Hej,
Jag bor i en hyresrätt från 2014 och i den finns ett kylskåp från Electrolux (tvådelat). Detta är en s.k. TwinTech Frostfree-kyl med en separat insats i frysen som ska cirkulera luft (se bild). Den här delen driver mig till vansinne:
Bakom panelen i frysen finns det två kontakter/kopplingar: Kan man inaktivera själva fläktfunktionen med nån av dessa? Jag tar hellre att jag behöver frosta av frysen ibland, än att lyssna på det här ljudet.
Jag bor i en hyresrätt från 2014 och i den finns ett kylskåp från Electrolux (tvådelat). Detta är en s.k. TwinTech Frostfree-kyl med en separat insats i frysen som ska cirkulera luft (se bild). Den här delen driver mig till vansinne:
- Den verkar vara uppbyggd på två sätt. En sensor som kör igång fläkten intermittent, samt en sensor som känner av när jag precis varit inne i kylskåpet (dvs, när lampan tänts. Har testat genom att täcka för sensorn för lampan). Det slår aldrig fel att den startar när jag precis varit inne i kylskåpet.
- Insatsen i frysen ger ifrån sig olika ljud, men oavsett så hörs den ut från kylskåpet. Det märkliga är att det alltid är fläkten som låter. Det värsta ljudet är ett lågfrekvent mullrande som sipprar ut från dörrarna (förslagsvis i luckan som blir mellan de båda dörrarna) och projicerar ljudet rakt utåt. I min lägenhet har jag kylskåpet med dörrarna som vetter rakt fram mot två garderober och bakom dessa en gipsvägg (oisolerad) och därefter kommer en sovalkov. När mullrandet startar så låter det som en bil står på gatan med tomgång (inte en tyst modern bil, utan en 90-talare. =) ) och detta ljudet är precis i huvudhöjd vid sängen. Det är rätt störande när den går i 40 minuter till 1 timme, för att vara tyst i typ 20 minuter och sen igen.
- Nu är ju frågan; Varför ger fläkten ifrån sig olika ljud? Min teori är att den inte är riktigt friskt, för ett tag lät det som det var mekaniskt fel på den då den skrapade och höll på (Ljudfil: https://vocaroo.com/i/s0W4ssXTELQd ). Som jag skrev tidigare så det enda jag hör från kylskåpet (förutom en del knäppande som är vanligt) är det just den här insatsen. Det märkliga är dock att fläkten ger ifrån sig olika typer av ljud (styrker min tro på att den är kajko, ) Ibland är den rätt tyst, och ibland mullrar den på ordentligt.
- Att jag skulle frosta av frysen då det kunde ha bildats frost på vingarna till fläkten (Rimligt tänkte jag, men inte blev det bättre).
- Andra gången han var här så drog han fram kylskåpet och satte dämpare på kompressorn. Dvs, han lyssnade inte på vad jag sa om att det inte var kompressorn som levde om. Det svåra är att försöka få fram ljudet precis när dom är här, men det lilla han hörde var att "Det där låter normalt" (och det var inte det lågfrekventa bullret jag menade)... Men han bor inte här 24 timmar om dygnet heller.
- Har nu ringt en tredje gång och begärt en ny tekniker. De sa dock att detta är sista gången och om den personen också konstaterar att det är normalt så får jag väl köpa det.
Bakom panelen i frysen finns det två kontakter/kopplingar: Kan man inaktivera själva fläktfunktionen med nån av dessa? Jag tar hellre att jag behöver frosta av frysen ibland, än att lyssna på det här ljudet.
Jag rekommenderar att du läser ett par av electroluxarens inlägg, förslagsvis imorrn när du nyktrat till så du kan ta till dig innehållet. Du kommer upptäcka att innehållet allt som oftast är höst relevant och knappast trolleribemängt.C Caywin skrev:
Ja, jag vet att detta inlägg är lite drygt och en smula ohyfsat, men drygkukar får svar som de frågar.
Justera approachen två grader höger.
Det är ju mycket ett märkligt svar man får på en helt ärlig fråga. Kan inte se att jag ställt en dryg fråga utan vände mig helt enkelt till ett ställe jag trodde kunde komma med input om vad det kunde vara. Har man ingenting att komma med så ger ju svaret ingenting.
