Jag har frågat om muren men får inget svar. Bara tystnad

hekosi skrev:
Det där stämmer verkligen inte. Om någon har parkerat bilen på tomten du köper betyder det naturligtvis inte att bilen tillfaller dig. Om jag bygger ett hus på din mark så får du inte riva eller flytta huset utan vidare.

Ts, kontakta kommunen och kronofogden om det blir strul, men först och främst föreslår jag att du går över till grannen. Att folk är så rädda för att konfrontera sina grannar om sådana saker som berör båda två är verkligen beklämmande.
Tycker du muren i detta fallet är lös egendom?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Det är skillnad hos olika kommuner på vad som krävs för murar. Vissa har som regel att murar upp till en viss höjd är bygglovsfritt. Andra har som regel att alla murar mer eller mindre kräver bygglov.

Din kommun har säkert regler för hur en släntfot ska avslutas mot tomtgräns.

Som någon var inne på så kanske grannen tycker att muren är din. Förra ägaren är ju avliden. Har han skriftligen motsatt sig muren?

Hemmakatten
Allmänt sett så är varken verkligheten eller lagen kategoriskt svart eller vit. Man kan definitivt inte bara riva en mur som tror inkräktar på ens egen fastighet. Inte ens om man vet att muren befinner sig på ens fastighet. Muren har stått ett antal år och det kan vara troligt att byggnadsnämnden anser att muren fyller ett syfte, att den stått där länge och att det minst olägliga är att muren står kvar. Vid en eventuell tvist kan dessutom besluta att göra en fastighetsreglering till fördel för grannen så att muren hamnar på grannens fastighet eller framtvinga ett servitut som låter muren stå kvar. Allt naturligtvis till en kostnad som på något sätt ska betalas av grannen, en själv eller delas av båda. Jag tycker att man många gånger här på forumet har alltför snabba och bestämda åsikter om lagars och regelverks tolkningar som kanske visar sig inte vara helt grundade.

• Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Som flera nämt så skall en mur ha bygglov, alla gånger om den är högre än 0,5m... Däremot så kan det ju vara intressant att anmäla ett ev svartbygge på sin egen fastighet :-) Vad blir av det *he, he*

Nä som sagt, bedömmer din kommun att den är bygglovspliktig och den saknar lov så kommer dom att hantera hela processen mot den de bedömmer vara ägare!

För en möjlighet till någon som helst framtida grannrelation så kan ju en gemensam diskussion vara på sin plats först, går den åt skogen så kan du ju meddela att du avser att kontakta bygglovsavdelningen... För att veta hur mkt du har på fötterna i denna process så kan du börja med att begära ut alla bygglov som finns i arkiven gällande både din egen och grannens fastigheter samt gällande detaljplanekarta... Utifrån dessa handlingar så kan du ha grepp om dialogen med grannen eller senare kommunen :)

peternicklas
Jag anlade en stödmur på vissa ställe på vår tomt. Krävdes bygglov, den är bara c:a 20 cm. hög. Detta varierar mellan olika kommuner. Hos oss är det bygglov på allt som heter mur oavsett hur hög den är. Som andra skriver, kolla vilka handlingar som finns, kontakta grannen efter det. Är det fortfarande dödläge, kontakta kommunen om svartbygge. Det är inte säkert att du får rätt men det bör inte kosta något att ställa frågan.

Apropå att tidigare ägare är avliden och ni inte vet/kan bevisa att hen motsatt sig muren: Vi hade ett snarlikt ärende. Juristen vi hade kontakt med tolkade lagen som att det är GRANNEN som måste visa att han har fått godkännande. Inte ni som ska visa att han inte fått det. Så om inga handlingar finns borde ni ha rätten på er sida.

Men så till det här med att HA rätt och att FÅ rätt... Det kan sluta på en rad olika sätt, inklusive det som beskrivs längre upp, att myndighet anser att det enklaste är att rita om tomterna så att muren hamnar på rätt sida. Du måste då tvångsförsälja en remsa mark och priset kan vara lite vad som helst, 20 spänn kvadraten...

Du kanske efter stridigheter lyckas riva muren som grannen har byggt
men är det värt grannsämjan att få muren flyttad ett par decimeter? Grannen kan ju dessutom bygga en högre mur nästa gång! Du får ju ändå leva med den. Kanske kan du plantera vackra blommor som döljer muren istället?

Låter som det inte finns någon grannsämja baserat på inlägget i förra sidan. Låter som en riktig jävel att behöva bo nära.

Har fått kontakt med bygglovsavdelningen i min kommun och de hittar inget bygglov på muren. Den är olovlig. Nästa steg är att mäta in mina tomtgräser vilket jag kommer att göra inom kort.

Ja det är inte en granne som är speciellt omtyckt av olika skäl

"Grannar, grannar, tack för att ni stannar kvar..." /Just D

• Gilla
ASolros
  • Laddar…
Kanske missat det, men hur mycket rör det sig om?
Som tråden någon här länkade tidigare så handlade det om 5-7 meter och totalt 150m2 om jag inte minns fel!
Så kan ju även här handla om att grannen snott mycket mark.

Redigerat:
Man måste nog fråga sig varför denna mur står där ö.h.t.?! Vem bygger prydnadsmur av betong i en tomtgräns? Kan ju vara så, att detta är en stödmur som behövs för att kompensera lutning i tomtgränsen. Kan även vara så att förre ägaren av tomten schaktat ned sin tomt så mycket, att grannen med muren tvingats bygga en mycket högre mur än annars hade behövts. Således behövs tomtkartor med höjdlinjer före och efter byggnationer för att se vem som är skyldig till vad.

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Tror att det finns en tidsregel som normalt är 10 år, då den kan de har vunnit hävd.
Är muren nyare än 10 år är det bara be han ta bort den. Vägrar han, kan du ta bort den och debitera grannen för rivningen. Men kolla först med kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.