10 762 läst ·
51 svar
11k läst
51 svar
Musik-flera rum-flera högtalare
Visst är TS högtalare något trögdrivna men att det skulle krävas en förstärkare i klass med 3030 för att driva 6 st högtalare är nog en överdrift. Med en impedanskorrigerande högtalarväxel (eller volymkontroller) så går det att driva med något mer kostnadseffektivt. Fördelen med att välja en hembioreceiver är att du kan slippa några komponenter (om du accepterar samma ljudkälla i alla högtalare och en enda mastervolym). De allra flesta receivers har ett all channel stereo läge där en ljudkälla spelas upp i alla högtalare. Man får också möjlighet till streaming såsom bluetooth, airplay, dlna, spotify connect på nya modeller. Begagnatutbudet är också stort. Det finns ofta dubbla subbasutgångar så att man kan komplettera med bas i rummen.
Jag skulle testa och se hur det fungerar med den musik och ljudvolym som man vill ha.
Alternativet är att satsa på högtalarväxel och en kompetent stereoförstärkare. Yamaha R-N500 har fått bra betyg i bland annat What-Hifi och den har även bra streamingmöjligheter. Tyvärr saknar den pre-out om man behöver bygga på med fler slutsteg i framtiden, det går dock att lösa med en högnivå till lågnivå adapter.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2148040
Det ryktas även om att Denon kommer att släppa en ny enhet i sin serie HEOS som klarar fyra zoner (dvs 8 kanalers förstärkning).
Jag skulle testa och se hur det fungerar med den musik och ljudvolym som man vill ha.
Alternativet är att satsa på högtalarväxel och en kompetent stereoförstärkare. Yamaha R-N500 har fått bra betyg i bland annat What-Hifi och den har även bra streamingmöjligheter. Tyvärr saknar den pre-out om man behöver bygga på med fler slutsteg i framtiden, det går dock att lösa med en högnivå till lågnivå adapter.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2148040
Det ryktas även om att Denon kommer att släppa en ny enhet i sin serie HEOS som klarar fyra zoner (dvs 8 kanalers förstärkning).
Vi fortsätter att ha den här B&W högtalaren som objekt.
Dessa låter alltså med 85dB ljudvolym på en meters avstånd när man matar in stadigt 1W effekt (om man t.ex. gillar att lyssna på sinusvåg från signalgeneratorn, mer om detta med medeleffekt och dynamisk effekt senare).
Och detta med 1W är lite missvisande också, B&W anger dB/2,83 V vilket motsvarar 1W vid 8ohms högtalare som detta är. Men denna verkar ju även gå ner emot 4ohm vid någon frekvens, där är det alltså 2W in då, men fortfarande samma ljudtryck (ungefär).
Men det hedrar B&W att dom anger 2,83V, vilket rent ingenjörsmässigt ger att det inte finns några tveksamheter över hur verkningsgraden är angiven.
Men 85dB på en meter alltså.
Sen ökar ljudnivån 3dB vid fördubbling av effekten, och minskar 3dB vid halvering av effekten.
Dvs
79dB vid 0,25W
82dB vid 0,5W
85dB vid 1W
88dB vid 2W
91dB vid 4W
94dB vid 8W
osv.
Och hur många watt och dB krävs det då?
Ja ärligt talat så lyssnar nog vanliga vuxna människor ganska sällan på mer än 1W i medeleffektnivå och med högtalare med 85-90 dB känslighet.
I alla fall börjar det redan vid dessa ljudvolymer på 83-90 dB vara svårare att föra samtal med andra.
10dB i (teknisk) ljudnivå motsvarar f.ö ca en fördubbling av upplevd ljudnivå. 20dB ökning av ljudnivån upplevs som ett fyrdubblat högre ljud.
Varför jag tjötar om detta är för att enda sättet för dig att kunna avgöra hur många watt det minst måste vara på förstärkaren är att förstå sambanden mellan W, dB i ljudtryck och upplevd ljudnivå.
Om jag sen får komplicera det hela lite mer så gäller allt detta nu på ett visst avstånd från högtalaren. I detta fall rätt exakt en meter ifrån.
