällorna. Så alltsomoftast blir de bara skadade av fällorna och dör inte vilket gör att man ju måsta avliva dem på något annat sätt = inget kul varken för oss eller mössen. Nu har jag läst om alternativa sätt att hålla dessa besökare på avstånd (vi har både små barn och hund så gift är helt uteslutet) det skulle vara någon slags anordning man satte in i ett vägguttag som avgav något ljud som höll mössen borta men som inte skrämde slag på hunden. Är det någon som vet vad jag snackar om? Funkar den? Alternativa sätt att bli av med mössen?

Glömde säga att katt också är uteslutet då jag är en extrem hundmänniska som är livrädd för katter!

Håller med... en katt eller två är väldigt effektiva jägare som löser ditt problem för alltid, så länge du har katten förstås ;D
Vänjer du försiktigt hunden vid kattungen så blir det inga problem där heller... o du, behandlar du katten väl så finns det inget som är gossigare ;)

co skrev:
Glömde säga att katt också är uteslutet då jag är en extrem hundmänniska som är livrädd för katter!
Tja då kan det vara svårt... Men det GÅR att ha både och, vi har fyra katter och en hund... ::)

... alla normala hundar accepterar en kattunge... det är svårare att få en vuxen katt att stå ut med en livlig valp men det brukar lösa sej också. Bor man på landet så ska man ha minst en katt ;)
gaia

Leta upp nån som jagar med illrar. Råttor flyr illerskit som pesten

Har samma problem...

"När nätterna blev långa och kölden satte in så flytta' mamma mus och hela barnaskaran in..."

Anticimex är på väg, men vi bor ute på vishan så det här kommer att bli en långdragen kamp.

Sambo är fågelskådare och vi matar fåglar och han vill absolut inte ha någon misse. Hans argument är att det finns hundar som är bra musjägare, typ Jack Russell. Ettriga odjur med för många tänder i mina ögon. Någon som har en hund som tar möss??

Berit

Hehehe, vi har en Jack Russel, men inte tar den några möss...  ;)
Nej katten är nog den bästa medicinen mot möss och råttor. Våran hund sitter bara och tittar på när vår katt "leker" med bytet innan den blir till middag...

Vårt problem är inte att hunden inte gillar katter för det gör han (och då menar jag INTE att han jagar upp dem i träd). Min hund är en vänlig själ som inte vill någon något ont inte ens en katt. Vårt problem är matte dvs jag INTE tycker om katter och absolut INTE vill ha dessa opålitliga djur i närheten av mina barn. Kan en katt bara vara utekatt och bara komma in i huset och jaga möss ;D? Köpte mig en Silverline elektronisk mus och råttskrämmare på lunchen för 375:- (så det vill till att den funkar). Dyrare än att skaffa katt kanske men garanterat ofarligare ;D

Är inte grythundar ganska tända på musjakt? Tax tex?

Ordet "musjakt" vågar man knappast kommentera, men våran Jack Russel är en grythund som knappt tittar åt smågnagarna. Hare och kanin gillar den däremot att gräva efter... ;D

Anticimex var här förra tisdagen och satte ut musgift. Det är små tunna, skramliga plastlådor med något som ser ut som ett stearinljus innuti. Det var tyst i helgen men nu är dom tillbaka. Har under två nätter fått lyssna på mus (med träskor?) som har levt rullan med plastlådan med musgift ovanpå vårt sovrum. Så det fungerade tydligen inget vidare.

Min mor säger att möss inte gillar doften av enris så det ska man lägga runt huset så går dom inte in. Har någon hört detta eller rent av testat hypotesen?

Det är tydligen bara i hörnen av vårt hus dom kan komma in så jag ska täta. Problemet är att det hörn dom troligen använder ligger under farstukvisten...

Berit (trött efter musunderhållning...gäsp)

Åh såna där små lådor fick vi också (ibland tar katterna semester) och det låg små bitar ut som såg ut som stearin eller kanske salamibitar med lite god vilja. Det tog faktiskt hela två veckor innan det blev tyst, men ser har vi inte hört en endaste mustass! Inga med träskor heller för den delen... ::)

Lycka till!

Hemmakatten
Vi har tre katter och för det mesta inga möss i huset. En gång dock smet en liten skogsmus in o gömde sig under en säng. Vi stängde dörren. Letade reda på en katt o bar in den i rummet o stängde dörren... Efter stund jamade katten, vi öppnar dörren, ut springer katten efter en mörk blick på mig, ingen lust att jag möss idag inte >:(.
Hämtar nästa katt som sätter sig mitt på golvet o ser sig ointresserat omkring... Musen är vid det här laget livrädd o springer planlöst runt i rummet och letar gömställe medan katten tittar på. Till slut hittar musen det perfekta gömstället!! Bakom katten! ;D.

Visst är katter bra musfångare. Men bara när de själva vill och inte efter en av matte serverad god lunch. ;)

Nanoo skrev:
Hehehe, vi har en Jack Russel, men inte tar den några möss...  ;)
Nej katten är nog den bästa medicinen mot möss och råttor. Våran hund sitter bara och tittar på när vår katt "leker" med bytet innan den blir till middag...
Hunden äter alltså upp katten? Eller är det hunden som blir till middag? ;)

Att bekämpa möss med gift är ingen höjdare. För det första så är tillgången på möss endless. >:(

För det andra så dör herr mus tämligen sakta och risken finns då att den tar andra djur med sig in i dimman, typ en uggla som ser den påtända musen vingla runt. :o

En fiffighet med gift till möss är nämligen att mössen blir törstiga innan klockan är slagen och knatar ut från huset för att dricka. Då blir dom ett lätt offer för sina naturliga fiender som därmed också kan hälsa hem. :-X

Med andra ord så fungerar gift kanske bra ett tag, men sedan kan det bli en riktig invasion istället. (En uggla är effektiv, dock inte som död.) :-[

Mina tips är:

1. Katt. Snäll varelse som knappast är farlig mot barn. Rena kramdjuret jämfört med en hund i alla fall.

2. Fällor utan bete. Musfällor lockar till sig möss. Man fångar en och två kalasar på osten och återkommer med polarna dagen efter. Tömmer man inte fällan och fyller på med ny ost så är mössen inte petiga utan äter glatt upp sin forna kompis. :-*

3. En avlägsen bekant, som jag knappt känner, brukar sätta ut en hinkfälla på altanen i ett speciellt litet musfångarhus på vintern. I denna hink tar sig mössen gärna ett bad innan dom ska in i huset och äta ost eller äta döda kamrater. Det blir det sista badet... :'(

Glöm inte spolarvätska i hinken, för det är ett bad mössen vill ha, inte isdans. Dessutom blir det en ganska läbbig isglass att tömma om det finns lite möss i hinken då det fryser. Uäk! :P

...soppan är i och för sig inte heller så smarrig har jag hört min avlägsna bekant säga.

Ps. Musfångarhuset är till för att förhindra barn och hundar att ta en närmare titt eller ett smakprov på innehållet i hinken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.