Som titeln säger.
Började mura upp en vägg med solitt tegel förra hösten för ett växthus.
Hann inte klart så det har stått tämligen oskyddat över vintern.
Kan ta loss allt förutom det lagret som ligger mot betongsulan väldigt lätt.
Murbruket har i princip släppt från alla stenarna.
Stenarna är fortfarande hela och fina.

Vad är det som hänt?
Är det bara fukt och frost som gjort det?
Eller ha jag tabbat mig när jag murat?

Det är ju inte så lockande att mura upp allt och så ser det lika dant ut nästa vår.

Kan ta lite bilder om det skulle underlätta, men tänker att det här måste vara en standardgrej vid murning?

N
Bilder är inte fel.
Men man murar en tegelvägg.
Sen kan man putsa på tegelväggen, som det låter som du gjort, och det släpper.
Eller har hela murverket du murat rasat?
Bilder är inte fel

Brutna tegelstenar, skräp, byggnadsavfall, utspritt på marken i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla tegelstenar, betongbitar, och byggavfall ligger slängda på marken utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ser det ut. Skulle bli en vägg till ett växthus.

Har murat lite lecablock precis bredvid med samma murbruk och det sitter ihop som det ska.

Även de stenar som är murade direkt mot betongsockel sitter bra.

För lite bruk? Alltså att jag varit tvungen att komprimera bruket för mycket.

Jag la stenarna i blöt innan jag murade upp dom.

Misstänker att du haft för lite bruk. Man bör ha ganska mycket bruk, och sedan pressa ihop stenarna ordentlugt. Alternativt lägga gegga in bruk på väggen, samt på stenen som ska läggas. Om en sten är torr eller blöt måste man "gegga" in bruket ordentligt på stenen. Annars är risken stor att det inte fäster.

Så man kan lägga bruk på både vägg och sten separat? Det kan ju vara en alternativ metod som är enklare för mig.

Det här med blöt/torr sten. Spelar det någon roll? Eller ska den vara "lagom" fuktig?

J Johan Sjöro skrev:
Så man kan lägga bruk på både vägg och sten separat? Det kan ju vara en alternativ metod som är enklare för mig.

Det här med blöt/torr sten. Spelar det någon roll? Eller ska den vara "lagom" fuktig?
Ja, det brukar vara enklaste sättet för att känna så bruket fäster som det ska.
En torr sten suger direkt fukten ur bruket närmast stenen. Det är då viktigt att arbeta in bruket ordentligt.
Detsamma gäller en för blöt sten. Stenen är mättad, och han inte "suga upp" bruket. Likaså här, måste man arbeta in bruket extra mycket.

Kanske var för varmt och torrt när du murade?
Som amatör vidtar jag ofta alla extra säkerhetsåtgärder jag kan komma på.
Sist jag murade blötte jag ner alla stenar dagen innan och plastade in murverket när jag var klar.
Lagom löst bruk också och strök alla sidor med bruk innan jag lade stenarna också.
Ett proffs har nog bättre känsla för vad som krävs i varje givet fall.

Är bruket hårt eller smular det sig lätt?
Eftervattna du?
Hur lång tid från blandat bruk tills stenen satt i bruket?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Kanske var för varmt och torrt när du murade?
Som amatör vidtar jag ofta alla extra säkerhetsåtgärder jag kan komma på.
Sist jag murade blötte jag ner alla stenar dagen innan och plastade in murverket när jag var klar.
Lagom löst bruk också och strök alla sidor med bruk innan jag lade stenarna också.
Ett proffs har nog bättre känsla för vad som krävs i varje givet fall.
Ja det var ganska varmt när det lurades så kan ju helt klart ha med det att göra. Plastade in vid något tillfälle (kanske första lagret, vilket ju förklarar varför det ligger kvar )

Tycker det är svårt som amatör att veta vad som är "hängslen och livrem" när det gäller att mura. Men att täcka över ordentligt är kanske det som framförallt saknades här.

A Alexn72 skrev:
Är bruket hårt eller smular det sig lätt?
Eftervattna du?
Hur lång tid från blandat bruk tills stenen satt i bruket?
Inte hemma just nu så kan inte testa, men ganska hårt. Smular sig inte som hård sand i alla fall.

Inte så lång tid från att bruket var färdigblandad. Har bara blandat en säck i taget.

Vattnade lite, men kanske inte nog.

Nån som kan ge mig en "hängslen och livrem"-metod för att mura detta?

Tack och lov murade jag bara upp en 10 stenar eller så, så inte så mycket förlorat. Dock så blir man lite nojjig när man ska ge sig på det igen.

Och finns det nåt bra sätt att testa att man lyckats som inte involverar att vänta till nästa år?

I värsta fall får man ju anlita nån som vet vad dom håller på med, men vore kul att få till själv :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.