Fördubblar du avståndet till högtalaren så sjunker ljudtrycksnivån med 6dB, halverar du avståndet ökar det 6dB (teoretiskt).
Det teoretiska beror på att detta gäller i frifält. I ett rum så återkastas ljudenergin och 2-4 meter ifrån högtalarna är vi som regel inom efterklangsfältet där ljudnivån inte avtar lika mycket, pga all energi från reflekterat ljud.
Men jag kan avsluta just detta inlägg med att jag började att spela på mina pioneer som har riktigt låg känslighet (tror det är ca 82dB/2,83V/m, dvs dessa kräver dubbelt så mycket effekt som dina för samma ljudnivå) med endast ca 8W.
Detta gick bra så länge jag höll mig till rock och pop, men på mer dynamisk musik såm symfoniorkester funkade det inte längre.
Jag sitter mellan varven och lyssnar bara på musik, utan att göra annat, utan att konversera. Då blir ljudvolymen lite högre än när annat folk måste befinna sig i rummet. Men inte tokhögt på något vis. Då är nog hårdrocksungdomar på slutet av förfesten mycket värre ...
Men med klassisk musik så brast det totalt i topparna när anläggningen spelade så de partier med lägst ljudnivå gick fram OK. Förstärkareffekten räckte inte till, det klippte.
Nu med en 30W förstärkare sitter jag nöjd såhär.
Men för att sammanfatta.
Har du mycket blygsamma krav på högsta ljudvolym och/eller spelar vanlig normalt ganska dynamikfattig musik tror jag du kan klara dig med så lite som 5W effekt, men sikta gärna på 10-20W.
Har du krav på mer så sikta på en 50-100W förstärkare.
Har du stora krav på riktigt hög ljudvolym - välja andra högtalare.
Dessa låter alltså med 85dB ljudvolym på en meters avstånd när man matar in stadigt 1W effekt (om man t.ex. gillar att lyssna på sinusvåg från signalgeneratorn, mer om detta med medeleffekt och dynamisk effekt senare).
Och detta med 1W är lite missvisande också, B&W anger dB/2,83 V vilket motsvarar 1W vid 8ohms högtalare som detta är. Men denna verkar ju även gå ner emot 4ohm vid någon frekvens, där är det alltså 2W in då, men fortfarande samma ljudtryck (ungefär).
Men det hedrar B&W att dom anger 2,83V, vilket rent ingenjörsmässigt ger att det inte finns några tveksamheter över hur verkningsgraden är angiven.
Men 85dB på en meter alltså.
Sen ökar ljudnivån 3dB vid fördubbling av effekten, och minskar 3dB vid halvering av effekten.
Dvs
79dB vid 0,25W
82dB vid 0,5W
85dB vid 1W
88dB vid 2W
91dB vid 4W
94dB vid 8W
osv.
Och hur många watt och dB krävs det då?
Ja ärligt talat så lyssnar nog vanliga vuxna människor ganska sällan på mer än 1W i medeleffektnivå och med högtalare med 85-90 dB känslighet.
I alla fall börjar det redan vid dessa ljudvolymer på 83-90 dB vara svårare att föra samtal med andra.
10dB i (teknisk) ljudnivå motsvarar f.ö ca en fördubbling av upplevd ljudnivå. 20dB ökning av ljudnivån upplevs som ett fyrdubblat högre ljud.
Varför jag tjötar om detta är för att enda sättet för dig att kunna avgöra hur många watt det minst måste vara på förstärkaren är att förstå sambanden mellan W, dB i ljudtryck och upplevd ljudnivå.
Om jag sen får komplicera det hela lite mer så gäller allt detta nu på ett visst avstånd från högtalaren. I detta fall rätt exakt en meter ifrån.
Fördubblar du avståndet till högtalaren så sjunker ljudtrycksnivån med 6dB, halverar du avståndet ökar det 6dB (teoretiskt).
Det teoretiska beror på att detta gäller i frifält. I ett rum så återkastas ljudenergin och 2-4 meter ifrån högtalarna är vi som regel inom efterklangsfältet där ljudnivån inte avtar lika mycket, pga all energi från reflekterat ljud.
