Byggahus.se
Funderar på att skaffa mig ett uppblåsbart spabad till huset, har läst tråden om lay z spa och det verkar ju mest vara krångel med dessa spa. Har även tittat en del på konkurrenten Mspa och de verkar ju vara snäppet vassare kvalitetsmässigt av bilderna att dömma, dock kostar de dubbelt upp mot lay z spa...De har tydligen en ny modell med "riktiga" massagejets som masserar och även bubbel i, verkar intressant men kostar 15000:-! Någon som har erfarenhet av Mspa?
Mvh
/Erik
 
  • Gilla
Keegan
  • Laddar…
Hej,
Jag har ett Camaro 150 sedan våren 2011.
Jämfört med lay z så är det som du skriver stora kvalitetsskillnader då lay z mer är ett leksaksbad.
C150 är väldigt enkelt att montera och demontera men nackdelen är just att det måste demonteras på hösten eftersom det inte tål lägre temp än -10C. Idag har vi just nu -2 och badet är ca 40C.
Det är väldigt bra isolerat och förlorar endast 1-5C per dag om värmen är avstängd.
Uppvärmningstiden är ca 1-2C i timman när det är kallt ute.
Stora nackdelen är att termolocket är uppblåsbart och att det snabbt bildas en pool på överdraget när det regnar.
Jag skulle inte rekommendera det nya Jetbadet då det finns riktiga Spa för 30.000 på ex bauhaus.
Anledningen till att jag köpte var att se hur det var att sköta och inser nu att vi kommer gå på ett riktigt spa istället. Men för den som "orkar" tömma varje höst och fylla ett par ggr på sommarhalvåret så är det ypperligt. Man måste byta vatten några ggr för filtret/vattenpumpen klarar inte att rena vattnet tillräckligt. Vi badade högst 10 ggr förra året och fick byta vatten 2 ggr. Jag rekommenderar starkt att man duschar innan för vi gjorde det misstaget att inte duscha första gången och det var vattenbyte direkt efter. Badklädes "ludd", hår och allmänt smuts klarar filtret inte av. Det känns mer som att filtret endast skyddar mekanismen/rör mot igensättning. Men som sagt, det är billigt (9500 på Coop) varmt och bubblar så det i kombination med en kall öl så går det hem på varje bjudning:)
 
Redigerat:
Hej har också ett camaro 150 .Jag sätter en badboll på termotäcket sen svarta överdraget. regnvattnet rinner av väldigt lätt då.mvh Pelle
 
Skall genast testa badbollen:)
 
Förresten Pelle, hur funkar dina filter? Upplever du samma bekymmer som jag?
Kan tillägga att förra året värmde jag bara upp när jag skulle använda det och därav dålig filtrering. I år är det på hela tiden och filtrerar när det värmer så jag upplever att vattenkvaliten är betydligt bättre men det lär väl märkas på elräkningen.
 
Ja det är billigt men som sagts tidigare i tråden, leksak av dålig kvalitet.
Mspa kostar 8000-10000 och även det är inte 100 i kvalitet men mer än dubbelt så bra som lay-z.
Men visst, ett lay-z kanske håller ett par sommrar även om det ev. kommer strula en del.
 
Mangan 69 skrev:
Hej!
Jag har ett Mspa Camaro 150 sen december 2011.Vi badar året runt.Det är bara en tillsyns gräns som står i bruksanvisningen.Vi har badat 2 vintrar nu o ner till minus 30 grader inga problem.Man kan alltså bada ute året runt,det räcker att ha tillsyn en gång i veckan att man då tittar till sitt spa att allt är ok.
Denna information o garanti fick vi av www.mspasverige.se
När det gäller jet spa från mspa har jag en kompis som har modellen J 213 som fungerar jätte bra,härligt med vattenmasserande munstycke.Viktigt att veta att man har en drift på endast 200 kr i månaden i snitt året runt inräknat om man badar på vintern. Köper man ett glasfiberspa för 30 000 kr får man räkna med en drift på 500-700 kr i månaden därför att isoleringen i dessa billga spa är väldigt obefintliga.
Lycka till!
Jag står i valet och kvalet mellan Mspa Camaro 150 och J 213. Vilket skulle du välja om du köpte idag? Känns som att det blir mer "bubbel" i Camaro 150 vilket talar för den modellen. Sen undrar jag hur ni gör med byte av vatten vintertid? Springer ni in och ut med hinkar fyllda med varmvatten varannan månad? :)
 
Mangan 69 gör finfin reklam för mspa i sitt första inlägg. Tänk på det. Antagligen är han representant för företaget.
 
Hej,

Har slängt ut en säljare (alternativt tekniker) från The MSpa Sverige EKC Nordic Trading AB från tråden.
Vill påminna de med kommersiellt intresse i detta att läsa våra regler, då främst:
§ 5 Reklam
Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar, wikin och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, utom i de fall där särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut till våra besökare är det möjligt att annonsera på anvisade annonsplatser. Maila oss på annonsera@byggahus.se för information.

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.

I forumet Säljes & skänkes får privatpersoner annonsera byggrelaterade varor.

§ 5.2 Dold reklam
Upprepade, systematiska rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som reklam även om ingen tydlig koppling finns. Denna typ av inlägg kan raderas utan förvarning.

Det är inte heller tillåtet att tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam.

Mvh

Stefan, Moderator
 
Hej

Går i planerna att köpa m-spa camaro 150. Men har någon koll på livslängden? Ni som har m-spa, hur länge har ni haft det?
 
Har ett Camaro b-150 sedan i juni, fungerat kanon. Mysigast att bada nu när det är kallare ute på kvällarna, stjärnklart 38 grader i vattnet och en kall pilsner är ganska oslagbart.
 
Låter bra. Har du hört något om livslängd på det? Måste du byta vatten ofta? Står det på hela tiden? Faktiskt elkostnad? Många frågor :)
 
Räknar med att den ska hålla ett par år. Verkar finnas reservdelar att köpa ifall något skulle gå sönder. Jag har bytt vatten en gång mest pga att jag var dålig på att klorera. Drar ca 250kWh i månaden när jag håller 38 grader.

Några andra funderingar så bara fråga på!
 
Nu är mitt mspa beställt. Blev ett silver cloud b112. Tittar nu lite på klor och det är ju en djungel. Vad kör du för klor och hur gör du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.