Dryga svar får dryga kommentarer. Vad min nykterhet behagar så tycker jag gott du kan justera din attityd eftersom du inte har någon aning om vem jag är.
Består hela det här forumet av dryga översittare eller?
Dryga svar får dryga kommentarer. Vad min nykterhet behagar så tycker jag gott du kan justera din attityd eftersom du inte har någon aning om vem jag är.
Består hela det här forumet av dryga översittare eller?
Moderna kylar väsnas, så är det bara.
Tyvärr.
Dessutom i en hyresrätt, man kan inte göra annat än att anmäla till värden, är det inte "fel" får man leva med det. Äger man kåken/lägenheten själv kan man ställa dit den kyl man vill/anser sig ha råd med.
Eletroluxaren vet vad han/hon pratar om, läs runt lite så inser du det. Man behöver inte börja karriären med att kalla folk för drygkukar.
Tyvärr.
Dessutom i en hyresrätt, man kan inte göra annat än att anmäla till värden, är det inte "fel" får man leva med det. Äger man kåken/lägenheten själv kan man ställa dit den kyl man vill/anser sig ha råd med.
Eletroluxaren vet vad han/hon pratar om, läs runt lite så inser du det. Man behöver inte börja karriären med att kalla folk för drygkukar.
Det är fö betydelselöst vem du är, inte är eller råkar vara.
Mycket möjligt att den personen vet mycket, men att förmedla det genom att helt sonika slänga in en dryg kommentar som inte gett något hittills.
Jag har då förbrukat tillräckligt många kylskåp för att tycka att dessa ljuden är utanför det normala. Speciellt ljudet från ljudklippet jag laddat upp. Jag tycker inte att det låter som en frisk fläkt, men det är min upplevelse.
Jag har då förbrukat tillräckligt många kylskåp för att tycka att dessa ljuden är utanför det normala. Speciellt ljudet från ljudklippet jag laddat upp. Jag tycker inte att det låter som en frisk fläkt, men det är min upplevelse.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är du flygare?Fotografen skrev:
Jag rekommenderar att du läser ett par av electroluxarens inlägg, förslagsvis imorrn när du nyktrat till så du kan ta till dig innehållet. Du kommer upptäcka att innehållet allt som oftast är höst relevant och knappast trolleribemängt.
Ja, jag vet att detta inlägg är lite drygt och en smula ohyfsat, men drygkukar får svar som de frågar.
Justera approachen två grader höger.![]()
Skulle inte kunnit skrivit detta bättre självFotografen skrev:
Moderna kylar väsnas, så är det bara.
Tyvärr.
Dessutom i en hyresrätt, man kan inte göra annat än att anmäla till värden, är det inte "fel" får man leva med det. Äger man kåken/lägenheten själv kan man ställa dit den kyl man vill/anser sig ha råd med.
Eletroluxaren vet vad han/hon pratar om, läs runt lite så inser du det. Man behöver inte börja karriären med att kalla folk för drygkukar.
Okay nu sänker jag mig så lågt att jag når ned till tangentbordet och verkligen nå botten.C Caywin skrev:Hej,
Jag bor i en hyresrätt från 2014 och i den finns ett kylskåp från Electrolux (tvådelat). Detta är en s.k. TwinTech Frostfree-kyl med en separat insats i frysen som ska cirkulera luft (se bild). Den här delen driver mig till vansinne:
Jag har haft Electrolux här två gånger och det enda de gjort var:
- Den verkar vara uppbyggd på två sätt. En sensor som kör igång fläkten intermittent, samt en sensor som känner av när jag precis varit inne i kylskåpet (dvs, när lampan tänts. Har testat genom att täcka för sensorn för lampan). Det slår aldrig fel att den startar när jag precis varit inne i kylskåpet.
- Insatsen i frysen ger ifrån sig olika ljud, men oavsett så hörs den ut från kylskåpet. Det märkliga är att det alltid är fläkten som låter. Det värsta ljudet är ett lågfrekvent mullrande som sipprar ut från dörrarna (förslagsvis i luckan som blir mellan de båda dörrarna) och projicerar ljudet rakt utåt. I min lägenhet har jag kylskåpet med dörrarna som vetter rakt fram mot två garderober och bakom dessa en gipsvägg (oisolerad) och därefter kommer en sovalkov. När mullrandet startar så låter det som en bil står på gatan med tomgång (inte en tyst modern bil, utan en 90-talare. =) ) och detta ljudet är precis i huvudhöjd vid sängen. Det är rätt störande när den går i 40 minuter till 1 timme, för att vara tyst i typ 20 minuter och sen igen.
