Hej!

Hittade ett gäng sådana här i garaget som förra ägarna har lämnat efter sig. Sökte på ordet MOX men jag antar att detta inte är en typ av kärnbränsle. Någon som vet vad det är och vad det används till?

/Ekblom
 
  • mox.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är troligen bränslebriketter, typ metatabletter, till en moxlödkolv. Användes bla av Telegrafverket/Televerket för att kunna löda blanktråd uppspetad i en stolpe, även Försvaret har använt dessa.
 
På baksidan står det bara "MOX PATENT MADE IN SWEDEN".
Det är till en såndär moxlödolv så, har samma storlek som utrymmet i den.
Tack för hjälpen! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.