Dörför frågar jag vilken modell han har för vissa av dom är ms-larmet kopplat till köldbärarpumpen.

Jonaserik tack för info:)

Provade att trycka in den röda knappen vid F11 men det händer inget, den fjädrar bara tillbaka.

Men som sagt just NU har jag inget larm Men vad ska jag göra först OM/NÄR den larmar på MS nästa?

Jepp men det vet jag inget om. Det är inga tampar kopplade på 97 -98 på MS, så hur larmet registreras kan jag inte säga, utan kanske ett riktigt EL-schema om det går att se det.

Tack för info:)

Det är en Thermia Eko

• Information om Thermia värmepump Eko, skötselanvisning, bild på produkten, logotyp, placerad i pärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda ska fjädra tillbaka, har du inget larm nu så avvakta och se vad som händer. När du får ett MS-larm så kolla kontaktorn som sitter ovanför motorskyddet, i mitten så finns en liten svart knopp, är den inne så ska kompressorn ha ström till sig och ute ingen kompressordrift. Som växelventil skrev så kan det larma från en annan del i VP. Det kan sitta en termokontakt i kompressorn som bryter om den blir för varm och då startar den när den kallnat.

1

• Svensk text som beskriver skyddsfunktioner och felmeddelanden för en värmepump: högtrycksvakt, lågtrycksvakt, motorskydd.
    Skapa konto
Där ser man, bra info. Är en automatsäkring för den. Då blir det att kolla pumpen för köldbäraren, det verkar som att den går ibland och kan kärva till sig. Vet inte om den stoppar när kompressorn stannar för normalt temp. Gör den det så kan det vara kondensatorn som sagt upp sig. Kostar ca 100 kr att köpa och lätt att byta. Tar dom in en servicegubbe så säger hen bara att byta pump, pris med jobb 5000kr. Det gäller för en del att skära guld.

Nu har den fått MS larm igen:(

MEN jag såg fel förra gången tror jag för det är BLINKANDE larm MS.

Hur ser kontaktorn ut som du nämde

Den del som sitter ovanför motorskyddet, märkt med F11, lys in på mitten, då syns om den är lång inne eller ute, kanske då jämns med kanten som är där. Tryck inte på F1 eller F2 förrän du kikat. Sen trycker du på F! först och F2 sen.

jonaserik@

Var sitter den där kondensatorn någonstans?

Blinkar det röd lampa säger manualen att det är givaren!

• Elektriskt styrsystem, kablar, säkringar, brytare, varumärken, varningsmärken, industriell utrustning, ingenjörsteknisk installation.
    Skapa konto
  • Teknisk installation innehållande rör, ledningar, en svart kompressor och andra komponenter, troligen för kylsystem.
    Skapa konto
Så här ser det ut

• Elutrustningar: kontaktor, termisk relä, säkringar. Märkning för pumpkontroller. Elektriska anslutningar och ledningar.
    Skapa konto
OK nya rön, ingen kondensator då. Det är då en givare som bråkar, inget ovanligt, det sitter en på röret som är isolerat med gummi, Innanför isoleringen och en som sitter på röret som går till värmen ut. Det verkar som att ni inte har full koll för en VP. Kanske en granne kan hjälpa till innan ni beställer service.

Har tyvärr ingen granne som kan sånt tror jag.

Är det dessa två givare ( under isoleringen!) du menar?

• Bild på en teknisk installation, kablar, rör, och en säkringsbrytare med en röd knapp.
    Skapa konto
  • Inre mekanik av en apparat med kopparledningar, isoleringstejp och elektriska sladdar. ValueEventListenerClient
    Skapa konto
Några tips på vilka givare det kan vara:)?

Det är som sagt bara när pumpen kör ut varmvatten till elementen som den larmar.

För varmvattenproduktion är det aldrig problem!

Jepp den första är för köldbäraren och har en förmåga att få en del kondens/fukt i sig, prova med att lossa den och blås med hårtorken en liten blit ifrån, i 5 minuter. Då kan dom torka. Den andra är för värmen och brukar inte bråka så ofta. Innan du tar ut dom så om det finns någon indikering i displyen på en temp, den ska då ändra sig mycket. Bara för att kolla på ett enkelt sätt om dom reagerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.