Hej!
Är i färd med att renovera köket. Spisen (70 cm) ska bort till förmån för bänkskiva med sänkt häll. Samt sätta skåp från vedspis till och med ho till vänster. Problemet är att murningen av spiskåpan på den vänstra sidan är i vägen. Kåpan är murad i modern tid och är fäst med fästjärn in i väggen.

Murstocken till vedspisen går till ungefär halva elspisen, sedan är det gipsskiva bortåt vänster.

Jag tänker bredda djupet på bänken till 70 cm. och har plats för skåp framför eventuell avlastande "stolpe".
En tanke jag har är att spara del av murningen i bakkant (som en stolpe) och knacka bort resten, kan det bli problem vid delningen av stenarna under bänkskivan?

Eller ska jag stämpa upp kåpan och knacka bort hela undre delen(under tänkt bänkskiva) och avlasta med ett nytt stöd underifrån?

Eller bara sätta en kraftig konsol proppad i väggen?

Är det någon "murare" som har någon ide om vilken av ovanstående tankar som kan vara bra?

Kök under renovering med vit spis och vedspis, vitt kakel och murningen av en spiskåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av kök med murad spiskåpa, bänkskiva, kakel och olika köksartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är själva kåpan murad?

ylven ylven skrev:
Är själva kåpan murad?
´bakifrån ser den ut att vara murad med tegelsten

Jag är ingen murare, men skulle nog ändå säga att risken är betydande att kåpan rasar om den inte har ordentligt med stöd, I ditt läge skulle jag antingen spara den lilla muren eller sätta en stolpe som stöd.

Vill inte spara muren. Känns som stolpe är det bästa alternativet.
En 70 djup stolpe skulle vara bra för planeringen av resten av köket. Den borde väl räcka?

Är det riskabelt med tanke på sprickbildning att putsa stolpen efter att ha klätt den med rätt någon form av väv eller nät? Eller vill man putsa på "dött" material?

Tänker sätta stolpen upp förbi ca två kakelplattor ovanför bänk och på så vis minska djupet på stolpen i bänkskivehöjd. vill ju få plats med tänkta hällen.

Hej, jag tycker allt ser ganska plottrigt ut. Har du möjlighet tycker jag du ska rva ner alltihopa och göra om det från grunden så det hänger ihop bättre rent estetiskt. Spiskåpan är ju rätt fin så jag hade ju försökt anpassa allt mot den, men bäst är att ta bort allt och rita om det från grunden.

Hoppas du tar ett bra beslut och lycka till.

/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.