Jag har tagit ner min björk och veden ser fin ut för det mesta men när jag sågar några grenar är det en brun remsa som går genom grenen. Vad är det? Är det murket och ska slängas?
Klyver man veden för att den ska torka bättre och snabbare? Några pinnar är små och blir svåra att klyva. Torkar de ändå men det tar längre tid?
Till sist en fråga om fukt i träet. Går det att mäta? Vilket verktyg rekommenderas? Gissar att värdet ska ligga på max 20%
Mvh
Bo-Ca
Klyver man veden för att den ska torka bättre och snabbare? Några pinnar är små och blir svåra att klyva. Torkar de ändå men det tar längre tid?
Till sist en fråga om fukt i träet. Går det att mäta? Vilket verktyg rekommenderas? Gissar att värdet ska ligga på max 20%
Mvh
Bo-Ca
Murket ja men förutom sämre energivärde är det inget problem. Mindre grenar kan man med yxan lite lätt skala av en del av barken för att det ska torka ordentligt. Björknäver är väldigt tät och släpper gärna inte ut fukt. Ska det torka från änden så får det vara korta bitar. 15-20 % är rätt fukthalt. Kan mätas med enkel fuktmätare från typ Biltema. Klyvs den nu är den klar till nästa säsong.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för svar @Söne!
Jag undrar en annan sak om ved eftersom jag är nybörjare: Hur länge kan ved ligga utan att jag tar hand om den och utan att de blir förstörda? Jag har fått ett antal klabbar på halsen. De är ca 35 cm i diameter och höjden ca 25 cm. Även om jag skaffar en riktigt bra yxa så kommer det ta lite tid att spräcka och lava dem för torkning.
Mvh
Bosse
Jag undrar en annan sak om ved eftersom jag är nybörjare: Hur länge kan ved ligga utan att jag tar hand om den och utan att de blir förstörda? Jag har fått ett antal klabbar på halsen. De är ca 35 cm i diameter och höjden ca 25 cm. Även om jag skaffar en riktigt bra yxa så kommer det ta lite tid att spräcka och lava dem för torkning.
Mvh
Bosse
De kan ligga ganska länge om du har det hyfsat torrt. Jag tog hand om björk som legat fälld i skogen i ca ett år och de var lite sisådär såklart. Men är det kubbar så flera år, kanske 5-10 till och med, innan det får uppenbar negativ effekt. Det som är viktigt om du ska elda nästa vinter är att klyva relativt snart, innan påsk sägs det. Annars kan det vänta.
Som redan sagts är björk särskilt känslig, men det är å andra sidan ved och inget möbelvirke du håller på med.
Det blir dock stenhårt och svårkluvet när det torkat, och låt kubbarna ligga travade som på bilden med snittytan öppet.
Det blir dock stenhårt och svårkluvet när det torkat, och låt kubbarna ligga travade som på bilden med snittytan öppet.
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Om man har sågat i längder på max 35 cm så bör det väl kunna torka så pass i ändarna så det inte blir förstört även om det är björk av grövre dimensioner?C cpalm skrev:
Jag har nämligen en del sånt som ligger och funderar på om det klarar sig med den torkningen eller om det är nödvändigt att klyva för att det ska hinna bli torrt till nästa höst och vinter?
Jag har haft sådana klabbar liggandes från sen vinter utan skydd, dvs i direkt sol och regn, och de höll vid klyvning på hösten ca 25-30 %. Alltså ej eldningsbart samma vinter. Orkar du inte klyva nu så såga snitt i barken. Då kan det finnas goda möjligheter.K Klabbis 3000 skrev:Om man har sågat i längder på max 35 cm så bör det väl kunna torka så pass i ändarna så det inte blir förstört även om det är björk av grövre dimensioner?
Jag har nämligen en del sånt som ligger och funderar på om det klarar sig med den torkningen eller om det är nödvändigt att klyva för att det ska hinna bli torrt till nästa höst och vinter?
Okej, tack för svar.S Söne skrev:
Så då kan man säga att torkningen som blir från ändarna räcker för att veden inte ska bli dålig men otillräcklig torkning för att kunna klyva till hösten och elda direkt om jag förstår dig rätt.
Precis, så är min uppfattning. Sen är det klart att veden mår som bäst om den klyvs. Läste någonstans att under 20 % avstannar nedbrytningen men som tidigare sagts så är det ändå ved och inte möbelsnickeri.K Klabbis 3000 skrev:
Jag vill påstå att det där inte är murket för att du har gjort något fel.B bo-ca skrev:Jag har tagit ner min björk och veden ser fin ut för det mesta men när jag sågar några grenar är det en brun remsa som går genom grenen. Vad är det? Är det murket och ska slängas?
Mvh
Bo-Ca
Så där kan kärnvirket i en björk se ut ibland.