4 563 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Multi-room
Tjenare alla teknikfantaster!
Jag skall snart skaffa ny ljudanläggning hemma och har lite funderingar kring detta.
Jag skulle nämligen vilja kunna styra musiken från olika rum så att jag kan ha låg volym i köket, hög volym på övervåningen samt kanske avstängt i vardagsrummet. Om det är möjligt till en vettig kostnad skulle jag gärna vilja ha möjligheten att kunna köra olika låtar från datorn i olika rum.
Vänligne ge mig tips på hur jag skall göra och vad jag skall köpa för grejer.
Häpp!
Jag skall snart skaffa ny ljudanläggning hemma och har lite funderingar kring detta.
Jag skulle nämligen vilja kunna styra musiken från olika rum så att jag kan ha låg volym i köket, hög volym på övervåningen samt kanske avstängt i vardagsrummet. Om det är möjligt till en vettig kostnad skulle jag gärna vilja ha möjligheten att kunna köra olika låtar från datorn i olika rum.
Vänligne ge mig tips på hur jag skall göra och vad jag skall köpa för grejer.
Häpp!
allting går ...
olika volym i olika rum ... ser framför mig en on/off knapp och volymknapp vid sidan av belysningskanppen vid ingången .. det gäaller ju för samma ljudkälla i hela husest ..
Vill du däremot ha olika musik i olika delar av huset ifrån samma källa(MP3-server) kan du ju skaffa t.ex. Phillips streamium som tar emot musik som strömmas ifrån datorn, den är dessutom trådlös så du behöver inte ens dra kablar i hela huset.
/stefan
olika volym i olika rum ... ser framför mig en on/off knapp och volymknapp vid sidan av belysningskanppen vid ingången .. det gäaller ju för samma ljudkälla i hela husest ..
Vill du däremot ha olika musik i olika delar av huset ifrån samma källa(MP3-server) kan du ju skaffa t.ex. Phillips streamium som tar emot musik som strömmas ifrån datorn, den är dessutom trådlös så du behöver inte ens dra kablar i hela huset.
/stefan
Kolla även den här tråden. Squeezeboxen kan göra en del av det du vill i kombination med förstärkare och högtalare förstås.
Från Squeezebox owners guide
Från Squeezebox owners guide
Controlling Multiple Squeezeboxes with one SlimServer
Any number of Squeezeboxes on your local network can connect to a single
SlimServer. Each player operates independently of the others, so you can
play different music on each one. You can also synchronize them to play the
same music in every room of your house simultaneously.
Beroende på vilken prisnivå du tänker dig så... Om du snäpper upp en nivå från Squeezebox, så är det Sonos du ska ha. Med Sonos får du en radiobaserad kontroller som styr upp till 32 förstärkare, som du kan koppla i zoner. Du kan från denna kontroller välja om tex alla spelare i en zon ska följa samma mastervolym (tex har jag en till dushrummet som spelar samma musik som vardagsrummet, fast med lägre volym - dock om jag höjer i vardagsrummet, så höjs även dushrummet osv. Man kan även spela olika musik i olika rum/zoner. Kontrollern har färgskärm, så playlists är lätta att hantera, och man får se skivkonvolutet på den nu spelande musiken.
Alla burkar, förstärkare och kontroller kommunicerar med ett mesh radionätverk, så om jag går ner i ut i trädgården och slänger mig på en solstol, så pratar kontroller med den närmaste förstärkarn. Minst en förstärkare måste kopplas till LAN.
Naturligtvis kan man köra internet radio, använda som avancerad klockradio osv.
Musiken kan ligga på en billig NAS, så om man inte vill, behöver man inte ha datorn igång. Naturligvis kan man ha flera kontrollers, tror man kan styra så att vissa rum kan tidsstyras (tex barn/tonårsrum) för nattefrid. Har inte använt detta själv dock.
Men efter snart ett år är jag helnöjd. Ska snart bygga ut ytterligare, så garaget får egna högtalare, så slipper man spela så högt från någon annat rum.
5 hörluar av 5 möjliga
www.sonos.com
Klicka här för att svara