Hej,

Jag har den senaste månaden eldat i en Bolinders 527 vedspis som stått oanvänd i kanske 15 år. Innerväggarna eldutrymmet i denna vedspis är murade, det finns alltså varken brännjärn eller cisternjärn, utan istället två väggar/plattor av murbruk och någon sorts ljust tegel. För ett par dagar sedan sprack och rasade en bit av den inre väggen på cisternsidan i eldutrymmet, enligt bild:

Närbild på insidan av en Bolinders 527 vedspis med sprickor och skador på murningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad innermur i en Bolinders 527 vedspis med sprucket och delvis rasat murbruk och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndersprucket murbruk och tegel i en vedspis som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rekommenderar ni att jag murar om det, eller är det bättre att skaffa ett cisternjärn och ett brännjärn och montera dem? (Murningen på brännjärns-sidan ser sliten ut, och kommer säkert ge vika förr eller senare.)

Om jag ska laga murningen -- vad ska jag tänka på?

Och: kan jag elda i spisen när det ser ut sådär? (Mitt kök blir så kallt.)


Tacksam för input!

Jon
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
R
För att kunna använda den på ett bra sätt och värma ska du få tag i brännjärn som är till den , angående murning så finns det
lerbruk med filspån i som används
Bäst är att höra med någon som renoverar spisar , i vilken del av landet bor du
 
Okej. Att laga de murade innerväggarna är alltså ett sämre alternativ än att köpa bränn- och cisternjärn?

Vedspisen finns utanför Karlskrona i Blekinge.
 
R
Tittade om det fanns någon i dina trakter , kanske i en lokalkatalog som vet lite som du kunde fråga , men om söker på
""" renovera vedspis """ så finns det massor med uppslag för att göra det själv
 
V
Jag lagade våran med c-bruk och ett nät som armering.
Sotaren föreslog detta.
 
Man ska ha eldfast lerbruk i dylika saker. Cement ser jag som mindre bra då det knappast lär röra sig ett dugg och således spricka och lossna ganska fort,
 
V
Jag gjorde som sotaren sa,det håller än efter ca. ett år.
Det är nog viktigt att armera.
 
Redigerat:
Tack för svar! Jag hör med en spisexpert och tar det därifrån. Antagligen köper jag brännjärn och cisternjärn.
 
Det murade är antagligen ett försök att optimera förbränningen. Om inte så kan det varit av kostnadsskäl. Lera med spån är till för att lägga ovanpå ugnen så att brödbaket inte bara blir bränt på ovansidan utan att värmen räcker till undervärme åxå. Vill du fortsätta med optimeringen i eldstaden finns vermiculitplattor alt keramiska plattor som kan ersätta murningen, men eldas det inte dagligen så märks förbättringen inte mer än att originalkonceptet med bränn o cisternjärn duger. Finns hos Josef Davidssons eftr. i reftele
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.