- Nu är ju frågan; Varför ger fläkten ifrån sig olika ljud? Min teori är att den inte är riktigt friskt, för ett tag lät det som det var mekaniskt fel på den då den skrapade och höll på (Ljudfil: [länk] ). Som jag skrev tidigare så det enda jag hör från kylskåpet (förutom en del knäppande som är vanligt) är det just den här insatsen. Det märkliga är dock att fläkten ger ifrån sig olika typer av ljud (styrker min tro på att den är kajko, ) Ibland är den rätt tyst, och ibland mullrar den på ordentligt.
Är det nån som har erfarenhet av såna här kylskåp? Är det verkligen rimligt att en fläkt ska ge ifrån sig ett sånt lågfrekvent mullrande bara för att cirkulera runt luft? Varför levde den om så förbannat i ljudklippet?
- Att jag skulle frosta av frysen då det kunde ha bildats frost på vingarna till fläkten (Rimligt tänkte jag, men inte blev det bättre).
- Andra gången han var här så drog han fram kylskåpet och satte dämpare på kompressorn. Dvs, han lyssnade inte på vad jag sa om att det inte var kompressorn som levde om. Det svåra är att försöka få fram ljudet precis när dom är här, men det lilla han hörde var att "Det där låter normalt" (och det var inte det lågfrekventa bullret jag menade)... Men han bor inte här 24 timmar om dygnet heller.
- Har nu ringt en tredje gång och begärt en ny tekniker. De sa dock att detta är sista gången och om den personen också konstaterar att det är normalt så får jag väl köpa det.
Bakom panelen i frysen finns det två kontakter/kopplingar: Kan man inaktivera själva fläktfunktionen med nån av dessa? Jag tar hellre att jag behöver frosta av frysen ibland, än att lyssna på det här ljudet.
- hyresrätt - inte ditt skåp - du har inte rätt att göra någonting med det inte ens att tillkalla tekniker. du kan bara felanmäla till hyresvärden.
- Du uppger inte vad det är för modell eller PNC vilket gör att det är omöjligt att veta vad detta skåp har för ursprung. electrolux twintech är samma sak som att säga att jag har ett husqvarna opal, opal har nästan alla produkter namngetts från 80-talet. PNC och serienummer är tvingande att ange för att en Electrolux tekniker skall åka ut på hembesök.
- fläkten fungerar normalt ungefär som du beskriver men det är andra parametrar som triggar. Gångtiden är normal för kompressorn.
- Ljudet är svårt att härleda då mycket övertoner försvinner i ljudupptagningar. Nu beror det på vart skåpet kommer ifrån för att veta vad detta ljud är. Det kan vara lager ljud typiskt Kina, det kan vara att propellerbladet lossnat från axeln typiskt Ungern, och det kan vara att propellern går i is, alla dessa förhållanden kan medföra olika ljud. Nu har ju teknikern uppmanat dig att frosta av frysen för att utesluta den senaste möjliga orsaken dvs att propellern går mot is. Om du har gjort en fullständig manuell avfrostning, dvs. att du har separerat skåpet från el-matningen (dragit ur sladden) samt lämnat dörren till frysen öppen i två dygn och ljudet efter ny driftsättning ( tryckt tillbaka stickproppen i uttaget) är borta eller radikalt ändrat karaktär så är orsaken onormal isbildning. Denna överdrivna isbildning kan bero på många olika saker men isbildning är mer frekvent i år med denna sommar än tidigare år.
- Du har inte nämnt något om ojämn temperatur eller anomalier i kyl-delen vilket skulle kunna ge fler/andra orsaker.
- Det framgår inte av ljudklippet något utpräglat lågfrekvent ljud, ett slikt ljud torde härstamma från kompressorn.
- I och med att jag inte vet vad du har för skåp kan jag inte förmedla vad dessa kontakter kopplar ihop. Märk väl att alla egna ingrepp förbrukar eventuell kvarstående garanti. Att koppla bort fläkten är en väldigt obra sak att göra då kylan helt eller delvis uteblir.
Återkom gärna med PNC så kanske jag kan komplettera med mer information.
