Hej på er!
Ska lägga om mitt villatak (~250m^2, 45-grader takvinkel) i sommar. Kommer återanvända det enkupiga lerteglet (Weberöd DH) och byta papp + läkt. Idag är nockpannorna murade och min plan är att göra det samma vid återmontering. Anledningen är att översta raden taktegel inte går tillräckligt högt upp mot nocken, dvs nockpannorna räcker inte riktigt över tegelraden.
Alternativ med lövtunna nockband och liknande funkar inte då de uppe vid nocken på ett par ställen skulle bli enda taktäckningen över de hål som blir där falsningarna i takteglet möts. Någon lösning med plåt skulle fungera men behövs då nästan profilklippas efter varje tegelpanna. Dryyyyyygt...
Hur som haver, murad nock har fungerat utmärkt i 45 år. Likväl funderar jag lite på om det finns något smart sätt att få nocken lite mer ventilerad och ändå använda bruk?
Tanken är att använda någon form av underlagsduk, förmodligen Icopals Flexilight Pro då den är otroligt trevlig att arbeta med jämfört med YAP2200. Har inte blivit klok på hur den står sig mot de höga temperaturer som blir mellan papp och pannor och som ventilation vid nock delvis råder bot på.