Hej!
Är en lite mer avancerad hemmapulare, som nu står helt utan növändig utrustning.
Spänningsprovaren klev jag sönder sommaren 2023, och nu har displayen i min gamla multimeter dött.
Är osäker på vad jag ska satsa på. Kommer även fortsättningen att dra en del el på egen hand (visst stöd från svåger somnär elektriker), och har relativt nyligen köpt en fastighet med flera byggnader på. Vissa med mindre snyggt dragen el. Blir en del detektivarbete.
Jag har övervägt en bättre begagnad Fluke T5-600 (tycker att de är lite dyra nya), men vet inte om jag lika gärna kan köpa mig en multimeter på Classe för några hundra.
Jag tänker att man inte alltid vet vilka funktioner man saknar, så därför frågar jag nu - vad bör jag köpa?
Tack på förhand!
Är en lite mer avancerad hemmapulare, som nu står helt utan növändig utrustning.
Spänningsprovaren klev jag sönder sommaren 2023, och nu har displayen i min gamla multimeter dött.
Är osäker på vad jag ska satsa på. Kommer även fortsättningen att dra en del el på egen hand (visst stöd från svåger somnär elektriker), och har relativt nyligen köpt en fastighet med flera byggnader på. Vissa med mindre snyggt dragen el. Blir en del detektivarbete.
Jag har övervägt en bättre begagnad Fluke T5-600 (tycker att de är lite dyra nya), men vet inte om jag lika gärna kan köpa mig en multimeter på Classe för några hundra.
Jag tänker att man inte alltid vet vilka funktioner man saknar, så därför frågar jag nu - vad bör jag köpa?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om du ska använda den i den fasta elinstallationen i inomhusmiljö ska den vara klassad för överspänningskategori (kat) 3, 400+ V.
Om du ska använda den före elmätaren eller utomhus ska den ha en klassning på kat 4, 400+ V.
För att mäta olika saker är en multimeter mer vettig. För att göra en kontroll om någonting är spänningssatt eller inte är en spänningsprovare bättre.
Om du ska använda den före elmätaren eller utomhus ska den ha en klassning på kat 4, 400+ V.
För att mäta olika saker är en multimeter mer vettig. För att göra en kontroll om någonting är spänningssatt eller inte är en spänningsprovare bättre.
Redigerat:
Tack!A avh67f skrev:Om du ska använda den i den fasta elinstallationen i inomhusmiljö ska den vara klassad för överspänningskategori (kat) 3, 400+ V.
Ingenting före elmätaren, men troligen utomhus då och då (lite fasadbelysning, uttag, mm).
Blir mest att kolla vad som är spänningssatt.
Har sneglat på Fluke T5-600 (cat III 600v) och T150 (cat IV 600v), men de är satans dyra. Måste finnas alternativ som är bättre lämpade för sådana som mig (som gör lite mer än vad de borde).
Kika på en HT208D under 500 kronor på amazon.K Kardan79 skrev:Tack!
Ingenting före elmätaren, men troligen utomhus då och då (lite fasadbelysning, uttag, mm).
Blir mest att kolla vad som är spänningssatt.
Har sneglat på Fluke T5-600 (cat III 600v) och T150 (cat IV 600v), men de är satans dyra. Måste finnas alternativ som är bättre lämpade för sådana som mig (som gör lite mer än vad de borde).
IEC 61010-1, CAT IV 600V, CAT III 1000V.
https://www.eevblog.com/forum/testgear/kaiweets-ht206208d/
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Dina uppgifter kräver ingen större noggrannhet. Viktigare är bra mätsladdar med olika former av krokodilklämmor eller krokar för du har troligen bara två händer. Upphängningsmöjligheter, kanske magnetfäste. En inbyggd summer är bra att ha.
T6-1000 om du vill ha schysst mätare, T-110 till 150 har problem med kablarnaK Kardan79 skrev:Hej!
Tack på förhand!
Det komiska är att biltemas spänningsprovare för en 500-ing är godkänd spänningsprovare.
Har inte så mycket konkreta förslag, men en tångamperemeter av något slag är användbart, liksom summerfunktion och Ohmmätning. Du lär få svårt att hitta ett instrument till billig peng som gör mycket.
Har inte så mycket konkreta förslag, men en tångamperemeter av något slag är användbart, liksom summerfunktion och Ohmmätning. Du lär få svårt att hitta ett instrument till billig peng som gör mycket.
Inbyggd summer - ja!T Thomas_Blekinge skrev:
Det är precis som du säger. Det största problemet har alltid varit för få händer.
Ska ha det med mig i sökandet.
Tack!
T5 och T6 är toppen men inte godkänd som spänningsprovare då den inte fungerar utan batteri. Men de är dryga om man till vardags ska mäta spänning med dem, då är T150 bättre. Jag har både T5-1000 samt T150, det som är bra med T150 är att man kan resistansmäta med den också.Totte_S skrev: