Hej,
Backade på hörnan av min stenmur med bilen. Vad ska jag använda för bruk för att fästa hörnstenen igen? Den är helt lös.
Tack,
Marcus
Backade på hörnan av min stenmur med bilen. Vad ska jag använda för bruk för att fästa hörnstenen igen? Den är helt lös.
Tack,
Marcus
Blanda vanligt murarcement med vatten tills "creme fraish" konsistens.M marcwest skrev:
Försök sedan kasta in eller med liten spackelspade ell med spruta/Spritz få in den blandade cementen flödigt i alla sprickor & glipor du ser.
Problemet är kraften som ev behövs för att sedan trycka tillbaka stenarna i rätt läge, men du kanske kan använda bilen fast med något lackskyddande emellan stenen & bilens stötfångare när du trycker..
Sedan när du med bilens hjälp fått stenen på plats med ny cementblandning, så låter du bara bilen stå parkerad där över natten med tryck
Jawen
och ditt svar hjälper ingen vad är ens murarcement??J jawen skrev:
vad snackar du om aldrig i livet att man blandar i cement i kalkbrukJ jawen skrev:
Du e bara för mycket!M maria01 skrev:
Man målar med rent släckt kalkbruk INTE murar.M maria01 skrev:
& samtliga KC produkter inne håller lite kalk och mycket cement därav förkortningen KC bruk.
Så du tycker att han ska göra som man gjorde för 140 år sedan, när mycket bättre produkter finns idag?M maria01 skrev:
Vi pratar inte om att restaurera en K-märkt kulturell viktig byggnad, utan om att laga en stenmur från 1930 eller senare.
Kalkbruk tar dessutom evigheter att torka så det ens får hållfasthet, att använda det i detta fallet vore idioti.
På grund av införandet av portlandcement på 1800-talet minskade användningen av kalk. Under de senaste 150 åren har moderna, artificiella cementtyper långsamt ersatt traditionella kalkbaserade murbruk och puts, i sådan utsträckning att praktiskt taget all byggnation nu utförs med endast moderna material.
Finns att läsa på
https://www-roundtowerlime-com.tran...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
"Omöjligt" att få tag på en elektriker för uppdrag för närvarande?
Hantverkare -
Vad behöver jag köpa för att kunna få igång min golvvärme?
Värme allmänt -
KC Murbruk B eller C för att foga om tegelmurfogar?
Fasad -
Papp och murbruk till första skiftet lättbetong?
Stenhus -
Vilken sorts murbruk för att reparera skorsten
Byggmaterial & Byggteknik