Hejsan!
Håller på med en lägenhetsrenovering där jag står inför beslutet att mura in en slags insats, där man då kan koppla på en mekanisk fläkt som sedan kan blåsa ut den varma luften och därmed värma hela lägenheten mycket snabbt och mycket effektivt. DOCK är den katastrofalt ful jämfört med en helt vanlig murad öppen spis. Och man är begränsad till tillverkaren när det kommer till storlek, rutan, material, kostnad m.m.
Så här kommer min fråga, och alla lösningar oavsett kostnad är intressanta, KAN man mura en öppen spis, där jag alltså själv kan välja utformning m.m. OCH som också går att ha en mekanisk fläkt som blåser ut varmluften?
Funktionen i en insats är ju att "håligheten" under och bakom elden har luft, denna värms upp av värmen som strålar genom "väggen" och då värmer upp luften i håligheten. Sedan blåser en fläkt ut denna uppvärmda luft genom ett galler på sidan.
Självklart kan man omöjligt få en lika effektiv lösning om man murar allt själv, då insatsen är byggd för detta syfte, men även om man bara skulle kunna få ut hälften av värmen skulle det vara super intressant då designen är mycket viktig för mig.
Så vad tror ni? Kan man mura någon slags "hållighet" bakom på liknande sätt? Eller finns det någon annan smart lösning någon hört om där man kan koppla på ett utblås på en vanlig murad historia? Man måste alltså på något sätt värma upp "ren" luft som man sedan kan blåsa ut.
I stort sett handlar det om, HUR kan jag konstruera en murad öppen spis så jag kan koppla på en mekanisk fläkt som blåser ut varmluft på sidan?
Är ni dessutom murare eller känner någon så får ni jobbet direkt. Finns i Stockholm, kan betala för resa och logi om någon är villig att göra resan.
PS. Bifogat en snabb ritning på så jag skulle vilja den murade öppna spisen att se ut.
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Emile