Har en hel del lagningar med kemiskt trä att slipa. Har ett multiverktyg från biltema men det är inte mycket man har slipat förrän själva sliphuvudet där kardborrefästningen sitter behöver bytas eftersom slippappret inte längre fäster. Finns det någon annan/bättre variant av multiverktyg? Funkar för övrigt bra för ändamålet men kommer bli dyrt med alla byten av sliphuvud.

C Camilla A skrev:
Har en hel del lagningar med kemiskt trä att slipa. Har ett multiverktyg från biltema men det är inte mycket man har slipat förrän själva sliphuvudet där kardborrefästningen sitter behöver bytas eftersom slippappret inte längre fäster. Finns det någon annan/bättre variant av multiverktyg? Funkar för övrigt bra för ändamålet men kommer bli dyrt med alla byten av sliphuvud.
Om du försöker variera ställe på pappret du slipar med och inte trycker så hårt räcker kardborren längre. Det tappar sin fästförmåga när det blir så varmt att de börjar smälta. Till vissa slipmaskiner finns det mellanlägg man kan sätta mellan plattan och slippappret ”padsaver” men inte troligt till Biltemas kanske.

• Gilla
ÅkeSun och 1 till
  • Laddar…
Kanske en slipmus istället för multimaskinen?

• Gilla
Camilla A
  • Laddar…
Min åsikt som ren amatör är att multimaskinen är en usel slipmaskin. Detta eftersom slipplattans rörelse är mycket ineffektiv för slipning. Den bara roteras ju lite lite åt ena hållet och sedan tillbaka åt andra hållet igen, jättefort. Den slipar därför ingenting i mitten men mest i kanterna. En slipmaskin rör däremot hela slipplattan i en för slipning effektiv rörelse, tex excenter.

Byt maskin och använd multimaskinen för sågning mm, dvs det den är konstruerad för. Själv har jag en hel hög med slippapper mm till min Fein efter att jag ganska omgående gav upp slipandet med den.

• Gilla
Camilla A
  • Laddar…
C Camilla A skrev:
Lite komplettering: vi lagar ändträet på stående panel ovanför bla fönster. Även lockläkt. Sliphuvudet är endast 7x7 cm och smidig att använda just för att den är så liten. Googlade på pad saver men minsta storleken verkar vara 9x9 cm.

C Camilla A skrev:
Lite komplettering: vi lagar ändträet på stående panel ovanför bla fönster. Även lockläkt. Sliphuvudet är endast 7x7 cm och smidig att använda just för att den är så liten. Googlade på pad saver men minsta storleken verkar vara 9x9 cm.
Det går att klippa. Men troligen fel sorts kardborre, gäller att det är rätt både på papperssidan och sidan mot plattan.

• Gilla
Camilla A
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det går att klippa. Men troligen fel sorts kardborre, gäller att det är rätt både på papperssidan och sidan mot plattan.
Ok får kika på det! 👍

Nu blev jag lite nyfiken, du skriver ”Har en hel del lagningar med kemiskt trä att slipa.” och sedan ”vi lagar ändträet på stående panel ovanför bla fönster. Även lockläkt.”

Jag förstår inte riktigt vad problemet är som ni försöker fixa så några bilder vore nog hjälpsamt.
Har ni spacklat fasadpanel med kemiskt trä? Varför?

Sedan kan man väl konstatera att multimaskin — oavsett märke — är ett halvkasst alternativ för slipning om det inte är ”specialjobb” där åtkomst avgör val av utrustning. Annars är väl vilken slipmaskin som helst ett bättre val.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Nu blev jag lite nyfiken, du skriver ”Har en hel del lagningar med kemiskt trä att slipa.” och sedan ”vi lagar ändträet på stående panel ovanför bla fönster. Även lockläkt.”

Jag förstår inte riktigt vad problemet är som ni försöker fixa så några bilder vore nog hjälpsamt.
Har ni spacklat fasadpanel med kemiskt trä? Varför?

Sedan kan man väl konstatera att multimaskin — oavsett märke — är ett halvkasst alternativ för slipning om det inte är ”specialjobb” där åtkomst avgör val av utrustning. Annars är väl vilken slipmaskin som helst ett bättre val.

//Ronnie
Ja vi spacklar ändträ på fasaden med kemiskt trä. Det har blivit bra, tiden får utvisa om det håller. Jag ska titta på slipmaskin, kanske finns små alternativ.

• Skadad vitmålad träfasad med synliga spacklingsområden och flagnad färg på ändträ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
Tegell och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.