Men jag kan avsluta just detta inlägg med att jag började att spela på mina pioneer som har riktigt låg känslighet (tror det är ca 82dB/2,83V/m, dvs dessa kräver dubbelt så mycket effekt som dina för samma ljudnivå) med endast ca 8W.
Detta gick bra så länge jag höll mig till rock och pop, men på mer dynamisk musik såm symfoniorkester funkade det inte längre.
Jag sitter mellan varven och lyssnar bara på musik, utan att göra annat, utan att konversera. Då blir ljudvolymen lite högre än när annat folk måste befinna sig i rummet. Men inte tokhögt på något vis. Då är nog hårdrocksungdomar på slutet av förfesten mycket värre ...
Men med klassisk musik så brast det totalt i topparna när anläggningen spelade så de partier med lägst ljudnivå gick fram OK. Förstärkareffekten räckte inte till, det klippte.
Nu med en 30W förstärkare sitter jag nöjd såhär.
Men för att sammanfatta.
Har du mycket blygsamma krav på högsta ljudvolym och/eller spelar vanlig normalt ganska dynamikfattig musik tror jag du kan klara dig med så lite som 5W effekt, men sikta gärna på 10-20W.
Har du krav på mer så sikta på en 50-100W förstärkare.
Har du stora krav på riktigt hög ljudvolym - välja andra högtalare.
Stämmer precis.pelpet skrev:
När man spelar en förstärkare till klippning så skickar man upp en otroligt massa mer effekt högt upp i frekvens, och bränner diskanterna. Därför var jag tvungen att snabbt byta upp mig till 30W för att inte riskera detta, då jag upptäckte att jag ibland nådde klippning.
Men fortfarande kan man självklart ha 0,1W förstärkare, bara man håller volymen så pass låg att det inte klipper.
Sen är det lite snack om subwoofer.
Det är kanske inte smartaste kombinationen av den högtalaren + subwoofer.
Jag vet egentligen inte, då jag inte har speciellt mycket info om M-1, och ingen erfarenhet av dessa.
Men om konstruktören har ansträngt sig maximalt för att krama ur mer bas och offrat känslighet för detta så är frågan om det inte är bättre med andra högtalare med högre känslighet och mindre bas är lämpligare att kombinera med sub.
Bara en tanke.
Det är kanske inte smartaste kombinationen av den högtalaren + subwoofer.
Jag vet egentligen inte, då jag inte har speciellt mycket info om M-1, och ingen erfarenhet av dessa.
Men om konstruktören har ansträngt sig maximalt för att krama ur mer bas och offrat känslighet för detta så är frågan om det inte är bättre med andra högtalare med högre känslighet och mindre bas är lämpligare att kombinera med sub.
Bara en tanke.
Sen funderar jag på hur du vill ha det, och vad som blir bäst.
Är tanken att det helst ska vara samma musik på alla ställen, och utan tidsförskjutning, så du kan röra dig fritt mellan rummen utan att förlora musiken?
Då är ju en förstärkare som matar alla högtalare bra.
Men det är samtidigt lite dåligt och krångligt också.
Hur ska högtalarna kopplas ihop. Att bara sätta alla parallellt eller i serie funkar nog dåligt. Det blir för låg eller för hög lastimpedans för förstärkaren.
Men två högtalare i serie med varandra och sen parallellt med två till likadant kopplade skulle funka.
Sen blir det omöjligt att justera ljudnivån individuellt i rummen.
Att koppla ihop med någon slags ljudstyrkereglerande utrustning medför väl att man lägger in serieresistans mot högtalaren. Det kan inverka negativt på ljudet, det brukar nämligen förändra tonkurvan mer eller mindre kraftigt.
Och så långa högtalarkablar, med resultat av kanske lite väl hög resistans och induktans i kabeln mot högtalaren.
Har du annars funderat på 3 separata förstärkare?
Är tanken att det helst ska vara samma musik på alla ställen, och utan tidsförskjutning, så du kan röra dig fritt mellan rummen utan att förlora musiken?
Då är ju en förstärkare som matar alla högtalare bra.
Men det är samtidigt lite dåligt och krångligt också.
Hur ska högtalarna kopplas ihop. Att bara sätta alla parallellt eller i serie funkar nog dåligt. Det blir för låg eller för hög lastimpedans för förstärkaren.
