Byggahus.se

Multimeter

1. P
    Medlem Nivå 4
    Är på jakt efter en multimeter för att kunna mäta fram fas och nolla.

Vad rekommenderas?

2. S
    Medlem · Nivå 12
  3. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    NEJ Slugge !!! De där mejslarna kan bli livsfarliga om du får ett kortvarigt överslag. Bättre då med t.ex. en Fluke 2AC eller motsvarande från annan tillverkare.
    Om du även vill mäta spänningar, så finns det ju ganska många att välja på. Tänk bara på att testpinnarna/kablarna ska vara av bra kvalite, samt undvik de allra billigaste.

Redigerat 22 jan 2015 14:26
  4. P
    Medlem Nivå 4
    Kommer kunna mäta mot skyddsjord.
    Tänkte skaffa en Fluke 2AC alt Fluke LVD2 och en multimeter.
    Funkar det bra med text Uni-T UT61D eller ska man satsa på en mer avancerad Fluke modell?

5. S
    Medlem · Nivå 12
    Har svårt att tro att testmejslarna skulle få säljas i var och varannan butik om de skulle vara farliga men ge gärna exempel, Elsäkerhetsverket hade nog varit intresserade av detta.
    Förstår lite din poäng dock, känslan av att man "tar" på elen.

Fluke är nog den sämsta beröringsfria provaren jag vet, för det första har den en knapp man måste trycka igång den med och för det andra blinkar den hela tiden för att indikera att den är igång.
    ELMAs kan jag rekommendera, tydlig indikering med ljud och ljus, inbyggd lampa.

6. S
    Medlem · Nivå 12
    Låter som du vill göra mer än bara mäta fram vad som är fas och nolla, annars kan du ju bara köpa en multimeter för en 50-lapp.
    Det som är bäst annars är en spänningsprovare som denna exempelvis http://www.kjell.com/sortiment/el/v...ingsprovare/fluke-t90-spanningsprovare-p48332 saknar ju miultimeterns övriga funktioner.

7. P
    Medlem Nivå 4
    Fluke T90 verkar ha det jag behöver.

Om jag inte har tillgång till jord där jag ska mäta, hur gör jag då? Koppla FK till annat uttag som har jord och mäta mot den?

8. S
    Medlem · Nivå 12
    T90:n kan du mäta fram fasen enpoligt med.

9. P
    Medlem Nivå 4
    Ok, hur gör jag det?

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Vi diskuterade detta med provmejslar på mitt förra jobb och jag provade att blåsa in lite kondens i mejseln för att simulera att du har den ute i kylan och sedan kommer in i rumsvärme. Testade med spänningsgenerator och det slog redan vid mindre är 500V ! En enda transient på nätet t.ex. hiss som startar/stoppar, kan mycket väl räcka för att göra mejseln livsfarlig, och den erfarenheten har dock gjort att jag skyr dessa mejslar. Livet är mer värt än att köpa skräp för 20:-

• Laddar…
  11. P
    Medlem Nivå 4
    Är det värt att lägga lite till så att man får ett instrument med inkopplingsbar last?

12. S
    Medlem · Nivå 12
    Du låter svarta mätspetsen ligga kvar i fodralet, drar fram den röda stora delen med indikeringarna och rör vid bägge ledarna med denna. Den som får instrumentet att låta är fas. Testa i butiken innan du betalar. :)
    Är ju ingen stor priskillnad att gå upp en modell och få testknapparna om man har nytta av det.
    Sen kan man ju gå upp ytterligare osv..

Redigerat 22 jan 2015 15:06
    • Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 10
    Man skall även vara lite försiktig med dom billagaste multimeterarna eftersom dom saknar bra säkringar på strömområderna. Om instrumentet blir felkopplat då kan det bli en rejäl kortslutning med brännskador som följd

14. B
    Medlem Nivå 4
    Leta fram fasen går med vilken multimeter som helst och det är helt ofarligt.
    Ställ in multimetern på AC V, låt den svarta testkabeln hänga fritt i luften, prova med röda mätspetsen på tänkta nolla och fas, du ser tydligt vad som är fas.

Gjorde själv ett test här idag, 8 V på fas 0.2 V på nolla.

15. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag tror att det räcker bra med Fluken... Om du inte tänkt mäta resistans och andra roliga saker...