Tänkte laga några sprickor I mexitegelvägen. För att slippa en färg för både bruket och Mexiteglet så ska jag använda murbruk och något som matchar Mexiteglets färg. Det finns säkert något lagningsmaterial som är vitt! Men hur gör jag med bruket? Är det bara cement blandat med sand o vatten som skapat nuvarande brukets färg? Tänkte ställa frågan här först innan jag åker o köper cement/sand o "labbar" med det!
Tacksam för svar

• Närbild av en vägg i ljus mexitegel med synliga sprickor och skiftande färger; diskussion om att laga sprickorna med matchande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Murbruk är en blandning av murcement (som i sin tur är en blandning av portlandcement och kalkstensmjöl) och sand. Till detta kan släckt kalk vara tillsatt ("KC-bruk").

Färgen kommer från vilken färg murcementen har, den är oftast grå men det finns vita och färgande varianter att beställa hem och vilken färg och kornighet sanden har. Upplevelsen av fogen kommer inte bara av färgen utan också av hur den har påförts, hur mycket av sanden som faktiskt syna och hur mycket som har en cementfilm över sig.

Tack för svaret.
Hur ska jag gå tillväga för att få så gott det går, liknande fogfärg!

N
Redigerat:
N
Har putsat tegel på stockholm stadion.
Dom kan ju inte få tag i tegel som det murades med.
Alltså. putsa tegel, och sen färga med egenblandad kalkfärg.
Vissa blev bra, vissa sämre.
Men det är jättesvårt, att få till det.

• Murad tegelvägg med puts, delvis färgad med egenblandad kalkfärg, visar ett hörn av muren på Stockholm stadion.
    Skapa konto
  • Bågformad tegelfasad på Stockholm Stadion med varierande färgtoner från puts och kalkfärg, visar hantverkets utmaningar.
    Skapa konto
  • Close-up av putsad tegelvägg på Stockholm stadion med egenblandad kalkfärg. Tegelstenarna har varierande nyanser och finish.
    Skapa konto
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
N
Kanske va off topic, ville väl visa att det går att färga om man vill.
Fogarna och puts var med hudraliskt kalkbruk.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.