Hej (igen)!

Nu behöver jag info om det här med uteluft till en murspis. Vi tittar på en rätt tung Keddy, och som jag förstått det kan man koppla den till uteluft. Men har jag fattat det rätt att uteluften inte används till förbränningen, utan att den värms upp och skickas ut i rummet. Och att vanlig rumsluft används till förbränningen. Sabbar inte det hela poängen med att ha uteluft till kaminen? Jag vill ju att luften ska gå till förbränningen så att kaminen inte tjorvar till ventilationen (FTX)

Du har fatta helt rätt, fast tvärtom, men då går det på ett ut ändå......

Ok, Vitaberget. Jag fattar noll. Kan du eller någon annan klargöra detta?

Nu har jag snackat med Keddy, och jag hade fattat rätt. Uteluften värms upp av kassetten och skickas ut i rummet. Varm luft från rummet tas till förbränningen. Enligt dem kräver inte förbränningen så mycket luft så att det skulle förstöra ventilationssystemet. Jag vet inte längre om det blir en Keddy. Den är ju rätt dyr. Kanske en "vanlig" braskamin, t.ex. "Malmö" från kaminexperten (eller var det kaminkungen?).

• Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Jaja, uteluftsanslutning till en kamin el likn är en anslutning för att ta luft utifrån att elda med. sen passerar bara inomhusluften över kaminens konvektionsytor utan att påverka ditt delikata vent-system.

Fast med Keddyn så suger den in luft från rummet att elda med. Det är luften utifrån som passerar över kaminens konvektorytor och som sen blåses ut i rummet genom en ventil en bit upp i murkonstruktionen.

Ok, så kanske det är. trodde faktiskt bara det var superfiren som hade det på det viset. Låter lite dumt i mina öron men nån kanske tänkt lite längre än jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.