D
Håller på att färdigställa badrummet. Tänkte köra Gustavsberg Nautic 1500 toalett och få den så nära väggen som möjligt.

jag förstår att en excentrisk muff kan förskjuta toaletten men hittar bara en 30mm om det är ett 118-rör som kommer upp ur golvet.

https://www.bauhaus.se/wc-anslutnin...IOWMJq8aJ9k71HsHFZj1kC4l_utHeB64aAoxdEALw_wcB

Finns det andra produkter som passar 118mm avloppsrör och som förskjuter toaletten mer än 30mm?

D
Läser jag Jafos instruktioner så tycks den inte passa, åtminstone så finns inte 118mm rör uppräknat som anslutningsmöjlighet (såsom det till exempel gör på den från Bauhaus).

Tror jag kan behöva 40-50mm offset (80mm blir för mycket).

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
om du med 118mm rör menar en helt vanlig gammal klassisk klosettanslutning så är det nog mer så att den används mindre och mindre och tillbehören till just dem blir ju lätträknade.
Idag drar man ju oftast 110rör upp genom golvet hela vägen och sen kapas det när golv och ytskikt är klart och sen har man anslutningar till det.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan 118 mm konverteras till 110 mm med en gumminippel av något slag. Då finns det ju fler stosar att välja på.

D
Det är en sån här som kommer upp i golvet:

• Grå PVC-avloppsrör med böj och svart muff som sticker upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Det är en sån här som kommer upp i golvet:
ja det är en gammal klassisk toa anslutning. Används vad jag förstår ganska lite idag. Därför blir det väl glest med tillbehör.

D
Tror kanske jag inte ska strypa flödet med en större offset än 30mm då jag har en 90 gradersböj efter den där anslutningen, visserligen stående men därefter har jag en liggande 90 böj. Suck! :cry:

Låter inte som nån genomtänkt installation? Hur många böjar har du menar du?

S
D Derbyboy skrev:
Tror kanske jag inte ska strypa flödet med en större offset än 30mm då jag har en 90 gradersböj efter den där anslutningen, visserligen stående men därefter har jag en liggande 90 böj. Suck! :cry:
Tänk på att det är en stor skillnad på 2x45° alternativt en långböj jämfört med en "kort" 90° böj. Vad jag förstår så ska man inte använda den sistnämnda även om det är stående.

D
Nej jag vet, känns jobbigt men får se hur det fungerar i verkligheten.

Jag har tre böjar efter toaletten:

2 stycken vertikala, stående (varav en är böjen ovan)

1 stycken horisontell, alltså en liggandes böj.

D
Efter den sista böjen sitter det en renslucka.

D
Det här är den sista böjen.

den är ju ifs också stående

• Stående böj på avloppsrör monterat under tak i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.