Men två högtalare i serie med varandra och sen parallellt med två till likadant kopplade skulle funka.
Sen blir det omöjligt att justera ljudnivån individuellt i rummen.
Att koppla ihop med någon slags ljudstyrkereglerande utrustning medför väl att man lägger in serieresistans mot högtalaren. Det kan inverka negativt på ljudet, det brukar nämligen förändra tonkurvan mer eller mindre kraftigt.
Och så långa högtalarkablar, med resultat av kanske lite väl hög resistans och induktans i kabeln mot högtalaren.
Har du annars funderat på 3 separata förstärkare?
Om Mikael_L har rätt i att det räcker med betydligt mindre än 20W för att få ut bra ljud ur högtalarna så kan man nog klara sig med en begagnad hemmabioreciever i kombination med en sådan här högtalarväxel. Då får man separata volymkontroller för varje zon.
Ja nödvändiga antalet watt är ju alltså mest avhängigt hur högt man behöver spela och i viss mån hur dynamiskt musikmaterialet är.
Ja det är ju även extremt avhängigt vilka högtalare man har, om de är på 82dB/W eller 102dB/W ...
Men just denna parameter var väl låst här?
Vill TS kika på separata förstärkare för varje par så finns det idag en uppsjö av små relativt välljudande klass-D-förstärkare, typ som på denna svenska site:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8192&grp=502923
och ebay är översvämmat av billiga modeller från 10W och uppåt 50W.
typ http://www.ebay.com/itm/T-AMP-Ampli...519?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3aa157c317
Men se upp lite, en del luras hårt med wattangivelsen. Skriver att en förstärkare med TA2024 eller 2020-chip ger 50W eller mer. Vilket är helt omöjligt. Bara att läsa databladen för förtärkarchippen så ser man.
Men drivspänningen som förstärkaren är gjord för avslöjar. Är det 12-14V är maximala effekten i 4ohm högtalare ca 12-15W, och med 8ohm högtalare det halva.
Är det max 20-24V något så kan det vara runt 50W/kanal.
Ja det är ju även extremt avhängigt vilka högtalare man har, om de är på 82dB/W eller 102dB/W ...
Men just denna parameter var väl låst här?
Vill TS kika på separata förstärkare för varje par så finns det idag en uppsjö av små relativt välljudande klass-D-förstärkare, typ som på denna svenska site:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8192&grp=502923
och ebay är översvämmat av billiga modeller från 10W och uppåt 50W.
typ http://www.ebay.com/itm/T-AMP-Ampli...519?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3aa157c317
Men se upp lite, en del luras hårt med wattangivelsen. Skriver att en förstärkare med TA2024 eller 2020-chip ger 50W eller mer. Vilket är helt omöjligt. Bara att läsa databladen för förtärkarchippen så ser man.
Men drivspänningen som förstärkaren är gjord för avslöjar. Är det 12-14V är maximala effekten i 4ohm högtalare ca 12-15W, och med 8ohm högtalare det halva.
Är det max 20-24V något så kan det vara runt 50W/kanal.
Jag skulle bara vilja typ varna lite. Billebro har lurats i denna marknad i minst 20 år nu. Jag tror inte någonsin en uppgift eller specifikation som lämnats av den bedragaren har varit sann.pelpet skrev:
Jag fattar inte varför inte karln sitter i fängelse, minst ...
Om man kollar på den förstärkare som länkades till så är det ju så kul att man ser på en bild hur han mäter upp storleken på ringkärnetrafon, lite under 12cm.
Dvs en ringkärnetrafo på 200VA som alltså max kan ge energi till 2*100W uteffekt. Men med lite verkningsgrad och så, så gissar jag att det landar på 2x60W, typ.
Men Billebro skriver "2x720W peak 2x360W max 2x180W rms @ 4 ohm", vilket är helt nonsens naturligtvis.
Den ser inte jättetaffligt byggt ut ändå, så den kan kanske vara värd de pengar som den kostar. Det är i detta fallet mest det skurkaktiga ljugandet jag irriterar mig på.
Och så har det varit med Billebro, år ut och år in. Kolla denna
http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=21036&start=0
Denna från thomann är däremot korrekt i specen, och rätt välbyggd och så.
http://www.thomann.de/se/tamp_s100.htm
Enda riktiga nackdelen är att det är lite störande tomgångsbrus.
