Byggahus.se
T
Hejsan,

Jag håller på och bygger en fritidsbostad på en ö med egen strand och det är bilväg ända fram. Tomten är väldigt låg så jag har varit tvungen att fylla upp markbädden rejält för att få "säker höjd" med tanke på vattenståndet. Jag har även kört en hel del fyllnadsgrus runt markbädden, men i övrigt så är tomten väldigt låg. Då det dessutom är rejält långrunt så planerar jag nu att muddra strandkanten. Naturligtvis främst för att förbättra/snygga upp strandlinjen men även för att få fyllnadsmaterial. Detta tänkte jag använda för att fylla upp på tomten där det är som lägst och senare fylla på med matjord och så in det som gräsmatta. Muddringsmaterialet består mest av lera, delvis sandblandad, med en hel del stenar. Jag uppskattar att det är fråga om 600-800 m3 material som skall flyttas.

Är det någon som gjort något liknande och har tips/ideér på hur man skall utföra det för att få ett bra resultat?

Jag tänkte använda mig av grävmaskin med larvfötter och köra bort med traktor och släpvagn. Hur tjock is behövs det för att bära ekipaget? Jag har fört undan snön på isen så det skall frysa bättre och det är nu minst 40 cm tjock kärnis. Jag har även möjlighet att spola isen med traktordriven pump om det behövs. Jag skulle gärna muddra minst 30m ut från stranden och där är vattenståndet endast kring 1m vid normalt vattenstånd. Fungerar detta eller borde man använda en grävmaskin med extra lång arm och endast arbeta från fast mark? Hur får man strandkanten snyggt gjord? En möjlighet är ju att använda stenarna och bygga en mur för att förhindra att muddermassorna sköljs tillbaka i havet.

Jag tänkter mig att mars skulle vara lämplig månad, främst med tanke på fiskarnas lekperiod. Om det inte går med vintern, när är det övrigt lämpligt att muddra? Kring/efter midsommar?

Jag hade tyvärr inga bra bilder. Denna är från i höstas då det var högvatten (ca +1m).

2017-11-18 13.55.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälsningar,
TT

Har inga egna erfarenheter, men lite extra att tänka på. Jag antar att du kollat att dina tillstånd är i ordning, så inte länstyrelsen sedan kommer med kraftiga vitesförelägganden.Muddringarbeten brukar vara känsligt.
Vad gäller isens bärighet, så är ju det beroende av vattnets salthalt, men borde finnas tabeller för det. Är ju också ganska stor spridning på grävmaskiners tyngd och hur långt bort från tyngdpunkten, som vaken ( muddringshålet) är belägen.

T
Alla tillstånd är i ordning, men bra poäng. Jag antar det är ganska många som "glömmer" en sådan grej...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
Att köra på isen för att sedan behöva krossa isen hade inte fallit in mig. Jag hade försökt att göra en landbrygga in i vattnet, t ex samla alla muddringsmassa framför grävmaskinen så att den kan köra över de.
När jobbet är färdigt, gräver man bort landbryggan igen
Är det dock framförallt lera, går det inte så bra, och behöver du hitta grus/stenar.

T
Jag har helt glömt bort denna tråd. En liten uppföljning kommer här.

Detta projekt genomfördes förra vintern på bevattnad is med vanlig grävmaskin och traktor/vagn. Allt grävande gjordes från isen, naturligtvis börjande utfirån... ;) Bitar av armeringsjärn svetsades fast på larvfötterna för bättre fäste.

Slutresultatet blev bra, men man underskattar vikten av att ha tillräckligt med utrymme på land att dumpa muddringsmassorna på eftersom de ju till största delen innehåller vatten och is. Trots en otroligt torr sommar ifjol så har massorna släppt en hel del vatten ännu under denna vår/försommar. Nu i sommar skall allt jämnas ut och gräsmatta skall sås.

• Gilla
IsabelleW och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Har en Hymac 580 och väger ca: 12 ton. Skall muddra till vintern och behöver förmodligen vattengjuta för att få bärighet. Vad tjock is hade du när du muddrade och vad var vikten på maskin?
/H

T
Vikten vet jag faktiskt inte, men jag gissar kring 20 ton. Det var dels bottenfruset då vi muddrade, men annars så var det väl ca 25 cm tjock fast fin kärnis. Se till att få bort eventuell vass eller liknande nu under hösten, så får du betydligt bättre och hållbarare is.

Lycka till!

Vore häftigt att se bilder på ditt projekt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.