H
Hej,

Rev en gammal altan idag då ny och större är planerad.

En regel var spikad i yttervägg och när denna togs bort märkte vi att det var murket längst ner på fasaden. Efter litet petande blev hålet större och större. Delar av syllen är också murken, hur hanterar man detta bäst?

Jag har ännu inte tagit bort den understa panelbrädan så jag vet inte hur långt detta sträcker sig, men det satt en del långa spikar från den gamla altanen längre bort på brädan och de satt riktigt hårt, så hoppas att det är friskare längre bort.

Skickar med ett par bilder så ni får se eländet. :(

Murket trä och skadad fasad där en gammal altan har rivits, med synlig murken syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murket och skadat trä på fasaden av ett hus där en gammal altan tagits bort, med synlig syllskada.
Skapa konto
Delar av en murken yttervägg och syll på ett hus med skador efter demontering av en gammal altan.
Skapa konto

H
Här kommer några till bilder. Det sitter en ganska porös skiva bakom panelen. Det luktar riktigt unket.

Nedbruten och porös skiva bakom väggpanel med synliga rötskador.
Skapa konto
Förmultnade träskivor bakom huspanel avslöjar rötskador och isolering synlig genom hål i väggen.
Skapa konto
Skadad och porös träskiva med mögel och rötskador bakom panel.
Skapa konto

Du ställde ingen fråga men ja, det känns som den gamla altanen orsakat att det runnit in vatten där.

Blir till att öppna upp ca 3 panelbrädor upp och se vad som finns bakom och hur anfrät virket är.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
H
S johd01 skrev:
Du ställde ingen fråga men ja, det känns som den gamla altanen orsakat att det runnit in vatten där.
Nä, någon fråga kanske det inte blev. Men min fundering är hur man går vidare. Är det kostsamt att byta ut det som är murket, är det något man rent av kan göra själv?

Sen sitter det någon skiva bakom panelen. Någon som har en aning om vad det kan vara? Den är ungefär 8-10 mm tjock och känns väldigt porös

Vi har känt en unken doft i rummet bakom, men trott att det kommer underifrån då det tidigare legat en del gammalt virke där under som nu är borttaget. Men luktar vi på skivan (även den som är i andra änden) så känner vi ju att lukten är från den). Så antar att vi behöver ta ner all panel så att vi kan riva bort de gamla skivorna. Detta är en utbyggnad till vårt hus som gjordes någongång på 60-70-talet.

H
J jonaserik skrev:
Blir till att öppna upp ca 3 panelbrädor upp och se vad som finns bakom och hur anfrät virket är.
Så här ser det ut längre upp. Tänker att jag ringer upp en snickare imorgon som får kika på det.

Skadad husgrund med rötskador och en del bortfallen panel som exponerar underliggande strukturer.
Skapa konto
Skador på trä och isolering vid husgrund med mögel och röta synlig.
Skapa konto
Skadad träkonstruktion med rötskador vid husgrund, isolering synlig.
Skapa konto

• Gilla
Bngth
  • Laddar…
H Henrik Käll skrev:
Vi har känt en unken doft i rummet bakom, men trott att det kommer underifrån då det tidigare legat en del gammalt virke där under som nu är borttaget. Men luktar vi på skivan
Den är fuktskadad men drukar inte vara hela vägen upp. det som känns lite olustigt är att det kan vara röta ända in till rummet, att byta själv kanske inte ide, då det fordras en hel del kunskap om uppstämpning av huset i den delen som berörs. I vilken landsdel bor du, inget exakt

Är den rivna altanen byggd på 60-70 talet eller del av huskroppen? På den tiden använde man gärna tryckt virke eller tom kreosot, det kan lukta illa om det blir fuktigt.

H
J jonaserik skrev:
Den är fuktskadad men drukar inte vara hela vägen upp. det som känns lite olustigt är att det kan vara röta ända in till rummet, att byta själv kanske inte ide, då det fordras en hel del kunskap om uppstämpning av huset i den delen som berörs. I vilken landsdel bor du, inget exakt
Vi bor i Jönköpingstrakten. Nä, jag tror inte vi kommer göra det själva, men kan vara bra att veta hur omfattande jobbet kan/kommer vara.

• Gilla
T.O.R
  • Laddar…
H
S johd01 skrev:
Är den rivna altanen byggd på 60-70 talet eller del av huskroppen? På den tiden använde man gärna tryckt virke eller tom kreosot, det kan lukta illa om det blir fuktigt.
Jag vet inte exakt när altanen är byggd, men skulle gissa 80-tal och den var inte en del av huskroppen. Det satt en regel fastspikad på huskroppen som altanen vilade på.

H Henrik Käll skrev:
hur omfattande jobbet kan/kommer vara.
Ta in offerter från flera firmor, för detta är inte en enkel sak och kan komma att kosta en del. Beror helt på hur delar av väggen ser ut, troligtvis måste hela den nedre delen av väggen bytas/skarvas, samt syllen med.Tråkigt men sant.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Är du händig kan du göra det själv, men det krävs en del kunskaper. Vi brukar använda oss av starka domkrafter när vi byter syllar på hus. Eftersom det kan vara ett tidskrävande jobb sparar man en hel del pengar om man klarar det själv. Men som sagt: viktigt att man vet vad man gör.

I övrigt håller jag med ovanstående, dvs få in flera offerter om ni skall leja ut jobbet. Och satsa på den som verkar mest seriös, inte den som är billigast.

H
J jonaserik skrev:
Ta in offerter från flera firmor, för detta är inte en enkel sak och kan komma att kosta en del. Beror helt på hur delar av väggen ser ut, troligtvis måste hela den nedre delen av väggen bytas/skarvas, samt syllen med.Tråkigt men sant.
Det låter ju inte så lovande, men det är väl detta som är tjusningen med att äga hus. :thinking:

H
lärjungen lärjungen skrev:
Är du händig kan du göra det själv, men det krävs en del kunskaper. Vi brukar använda oss av starka domkrafter när vi byter syllar på hus. Eftersom det kan vara ett tidskrävande jobb sparar man en hel del pengar om man klarar det själv. Men som sagt: viktigt att man vet vad man gör.

I övrigt håller jag med ovanstående, dvs få in flera offerter om ni skall leja ut jobbet. Och satsa på den som verkar mest seriös, inte den som är billigast.
Tack för råd. Vi kommer med all säkerhet leja ut jobbet då jag inte alls är säker på hur man gör. Tråkiga pengar dock. :cry:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.