Då är väl öppna rörspisen idealisk... Momentanvärmen är ju som bäst när luftflödet/draget blir stort/högt...
Man kan ju vänta lite längre med förslutning, kanske till kolen är heltäckt med vit aska...
Om man försluter helt och sedan öppnar nån centimeter (kanske man skall snacka 1/3 tum på detta forum) så finns ingen risk (men gaserna tar sig långsamt genom systemet). Så gör jag när barnen är i huset=oftast. Ensam så stänger jag helt när "vitaskningen påbörjats", kanse nån blå låga syns...

Men det viktigaste är att reglera spjället så att brasan inte sprakar för mycket. Den skall brinna lungt och sansat, kanske knäppa nån gång i minuten, ½-minuten... Då har man långsamförbränning som ger mycket god värme...

aliback skrev:
Skulle man kunna kalla denna rörspis eller öppen rörspis eller.... ja vad?
Den har en lucka nere på sidan och en uppe fram (runda mässing). Ja den är inte i så bra skick:(
Var sitter sidoluckan? I höjd med eller ovanför eldstadsöppningen?

Karakorum: i höjd med elgstaden, på vänstersidan

Jo vi har både elg å vildsvin, sorry;)

När vi ändå pratar om spisar tänkte jag fråga om denna kontruktion. Jag har frågat innan men fick inget bra svar. Längs kanten av själva eldstaden (vertikalt) är det ett par hål och de är försatta med ett tunnt nät, vilken funktion har dessa och ska jag försöka rensa där också?

• spisen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spisen-hål.jpg
Jag känner inte till någon konstruktion där sådana hål skulle ha en betydelse - men det kan såklart finnas.
Är det inte så enkelt att det är en putslagning där de använt nät där putsen sen som flagnat? Ser för trångt ut för att det skall kunna vara en kanal ner och vända.

Nej man ser att det är "gjorda" hål och det ser likadant ut på andra sidan också. Ser ut ungefär som myggnät som sitter för.

Ursäkta Maria om jag snodde din tråd, jag tyckte att det var onödigt att starta en till :)

Jag ser inte riktigt var hålen sitter aliback så det är svårt att avgöra på bilderna, men utifrån din beskrivning så skulle gissa på samma som frolsson. Är hålen gjorda, så kanske det finns kanaler i alla fall? Kanaler som leder vidare ut lägre ner eller högre upp, eller kanske till och med från grunden? Har aldrig sett det i "original" men har sett en del "förbättrade" spisar med den konstruktionen, man suger upp kalluft från grunden som värms upp och man får ett övertryck med varm luft inne i huset. Det kunde även förklara myggnätet, går kanalen till grunden så slipper mössen till och med gnaga för att komma in... :) Men det är en gissning, och jag tycker inte din spis ser så omgjord ut. Konstruktionen kanske är tidigare, och så har man satt dit nätet i efterhand för att stoppa mössen?

Redigerat:
Ska ta bättre bilder nästa besök. Det där med kanaler från grunden och övertryck, ja...
jag får nog läsa på lite för att hänga med ;)

aliback skrev:
Ursäkta Maria om jag snodde din tråd, jag tyckte att det var onödigt att starta en till :)
Tack för det:). Jag är helt ny på detta och vill försöka lära mig så mycket som möjligt. Väld. tacksam att få ta del av andras frågor och svar och teorier om liknande 'problem'. Mycket vacker spis förresten!

Kanske nån kan förklara det där med övertryck/undertryck? kanske. En murare snackade nåt om nåt sånt och jag hängde inte med...

Plockar fram denna tråd igen då jag har lite nya bilder och fortfarande inte begriper funktionen med dessa "hål"
Det är som jag skrev två på var sida, ett större upptill och ett mindre nere. Jag tog bort nätet (stål) som bara satt fast ytligt.

• spishål.jpg
    Skapa konto
  • spishål1.jpg
    Skapa konto
  • spishål2.jpg
    Skapa konto
Aha, hade inte riktigt fattat hur det såg ut. Nu när jag ser bilderna slår mig en tanke.

Kan det vara så att murstocken är renoverad/omsatt? För att få drag i spisen kan det faktiskt vara så att man sedan exempelvis en nymurning behövde korrigera öppningsstorleken på spisen (tror att man kan läsa mer om spismynningars storlek i Sören Thurells "Vårda och renovera trähus") i detta fall genom att man skjuter in en plåt (troligtvis) tvärs igenom öppningen. Om jag bara spekulerar vidare skulle en plåtskiva upptill kunna vara monteringsbar eller borttagbar beroende på om man vill ha fullt ljus ifrån elden eller om man vill bevara restvärmen i den sista "rökkudden" (hoppas du förstår vad jag menar, den tidiga spiskåpan har motsvarande funktion). Hålen nedtill kanske inte förklaras fullt ut, men en plåt nedtill skulle kunna minimera gnistbildning förutom att man får en mindre öppning...

men som sagt, bara spekulation

Jag vet hur du menar, har läst det. Men i detta fallet stämmer det inte riktigt då det verkar som dubbla väggar med mellanrum så "hålen sträcker sig in mot väggen mellan de bägge eldstadsväggarna. Vart de tar vägen längst in kan jag inte se.
En tanke jag hade var att det först varit en mer fyrkantig större eldstad och att de murat en trekant i den för att få en mindre eldstad men varför i så fall lämna dessa gångar och inte mura igen helt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.