Har man högtalare med 85dB/W känslighet märks det knappast, men har man högtalare med säg 95dB/W känslighet så börjar det störa lite (mellan låtarna eller i väldigt tysta partier).
Jag har varit sugen på att tjacka ett par sådana stärkare, och kolla om jag kan modifiera bort bruset, men har inte kommit till skott än.
Bara den välbyggda racklådan borde kosta vad hela förstärkaren går på.
edit: Här finns en tråd om t.amp s-100 och lite bilder.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73649&whichpage=1
Redigerat:
Jag driver tre par högtalare via en impendansmatchande högtalarväljare med "zone 2"-utgången på min ordinarie hemmabioförstärkare (Onkyo 609).
Har även volymkontroll i varje rum.
Köpte vägg/takhögtalare, volymkontroller och högtalarväljare från outdoorspeakerdepot.com och det funkar utmärkt.
Har även volymkontroll i varje rum.
Köpte vägg/takhögtalare, volymkontroller och högtalarväljare från outdoorspeakerdepot.com och det funkar utmärkt.
Jag rekommenderar Sonos Amp eller vad den nu heter. Har den och ett par M1Snurre skrev:Kanske detta har behandlats tidigare men jag frågar ändå.
Så här ser det ut hos mig. Har tre rum där jag tänker montera upp fina vägghögtalare som jag redan har. Två av rummen skall ha två högtalare vardera, medan det tredje rummet skall ha fyra högtalare. Jag har inga krav att kunna spela olika musik i de olika rummen. Har för avsikt att spela CD-skivor eller radio och det gör inget om det spelas samma musik i alla rummen samtidigt.
Vad behöver jag skaffa förutom en CD-spelare? Kan jag köpa en helt vanlig stereo avsedd för två högtalare och splitta upp detta på något vis eller behöver jag skaffa mig någon form av flerkanalsförstärkare?
Känner till Sonos men jag har ju redan högtalarna och trådarna är dragna.
Ge mig gärna en dummie-förklaring!![]()
Ja det ska det vara. Du kan också spela upp olika källor på olika enheter.
Nu känner jag mig lite dum som frågar men vad är en "impendansmatchande högtalarväljare"? Är det en sådan där skön 80-talspryl med inbyggda effektmotstånd?
Tackar er alla och för det intresse ni visar tråden!
M-1
rna har jag valt p.g.a. design och att de för sin storlek har bra ljud. Är fullt medveten om att med små högtalare kompromissar man med ljudkvalitét!
Har en gammal hemmabioförstärkare stående i någon garderob, kanske man skulle dra fram den och prova.
För min del så gör det inget om samma ljudkälla låter i alla rum. Syftet är inte att spela vrålhögt, utan mest som lite bakgrundsmusik men kunna skruva upp lite när man går och pysslar lite och är själv.
Jag är inte så sugen att lägga ut hur mycket som helst på utrustning. De flesta av högtalarna har jag ägt ett tag då de har använts i ett hemmabiosystem. Några har jag kompletterat via Blocket.
Kommer att kolla upp vart och ett av era förslag. Jag är inte så kunnig inom detta område så jag uppskattar att ni har försökt förklara på enkelt vis. Fortsätt gärna med fler inputs och förslag. Mycket bra läsning hittills.
M-1
Har en gammal hemmabioförstärkare stående i någon garderob, kanske man skulle dra fram den och prova.
För min del så gör det inget om samma ljudkälla låter i alla rum. Syftet är inte att spela vrålhögt, utan mest som lite bakgrundsmusik men kunna skruva upp lite när man går och pysslar lite och är själv.
Jag är inte så sugen att lägga ut hur mycket som helst på utrustning. De flesta av högtalarna har jag ägt ett tag då de har använts i ett hemmabiosystem. Några har jag kompletterat via Blocket.
Kommer att kolla upp vart och ett av era förslag. Jag är inte så kunnig inom detta område så jag uppskattar att ni har försökt förklara på enkelt vis. Fortsätt gärna med fler inputs och förslag. Mycket bra läsning hittills.