Det här med allt som har cement i sig trodde jag till en början var allt i grund å botten endast "betong" men de är det tydligen inte?

Vad är det som skiljer sig mellan de olika "bruken"? Och varför kan jag t.ex inte bara ta lite finbetong och putsa fasaden? Varför kan jag inte göra en dörröppning smalare med lite grovbetong?

Finns det kanske någon vettig bra guide där ute som beskriver vad man använder alla dessa olika bruk till?

Vi kan ta detta exempel. Jag ska göra min garageport lite mindre för att kunna fästa skenorna för min nya port, för att göra detta måste jag göra porten totalt 12cm smalare, 6cm på båda sidorna. I dagsläget sitter det lätt betongblock på sidorna men puts på. Min fösta tanke var att bara fixa en form och hälla i betong men så lätt är det inte va? det ska säkert inte ens köras på det sättet och säkert användas olika typer av bruk. Min Andra tanke var att ta putsbruk och smeta på ett tjockt lager men de funkar säkert inte de häller.

Vart kan jag lära mig om alla dess olika bruk och vad de kan användas till?

Kolla på Finjas hemsida, där borde du kunna läsa dig till en hel del. Eller hos någon annan tillverkare/leverantör av dylika produkter.

En tanke angående porten, se upp så att inte kostnaden för att göra öppningen smalare överstiger extrakostnaden att köpa en port som passar ;)

Porten finns redan där, de tidigare ägarna skruva bara dit träbalkar, ser tattigt ut :P

Claes Sörmland
Kenny Lundbäck skrev:
Det här med allt som har cement i sig trodde jag till en början var allt i grund å botten endast "betong" men de är det tydligen inte?
Cement (portlandcement) - En bränd lera (klinker) som har hydrauliska egenskaper och därmed hårdnar när vatten tillsätts.
Betong - Cement plus ballast i from av sand och grus.
Grovbetong - en betongprodukt med grövre ballast för tjockare gjutning.
Finbetong - en betongprodukt med finare ballast för tunnare gjutning, synlig gjutning samt lagning.
Betongputs - betong med ballast lämplig för putsarbeten. Svårarbetat med ger ger en extremt hård puts som tål helt exponerade lägen med väta och frysning (t ex grindstolpar och grillar).

Murcement (Murcement A) - en produkt där cementklinkern blandats med kalk så att den brinner annorlunda och är lättare att putsa med. Genom att blanda med sand i olika grovlekar så erhålls olika puts- och murbruk. Färdigblandade standardprodukter brukar inkludera mur- och putsbruk B samt putsbruk C. Det senaste innehåller mest sand och är således svagast.

• Gilla
Henke_2017 och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.