Hej,

Behöver tips om vad ni hade gjort i mitt ställe. Är tvungen att måla om fasaden och visste att enstaka plankor var murkna nedtill men när jag började skrapa så var problemet större än så. Skulle säga att 20-30% av alla är murkna nedtill likt bilden.

Hade först tänkt använda mig av plastic padding för trä på de enstaka. Men nu känns det inte lika aktuellt.

Hur hade ni gjort? Är intresserad av de som varit med om liknande.

• Vit träfasad med skadade, murkna plankor längst ner ovanför en röd dörr och grå betong grund. Träet visar tecken på försämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadpanel med murket trä nedtill och avskavd färg.
    Skapa konto
7ender
Sätta en vattbräda kanske?

Ja det är min tanke. Att istället såga av med vinkel med cirkelsåg och därefter sätta en liggande offerbräda istället

• Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Din panel ser ju ut att vara spikad precis över det murkna. Så då skulle du ju kunna snedsåga strax under spikarna och t ex sätta en avfasad regel i lämplig dim under.

Såhär ser det ut hos mig:
Gul träpanel ovanför ett grått fundament med ett vitt stuprör till vänster. En vit list täcker övergången vid en dekorerad källarfönster.
Skapa konto

• Gilla
Tina Roligheten och 1 till
  • Laddar…
Sågar av det murkna i ändarna. Frågan är nu hur jag fäster den nya offerbrädan? Tänker mig först en liggandes och sedan ytterligare en på den för att få rätt djup. Men hur fäster man den första av dem på bästa sätt?

• Visar en del av en vägg med murket trä och avsågade ändar, där en ny offerbräda ska fästas för renovering.
    Skapa konto
Kanske en dropplåt först?

• Gilla
Tomas K.
  • Laddar…
Greyoso Greyoso skrev:
Hej,

Behöver tips om vad ni hade gjort i mitt ställe. Är tvungen att måla om fasaden och visste att enstaka plankor var murkna nedtill men när jag började skrapa så var problemet större än så. Skulle säga att 20-30% av alla är murkna nedtill likt bilden.

Hade först tänkt använda mig av plastic padding för trä på de enstaka. Men nu känns det inte lika aktuellt.

Hur hade ni gjort? Är intresserad av de som varit med om liknande.
Hade kapat till friskt trä med marginal, skjutit upp en dropplåt och kört några liggande brädor.

• Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Byt den murkna fasaden för guds skull!

Om du inte har tänkt att elda upp huset så är det värt ett fasadbyte

• Gilla
aspa-hasse och 1 till
  • Laddar…
Olja in ändträ direkt nu om du redan sågat kanske?. Bestälde fasadbyte nu själv på syd gaveln, ca 80k efter rot, inkl målning, + målning norra gaveln. Tror det är rimligt pris.

• Gilla
Greyoso
  • Laddar…
G Gogoga skrev:
Olja in ändträ direkt nu om du redan sågat kanske?. Bestälde fasadbyte nu själv på syd gaveln, ca 80k efter rot, inkl målning, + målning norra gaveln. Tror det är rimligt pris.Ja de
G Gogoga skrev:
Olja in ändträ direkt nu om du redan sågat kanske?. Bestälde fasadbyte nu själv på syd gaveln, ca 80k efter rot, inkl målning, + målning norra gaveln. Tror det är rimligt pris.
ja det är redan gjort. Upptäckte att den förra ägaren inte målade ändarna sist, varför de tagit betydligt mer stryk.
ja det är redan gjort. Upptäckte att den förra ägaren inte målade ändarna sist, varför de tagit betydligt mer stryk.

Om än ett rimligt pris så är det fortfarande väldigt mycket pengar.

Är huset målat med plastfärg?

Ja det är akrylat

Gör då inte för stora insatser med den befintliga fasaden utan spara ihop till en ny istället.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ja det är planen att inom kort byta fasaden men den ska hålla fram tills dess :)

Greyoso Greyoso skrev:
Ja det är planen att inom kort byta fasaden men den ska hålla fram tills dess :)
Den håller nog många år, det dåliga är ju borttaget och du förslöt väl inte ändträet med plastfärg, plastic padding eller plåt tätt emot trät?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.