Hej,

Backade på hörnan av min stenmur med bilen. Vad ska jag använda för bruk för att fästa hörnstenen igen? Den är helt lös.

Tack,
Marcus

• En skadad stenmurs hörnsten som har lossnat efter att ha blivit påkörd av en bil, bredvid en trottoar och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stenmur med en lös hörnsten och växtlighet, på en stenlagd markyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M marcwest skrev:
Hej,

Backade på hörnan av min stenmur med bilen. Vad ska jag använda för bruk för att fästa hörnstenen igen? Den är helt lös.

Tack,
Marcus
Blanda vanligt murarcement med vatten tills "creme fraish" konsistens.
Försök sedan kasta in eller med liten spackelspade ell med spruta/Spritz få in den blandade cementen flödigt i alla sprickor & glipor du ser.

Problemet är kraften som ev behövs för att sedan trycka tillbaka stenarna i rätt läge, men du kanske kan använda bilen fast med något lackskyddande emellan stenen & bilens stötfångare när du trycker..

Sedan när du med bilens hjälp fått stenen på plats med ny cementblandning, så låter du bara bilen stå parkerad där över natten med tryck

Jawen

kalkbruk

Tack, ska testa

Lär va murat med cementbruk innan.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kalkbruk
Att du enbart skriver "kalkbruk" hjälper absolut ingen!
& kalkbruk är ingen "produkt" utan är en blandning av sand, cement, kalk & vatten.

I detta fall med natursten ska han inte ha någon kalk i blandningen, utan använda ren murcement.

J jawen skrev:
& kalkbruk är ingen "produkt" utan är en blandning av sand, cement, kalk & vatten.

I detta fall med natursten ska han inte ha någon kalk i blandningen, utan använda ren murcement.
och ditt svar hjälper ingen vad är ens murarcement??

M maria01 skrev:
och ditt svar hjälper ingen vad är ens murarcement??
Säck med Finja Murcement A, 25 kg, en produkt som används dagligen av stensättare och murare enligt inlägget.

Ibland ska man lyssna på dem som jobbat med det frågan gäller.
& precis alla stensättare & murare använder produkten dagligen.

jag kan läsa på säcken att det står murcement inte murarcement som du skrev

J jawen skrev:

vad snackar du om aldrig i livet att man blandar i cement i kalkbruk

M maria01 skrev:
jag kan läsa på säcken att det står murcement inte murarcement som du skrev
Du e bara för mycket!
M maria01 skrev:
vad snackar du om aldrig i livet att man blandar i cement i kalkbruk
Man målar med rent släckt kalkbruk INTE murar.
& samtliga KC produkter inne håller lite kalk och mycket cement därav förkortningen KC bruk.

• Haha
maria01
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du e bara för mycket!

Man målar med rent släckt kalkbruk INTE murar.
& samtliga KC produkter inne håller lite kalk och mycket cement därav förkortningen KC bruk.
vad fan snackar du om att man inte kan mura med kalkbruk en resa till gotland skulle du behöva eller hela södra europa

M maria01 skrev:
vad fan snackar du om att man inte kan mura med kalkbruk en resa till gotland skulle du behöva eller hela södra europa
Så du tycker att han ska göra som man gjorde för 140 år sedan, när mycket bättre produkter finns idag?
Vi pratar inte om att restaurera en K-märkt kulturell viktig byggnad, utan om att laga en stenmur från 1930 eller senare.
Kalkbruk tar dessutom evigheter att torka så det ens får hållfasthet, att använda det i detta fallet vore idioti.

På grund av införandet av portlandcement på 1800-talet minskade användningen av kalk. Under de senaste 150 åren har moderna, artificiella cementtyper långsamt ersatt traditionella kalkbaserade murbruk och puts, i sådan utsträckning att praktiskt taget all byggnation nu utförs med endast moderna material.

Finns att läsa på

https://www-roundtowerlime-com.tran...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

• Haha
maria01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.