Under rubriken Gener jag är glad mina barn inte ärvde:
Jag var tydligen oerhört förtjust i att måla på väggarna när jag var liten.
Mamma kom på mig för trettielfte gången och utbrast "Men N, VAD har mamma sagt om att måla på väggarna".
Varpå jag lydigt började rabbla:
"N FÅR inte måla på väggarna!".
"HUR många gånger har mamma sagt att N inte får måla på väggarna?"
Dramatisk sänkning av rösten...
"Om inte N slutar måla på väggarna, så kommer mamma TA N:s kritor!"

Uppmärksam men ohörsam :-)!

Sen skall mobiltelefoner tappas bort eller kvaddas några gånger per år.
Se till att ha några kassa gamla 2G-lurar liggande som de kan få som ersättare. När de har haft den ett tag så blir de försiktigare när de får en modern telefon igen...

Mikael_L
Jag vet inte riktigt hur det passar här, men det ger kanske tråden ny näring i alla fall. ;)

Jag och lillgrabben (4år) kör ett evigt lågintensivt krig, hela dagarna.

Jag går runt och släcker lampor som är tända precis överallt i lägenheten. Efter ett litet tag så lyser det igen överallt.
Jag har sett hur han gör. Han rusar t.ex. mot toan, passerar ett släckt rum, tvärnitar, vänder tillbaka några steg för att gå in och tända i rummet, sen rusar han vidare. :x

Hos mej hjälps yngste sonen (som fortfarande bor kvar hemma i källar´n) och hustrun åt me att tända så många lampor som möjligt, sätta igång alla tv-apparater vi har samt låsa upp ytterdörren :O
Jag vet inte varför dom håller på så här? själv släcker jag lyset när jag inte längre ska vara i den delen av huset längre men så gör icke övriga :rolleyes:

Skruva ut/slå ifrån några väl valda proppar, och se vad som händer ;)

Jag har led-lampor på dom flesta ställen i huset, dom drar ju så lite ström så det är inte ens värt besväret att peta på knappen och släcka när man går ur ett rum. :)

Mikael_L skrev:
Jag går runt och släcker lampor som är tända precis överallt i lägenheten. Efter ett litet tag så lyser det igen överallt.
Jag har sett hur han gör. Han rusar t.ex. mot toan, passerar ett släckt rum, tvärnitar, vänder tillbaka några steg för att gå in och tända i rummet, sen rusar han vidare. :x
Det måste vara någon störning hos vissa barn. Den har säkert något namn; X:s syndrom.
Jag har en styvson som hade exakt samma beteende, ända tills han flyttade hemifrån. Alla lampor, alla apparater i hela huset skulle alltid startas. Även om han kom direkt från skolan och skulle vidare direkt och bara skulle lämna väskan så bemödade han sig om att gå om hela huset och tända lampor och starta TV, stereo och dator.

Konstigt nog innefattade detta startande aldrig tvättmaskinen eller dammsugaren.

Mikael_L
andersmc skrev:
Konstigt nog innefattade detta startande aldrig tvättmaskinen eller dammsugaren.
:D d^_^b

Tur man har hund
Nja, tesen "Om vi kan göra sönder det, så gör vi det." stämmer bra på hundar också. Åtminstone på en 6-månaders Golden Retriver-valp som klättrar som en jäkla apa...

Här så lektes det sönder fram för allt leksakstraktorer så kommer lille sonen "Pappa ta starkt lim" och då var det borta vissa bitar.

Om limmet får han fortfarande höra trots 19 år.
Sedan var han hopplös på att starta TV.n hos folk vi hälsade på, måtte haft radar för strömbrytarsymbolen.

Protte

thewolf skrev:
Min hund är väldigt dålig på att städa efter att ungen har ätit =( måste dammsuga istället, en av anledningarna till att ha hund försvann. =(
Jag blev lite chockad när jag slarvigt läste "en av anledningarna till att hunden försvann". Tyckte att det verkade väl hårt att låta hunden flytta "till en gård på landet" bara för att den inte åt tappade matrester :)

Vår golden lärde sig förvånansvärt snabbt att skilja på sina egna och barnens saker, han måste ha nåt slags sjätte sinne för det.

Jan-Å skrev:
Hos mej hjälps yngste sonen (som fortfarande bor kvar hemma i källar´n) och hustrun åt me att tända så många lampor som möjligt, sätta igång alla tv-apparater vi har samt låsa upp ytterdörren :O
Jag vet inte varför dom håller på så här? själv släcker jag lyset när jag inte längre ska vara i den delen av huset längre men så gör icke övriga :rolleyes:
Tror det är skillnad när man betalar elräkningen, byter trasiga glödlampor osv själv. Jag fick vingla upp på långa trappstegen för att byta energisparlampan i taknocken häromkvällen...satte i lampan i höstas. Men de 5000 gånger den kan tändas och släckas har 2,5-åringen redan förbrukat.

LED-lampor är framtiden, av många anledningar:-)

Han hjälper fortfarande inte till så jag funderar på att lösa problemet genom att skaffa en till, hund alltså :D

Ja gu'bevars, skaffar du ett barn till istället blir det bara mer att städa:-D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.